میهن صنعت:

آئودی از نسل جدید Q5 در خلال نمایشگاه خودرو پاریس 2016 رونمایی کرد.

نسل دوم آئودی Q5، که رقیب مرسدس بنز GLC و بی‌ام‌و X3 محسوب می­‌شود، از بسیاری جهات نسبت به مدل ۲۰۱۵ خود بهبود یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، نسل دوم آئودی Q5، که رقیب مرسدس بنز GLC و بی‌ام‌و X3 محسوب می­‌شود، از بسیاری جهات نسبت به مدل ۲۰۱۵ خود بهبود یافته است. پیشرانه‌ی این خودرو شباهت زیادی به پیشرانه‌­ی مدل A4 Saloon جدید دارد و مهندسان آئودی تلاش کرده­‌اند تا از وزن آن بکاهند. نتیجه­‌ی تلاش مهندسان آئودی خودرویی است با ۹۰ کیلوگرم وزنِ کمتر نسبت به نسل اولی که در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد.

 

آئودی Q5

تکنولوژی­ کاهش وزن خودرو

کلید این کاهش وزن در استفاده از پلت­فرم MLB گروه فولکس‌­واگن نهفته است. پلت­فرمی که هم‌­اکنون در مدل­‌های A4 و Q7 به­‌کار گرفته شده است. Q5 جدید از لحاظ اندازه با مدل قبلی خود تفاوتی ندارد، اما به لطف طراحی تازه‌، فضای داخلی بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌­دهد. این خودرو یکی از آیرودینامیک‌­ترین مدل‌­ها در میان شاسی­‌بلندها است و طبق اعلام آئودی، سرنشینان آن کم‌ترین میزان صدای باد و ارتعاشات ناشی از مقاومت هوا را حس خواهند کرد.

 

آئودی Q5

 

Q5 جدید شباهت­‌هایی با مدل­‌های Q7 و Q2 دارد (خصوصاً در قسمت­­‌های جانبی) و آئودی برای تأکید بر توانایی­‌های آفرود آن، چهره‌­ای خشن‌­تر به Q5 جدید بخشیده است. برای چراغ­‌های جلو دو انتخاب وجود دارد، LED و LED ماتریکس (Matrix LED) با وضوح بالا که در نسخه‌­های مختلف Q5 نصب شده‌­اند. همچنین، Q5 مجهز به سیستم سیگنال دینامیک در پیچ‌­ها است.

 

آئودی Q5

 

در صورت تمایل، خریداران این خودروی ۵ نفره می­‌توانند یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی را جایگزین کیلومتر شمار مکانیکی کنند و از کیلومتر شمار و آمپرهای مجازی استفاده کنند. علاوه بر این، دو انتخاب دیگر برای صفحه نمایش مرکزی خودرو در اختیار خریداران قرار دارد. مدل استاندارد این خودرو دارای یک صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی است که در نسخه­‌های دیگر، اندازه‌­ی این صفحه نمایش به ۸.۳ اینچ افزایش می‌­یابد. لازم به ذکر است که صفحه نمایش نسخه­‌های خاص این خودرو مجهز به سیستم بازخورد لرزشی هستند. یکی از جذاب­‌ترین آپشن‌­های موجود در Q5 جدید، سیستم هدآپ دیسپلی (Head-up Display) جدیدی است که اطلاعات مورد نیاز راننده را روی شیشه­‌ی جلو به نمایش در می­‌آورد.

 

آئودی Q5

آئودی Q5

 

پیشرانه‌­ها

Q5 جدید از پیشرانه­‌های چهار و شش سیلندر بنزینی و دیزلی بهره می­‌برد که اکثر آن­ها را از مدل A4 به عاریت گرفته است. پیشرانه‌های شش سیلندر مذکور بخشی از نسل جدید پیشرانه‌­هایی هستند که به‌­طور مشترک توسط آئودی و پورشه تولید شده‌­اند. البته، آئودی برنامه‌­هایی برای تولید مدل هیبریدی این خودرو نیز دارد تا بتواند پاسخگوی بازار رو به رشد شاسی بلندهای هیبریدی باشد. یک موتور الکتریکی به همراه یک پیشرانه­‌ی ۲ لیتری چهار سیلندر وظیفه­‌ی تولید قدرت مدل هیبریدی را بر عهده دارند و طبق اعلام شرکت سازنده، این خودرو در حالت تمام الکتریکی قادر است مسافتی معادل 50 کیلومتر را بپیماید.

 

آئودی Q5

 

در هنگام عرضه، پنج انتخاب برای پیشرانه‌­ی خودرو وجود خواهد داشت. سه نمونه از آن­ها، پیشرانه­‌های ۲ لیتری دیزلی TDI با قدرت­‌های ۱۴۸، ۱۶۱ و ۱۸۷ اسب بخار هستند و چهارمین پیشرانه­‌ی دیزلی، یک پیشرانه­‌ی 3 لیتری با قدرت ۲۸۲ اسب بخار است. در کنار این پیشرانه‌­های دیزلی، یک پیشرانه­‌ی بنزینی ۲ لیتری با قدرت ۲۴۹ اسب بخار قرار دارد و مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶ لیتر است و در هر کیلومتر ۱۵۴ گرم دی­‌اکسید کربن تولید می­‌کند.

 

آئودی Q5

آئودی Q5

 

آئودی همچنین، برای خریدارانی که به دنبال قدرت بیشتری هستند نسخه­‌های SQ5 و RS Q5 را در نظر گرفته است. در هر دو نسخه از یک پیشرانه‌­ی دیزلی ۳ لیتری استفاده شده است که در نسخه‌­ی SQ5 توانی معادل ۳۲۵ اسب بخار تولید می­‌کند و در نسخه­‌ی RS Q5، به لطف استفاده از توربوشارژر دوگانه، قدرت تولیدی به ۵۰۰ اسب بخار افزایش می­‌یابد. برخی از نسخه­‌های Q5 از سیستم Ultra آئودی بهره­‌مند هستند، این سیستم در مواقعی که به قدرت محور عقب خودرو نیاز نیست تمام توان تولیدی پیشرانه را به چرخ‌­های جلو منتقل می‌­کند و به این ترتیب بازده خودرو را بسیار افزایش می‌­دهد. لازم به ذکر است که سیستم تقسیم گشتاور در تمام نسخه‌های Q5 وجود دارد اگرچه، خریداران نسخه‌­های ۶ سیلندر می­‌توانند دیفرانسیل اسپرت را سفارش دهند.

 

آئودی Q5

آئودی Q5

 

این خودرو که در نسخه­‌های چهار چرخ محرک و دیفرانسیل جلو تولید خواهد شد، به خریداران سه انتخاب برای جعبه­‌دنده داده است. جعبه­‌دنده‌­ی دستی ۶ سرعته، جعبه‌­دنده‌­ی اتوماتیک ۷ سرعته به همراه کلاچ دوگانه و جعبه­‌دنده­‌ی ۸ سرعته با سیستم تبدیل گشتاور اتوماتیک، سه انتخابی است که آئودی برای مشتریانش در نظر گرفته است.

سیستم تعلیق عقب و جلوی Q5 جدید، که بطور عمده از مدل A4 اقتباس شده است، از نوع ۵ اتصاله با فنرهای استیل و ضربه­‌گیرهای قابل تنظیم است. به عنوان جایگزین این سیستم تعلیق، خریداران می­‌توانند کمک فنرهای بادی با سیستم تنظیم ارتفاع را که از Q7 کپی‌برداری شده است، سفارش دهند. سیستم تعلیق دوم قابلیت­‌های بکسل بهتری را نسبت به نوع استاندارد در اختیار مشتریان قرار می‌­دهد. درگذشته، به­‌طور استاندارد رانندگان می­‌توانستند از میان ۷ حالت مختلف رانندگی، که توسط سیستم رانندگی آئودی ارائه شده است، عملکرد خودروی خود را تنظیم نمایند، اما با تولید Q5 جدید شاهد اضافه شدن ۲ حالت رانندگی آفرود به این سیستم خواهیم بود.

 

آئودی Q5

 

تجهیزات و قیمت

Q5 با ۱۴ رنگ مختلف و ۵ پکیج بدنه قابل سفارش است. این پکیج‌­ها عبارت هستند از: اسپرت، دیزاین، S لاین، دیزاین سلکشن (Design Selection) و S لاین اکستریور پکیج. هریک از این پکیج‌­ها دارای خصوصیات مخصوص به خود هستند تا به ­راحتی بتوان آن­ها را از یکدیگر تشخیص داد. برای مثال، در پکیج بدنه‌­ی دیزاین سلکشن از عناصری با رنگ خاکستری برای ایجاد تضاد استفاده شده است تا طبیعت خشن خودرو را نمایان سازد. Q5 معرفی شده مجهز به فرمانی جدید با قابلیت‌­های گوناگون است و به‌­عنوان آپشن اضافی می‌توان سیستم گرم­‌کن فرمان و صندلی­‌های ماساژور سرنشینان را سفارش داد. همچنین، مشتریان می­‌توانند از میان سی رنگ موجود برای نورپردازی فضای داخلی رنگ مورد علاقه­‌ی خود را انتخاب نمایند. در نسخه­‌ی استاندارد این خودرو از رینگ­‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی استفاده شده است، اما در نسخه­‌های دیگر، سایز رینگ­‌ها تا ۲۱ اینچ افزایش می‌­یابد.

 

آئودی Q5

آئودی Q5

 

با اینکه مدل قبلی Q5 به­‌خاطر فضای زیاد صندوق عقب آن مورد ستایش قرار می‌­گرفت، آئودی در نسل جدید باز هم این فضا را افزایش داده است و در حالت عادی (بدون خواباندن صندلی­‌های عقب) حجم این فضا معادل ۶۱۰ لیتر است و در صورتی‌ که صندلی­‌های عقب خوابانده شوند حجم این فضا به ۱۵۵۰ لیتر افزایش می­‌یابد. نکته‌ی دیگر در مورد صندوق عقب این خودرو، استفاده از سنسور فعال در این قسمت است. این سنسور در همکاری با سیستم تعلیق بادی کمک می­‌کند تا هنگام بارگیری بارهای سنگین، ارتفاع خودرو کاهش یابد.

 

آئودی Q5

آئودی Q5

آئودی Q5

آئودی Q5

 

در بخش تکنولوژی­‌های ایمنی، مشتریان آئودی می­‌توانند پکیج‌­های شهری، پارکینگ و Dubbed Tour را انتخاب نمایند. عملکرد این پکیج‌­ها به طور خلاصه عبارت است از: کروز کنترل تطبیق‌­پذیر به همراه دستیار ترافیک، سیستم تشخیص خطوط، سیستم هشدار دهنده‌ی ترافیک، سیستم ترمز خودکار و دستیار پارک خودرو.

هنوز زمان زیادی تا اعلام قیمت این خودرو در بازار بریتانیا باقی­‌مانده است اما، می­‌توان حدس زد که قیمت پایه­‌ی آن چیزی حدود ۳۲,۵۸۰ پوند خواهد بود و قیمت پایه­‌ی آن در آلمان ۴۵,۱۰۰ یورو خواهد بود.

 

آئودی Q5

آئودی Q5

 

در مراسم رونمایی از این خودرو در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶، رئیس کمپانی آئودی روپرت استدلر (Rupert Stadler) گفت:

اولین نسل آئودی Q5 سال­‌ها پرفروش‌­ترین شاسی‌­بلند جهان در کلاس خود بود و طراحی جایگزین آن امر ساده‌­ای نبود، اما دقیقاً همین امر باعث جذابیت طراحی آن شده است. ما با تولید Q5 جدید به همراه تمامی نوآوری‌­های تکنولوژیکی آن، سطح استانداردها را اندکی بالاتر برده­‌ایم.

 

آئودی Q5

 

لازم به ذکر است، Q5 جدید در کارخانه‌­ی جدید آئودی در مکزیک تولید خواهد شد.

منبع: پرشین خودرو

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=90407
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه