نعمت بخش: پژویان وقت خود را تلف نکند
میهن صنعت : مروز مباحثی مبنی بر خروج شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خودرو مطرح شد که بر اساس نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت شورای رقابت را ذی صلاح برای قیمت گذاری خودرو ندانست و همچنین خبر میرسد که شورای سیاستگذاری خودرو قرار است احیا شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در همین رابطه و در خصوص رویکرد خودروسازان به احیای شورای سیاستگذاری خودرو، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفتگویی با دنیای صنعت گفت: این بحثی بود که در جلسه روز پنج شنبه که خودروسازان با وزیر صنعت و معدن و تجارت داشتند مطرح شد و در واقع پیشنهاد خود ما بود.
وی افزود: شورای سیاستگذاری خودرو شورایی با سابقه است که پیش از این و در دوران خود آقای نعمت زاده جلسات پیاپی و مرتبی برای رسیدگی به مشکلات و معضلات صنعت خودروی کشور داشت. در نتیجه این خواسته، خواسته ای منطقی برای از سوی خودرو سازان است.
وی ادامه داد: من شنیده ام که آقای پژویان اظهار کرده اند که در صورت خارج شدن شورای رقابت از قیمت گذاری به دادگاه شکایت میکنند. ما حاضریم که جواب ایشان را در دادگاه با مستندات قانونی بدهیم.
نعمت بخش در توضیح این موضوع گفت: به استناد اصل 144 قانون اساسی، ماده 6 در بند 12 و 13 و 14 به تعریف انحصار پرداخته که بر اساس بند 13 انحصار طبیعی انحصاری است که یک بنگاه به دلیل پایین بودن هزینه هایش به قدری قیمت محصول خود را کاهش میدهد که هیچ بنگاه دیگری توان رقابت با آن را ندارد. همچنین در بند 14 به تعریف انحصار قانونی پرداخته شده است که زمانی است که تولید یک کالا در انحصار یک بنگاه باشد در حالی که اکنون بیش از 15 شرکت خودرو سازی در کشور با محصولات متفاوت مشغول فعالیت هستند.
نعمت بخش در ادامه افزود: این اقدام وزیر صنعت و در عین حال خواسته خودروسازان کاملا مستدل و قانونی است بهتر است آقای پژویان وقت خود را در این خصوص تلف نکند.
نعمت بخش همچنین در خصوص تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار گفت: تجربه گذشته نشان داده است که در مجموع تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار به نفع مصرف کننده و همچنین کاملا منطقی است. طی بیش از یک دهه گذشته ثابت شده است که قیمت خودرو تنها 45 درصد افزایش داشته اما شاخص بهای کالاهای مصرفی بیش از 600 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: از سویی تعیین قیمت در حاشیه بازار منجر به از بین رفتن رانت و فساد میشود زیرا به این طریق تقاضای کاذب برای خودرو از بین رفته و خودرو مستقیما به دست مصرف کننده واقعی میرسد و نه دلالان. به این ترتیب پولهای سرگردان از بازار خارج خواهد شد و عرضه و تقاضا خود تعیین کننده بهای خودرو خواهند بود.
نعمت بخش تاکید کرد: اکنون اختلاف قیمت بازار و کارخانه فروشنده را در مذان اتهام قرار داده است و من از سیاستگذاران میخواهم که سیاستهایی را اتخاذ نکنند که بر اثر آن مجریان به فساد بیفتند.
به گزارش دنیای صنعت نعمت بخش همچنین در خصوص وضعیت تیراژ تولید خودرو و اینکه آیا تا پایان سال تیراژ تولید افزایش خواهد داشت یا خیر گفت: ما در این رابطه دو مشکل داریم. اول قیمت خودرو که اصلاح آن با توجه به رویکرد آقای نعمت زاده قطعا به افزایش تیراژ تولید کمک خواهد کرد و تعیین قیمت نهایی خودرو تکلیف مردم را برای خرید خودرو مشخص خواهد کرد. و دوم کمبود نقدینگی است که در این خصوص خود شرکتهای خودروسازی باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش فروش باشند.
وی گفت: در این میان اگر تسهیلاتی از سوی بانکها به خودروسازان تعلق بگیرد، خود در پرداخت پول قطعه سازان کمک خواهد کرد و با تزریق قطعه به شرکتهای خودروسازی مسلما تیراژ تولید افزایش خواهد افت.