«میهن صنعت» :

آغاز مقابله با قاچاق لوازم یدکی

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت (صنعت، معدن و تجارت) استان تهران فاز اول طرح رهگیری قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه برای جلوگیری از قاچاق کالا و عرضه کالاهای بی‌کیفیت در سطح بازار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سعید محمدی‌پور، با بیان اینکه در اجرای فاز اول طرح رهگیری و شناسه دار کردن قطعات یدکی، کمک فنر و  باطری خودرو به عنوان کالاهای منتخب جهت اجرا ابلاغ شده، اظهار کرد: بر اساس این طرح کلیه وارد کنندگان و تولید کنندگان این کالاها، موظف هستند برای ورود کالا به زنجیره تجاری کشور، متناسب با مجوز فعالیت خود در سامانه جامع تجارت، شناسه رهگیری را اخذ و نصب کنند.

به گفته وی نصب برچسب یا درج شناسه رهگیری برای کلیه کالاهای وارداتی و تولیدی به صورت قابل رویت و با رعایت قواعد دستور العمل، روی بدنه کالا یا بسته بندی و ضمانت نامه کالا از تاریخ ابلاغ الزامی است.

محمدی پور همچنین از فرصت دو ماهه تولیدکنندگان و واردکنندگان برای اخذ و نصب کد رهگیری خبر داد و گفت: اعضاء زنجیره تامین این کالاها در سطح بازار و انبار موظف هستند حداکثر تا چهار ماه از خرید و فروش، نگهداری و انبارش کالاهای فاقد شناسه خودداری کنند.

به گفته وی هدف از اجرای این طرح جلوگیری از قاچاق کالا و عرضه کالاهای بی کیفیت در سطح بازار است.

گفتنی است آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اواخر شهریور ماه ۱۳۹۵ از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، برای اجرا ابلاغ شد. ماده ۲۰ این آئین‌نامه مسئولیت اجرای آن ‌را به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرده و طبق ماده ۱۲ آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است “امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم کند و یکتا بودن شناسه‌های رهگیری را در سطح تمامی کالاهای مشمول، تضمین کند”./ایسنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=235398
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه