«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

شکست مرد شکست ناپذیر

آندراس نیکولاس لائودا مرد شکست ناپذیر فرمولا وان پس از دست و پنجه نرم کردن با آتش و مریضی بالاخره خود را تسلیم مرگ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مرد بی احساس اتریشی در 22 فوریه سال 1949 در وین به دنیا آمد و می‌توان آن را به عنوان تاثیرگذارترین چهره در دنیای فرمولا وان انتخاب کرد.لائودا از همان ابتدا عاشق اتومبیل و رشته اتومبیل رانی بود و توانست از فرمولا سه خود را به فرمولا وان برساند. اولین قرارداد این اسطوره با BRM در سال 1973 بود و با درخشش خود در این تیم توانست نظر انزو فراری را به خود جلب کند.لائودا از نظر فنی بسیار باهوش بود و به مهندسین تیم خود در این زمینه کمک می‌کرد تا جایی که برای اولین بار در سال 1974 زمانی که پشت فراری نشست به انزو و مکانیک‌های تیم گفت این ماشین یک تکه اشغال است.

لائودا با مشاوره‌ها و همایت انزو فراری توانست خودرو خوبی را به مسابقات ببرد و با آن افتخارات زیادی را کسب کند.او اولین سکو خود را در اسپانیا به دست آورد و بعد از در پیست‌های دیگر نیز توانست به عنوان اولی دست پیدا کند.اما اولین قهرمانی این اسطوره در سال 1975 با فراری بود که پس از مدتها دور بودن از این عنوان دوباره به روزهای اوجش برگشته بود.سال 1976 سال بدی برای لائودا بود او از نظر امتیاز از رقیب دیرینه خود یعنی جیمز هانت پیش بود و به نظر می‌رسید دومین قهرمانی جهان نیز در دستان او قرار می‌گیرد.گرندپری بعدی در پیست نوربرگ‌رینگ برگزار می‌شد و در روز مسابقه باران شدیدی شروع به باریدن کرد.کمیته برگذاری مسابقه جلسه‌ای تشکیل داد و از رانندگان برای برگزار شدن و یا نشدن مسابقه نظر خواست که با مخالفت نیکی لائودا و موافقت اکثر رانندگان به تثبیت رسید.لائودا در آن روز به آب و آتش زد تا مسئولین را قانع کند که در این هوا نمی‌شود در پیستی مانند نوربرگ‌رینگ رانندگی کرد اما فایده‌ای نداشت.در میانه مسابقه جیمز هانت و نیکی لائودا به پیت استاپ می‌روند تا تایر‌های خود را عوض کنند که مکانیک‌های فراری کند عمل می‌کنند و هانت زودتر از لائودا به پیست باز می‌گردد.لائودا پس از بازگشت به پیست سریعتر رانندگی می‌کند تا جایگاه از دست رفته خود را به دست بیاورد که در یکی از پیچ‌ها به علت نقص فنی با دیواره پیست برخورد می‌کند و خودرو آن آتش می‌گیرد.لائودا در خودرو گیر می‌کند و به کمک دو راننده و مارشال‌های مسابقه از خودرو خارج می‌شود و به بیمارستان منتقل می‌شود.

سوختگی بیش از حد لائودا در ناحیه صورت دست و ریه‌ها باعث می‌شود او در بیمارستان بستری و تحت عمل جراحی قرار بگیرد و چند مسابقه‌ای را از دست بدهد.در این مدت بر روی تخت بیمارستان شاهد پیروزی‌های پیاپی هانت بود و همین باعث شد انگیزه خود را برای بازگشت به فرمولا وان چند برابر کند.او پس از جراحی با صورتی بانداژ شده و با اصرار به گرندپری ایتالیا می‌رسد و در کمال ناباوری این مسابقه را در مقابل دیدگان صدها طرفدار فراری در رده چهارم به پایان می‌رساند.گرندپری بعد در ژاپن نیز هوا بارانی بود و لائودا پس از یک دو از مسابقه بیرون آمد اما جیمز هانت توانست با جسارت بالا قهرمانی فصل را برای اولین و آخرین بار از آن خود کند.

نیکی در سال 1977 دوباره توانست با خودرو فراری قهرمان جهان شود و پس از آن او از فراری جدا شد و به تیم برابهم پیوست اما نتوانست موفقیت‌های قبل را دوباره تکرار کند و از فرمولا وان خداحافظی کرد.اما در سال 1982 به مک‌لارن پیوست و قراردادی سنگین با این تیم بست و توانست در سال 1984 سومین قهرمانی خود را بدست بیاورد.او برای آخرین بار در سال 1985 پشت خودرو فرمولا وان نشست و بعد از آن بازنشسته شد.اما نتوانست این رشته را کنار بگذارد و به عنوان مدیر و مشاور در تیم‌های فرمولا وان شروع به فعالیت کرد.لائودا در طی این چند سال اخیر بارها به بیمارستان منتقل شده بود و تحت درمان بود.

آخرین گرندپری او به عنوان مدیر غیر اجرای تیم مرسدس، مسابقه چند هفته گذشته اسپانیا بود که مانند قبل با کلاه قرمز خود در گاراژ مرسدس دیده شد.در سال 2013 هالیوود بر اساس رابطه نیکی لائودا و جیز هانت فیلم RUSH را بر روی پرده سینما برد.لائودا در سن 70 سالگی روز دوشنبه جان خود را از دست داد.

نویسنده: اشکان آثار

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=176989
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه