میهن صنعت:

آخوندی: جای رسیدگی به اتهام دادگاه است نه جلسه مجلس

وزیر راه و شهرسازی که برای دفاع از خود در جلسه استیضاح حضور داشت در جلسه علنی نوبت بعدازظهر، اظهار کرد: در ارتباط با مطالبی که گفتند فلانی متهم است قاعدتاً جای رسیدگی به اتهام دادگاه است نه در جلسه مجلس.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عباس آخوندی طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به مباحثی که برخی از نمایندگان مطرح کردند مطالبی را بیان می‌کنم، در ارتباط با مطالبی که آقای فرهنگی گفتند، گفتند که فلانی متهم است. در حالی که جای رسیدگی به اتهام دادگاه است نه جلسه مجلس.

وی افزود: فرمودند هیات مدیره‌ای که انتخاب شده متخصص نبوده من اسامی هیات مدیره و سوابق کاری‌شان را در راه آهن ایران می‌خوانم؛ دکتر پورسید آقایی ۲۵ سال سابقه در راه آهن، مهندس خدایی ۲۲ سال سابقه، فتحعلی‌ها ۱۲ سال سابقه، مهندس تقی زاده ۲۵ سال سابقه و مهندس آشوری ۲۰ سال سابقه در راه آهن،‌ در واقع از اول تاسیس راه آهن تا حالا هیات مدیره‌ای در این حد از تخصص غیر ممکن است وجود داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آقایان عزیز اگر کسی به شما گزارشی کرد و خواستید در یک تریبون عمومی بگویید یک بار از خود متهم که می‌گویید متهم، سوال می‌کردید که آقا شما متهم هستید بیایید پاسخ دهید.

آخوندی اظهار کرد: می‌فرمایند کمیسیون بررسی سوانح غیر قانونی بوده و چرا معاون راه آهن رئیس این کمیسیون است. بنده می‌گویم که براساس آئین نامه اجرایی، کمیسیون جلوگیری از سوانح راه آهن مورخ ۳۱ /۵/ ۱۳۸۶ معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن،‌ رئیس و عضو خبره ایمنی کمیسیون عالی سوانح دبیر آن است.

وی ادامه داد: این مساله به موجب آئین نامه و مصوبه قانونی است. بنده واقعا تعجب می‌کنم از بیان اینگونه موارد از پشت تریبون عمومی. یک لحظه شما به آئین نامه‌ها دقت کنید؛ اول بخوانید بعد بگویید.

وزیر راه از نمایندگان خواست تا بنشینند و او توضیح دهد و گفت: بله بنده خود اصلاحیه دادم. گفتم خوب نیست کمیسیون بررسی سوانح مسئولش دبیر معاون اجرایی باشد. این پیشنهادی است که بنده در تاریخ ۳۱ /۵/ ۹۵ دادم و مصوب شد، فرد عجیب و غریبی پیشنهاد نکرده، من خودم پیشنهاد کردم.

وی تصریح کرد: وقتی مهندس آشوری رئیس کمیسیون بررسی سانحه بود، قانونی بوده و پس از آن هم که آئین نامه جدید آمد براساس آن یک رئیس کمیسیون بررسی سانحه جدیدی را منصوب کردیم. نکته‌ای که می فرمایید عجیب است.

به گزارش ایسنا، در این هنگام علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، خطاب به نمایندگان گفت: دوستان اجازه دهید، سکوت را رعایت کنید، مطالبشان را بگویند. بقیه صحبت کردند، گوش دادند و ایشان هم فرصتش قانونی است.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: بنده به آقای جهانگیری گفتم می‌خواهیم کمیسیون بررسی سوانح تا جایی که ممکن است از عوامل اجرایی جدا شود؛ بنابراین بنده پیشنهاد کردم این را کسی عجیب و غریب پیشنهاد نکرده، واقعا که جالب توجه است این نکته که می‌فرمایید. هر ماه کمیسیون بررسی سوانح سفر داشته و بازدید و بررسی دارد.

وزیر راه ادامه داد: می‌گویند چرا در سیبری یخ نمی‌زند؟ مگر در ایران همه قطارها یخ می‌زنند؟ همان روز که این اتفاق افتاد بیش از ۵۵ قطار اعزام شده، یکی از آنها یخ زده، این نقص فنی است، عزیزان من چرا اینطوری می‌کنید؟ یک مورد هم استثناء ندارد. در سیبری هم ممکن است پیش بیاید؛ در همین ۱۰ ماه پیش مشابه همین حادثه در آلمان شرقی رخ داد. آنجا هم عین همین ترمز یخ زد، ۵۵ قطار عبور کرده، یخ نزده،؛ یکی یخ زده نقص فنی پیدا کرده است.

آخوندی در ادامه بیان کرد: می‌فرماینده چرا قطار سمنان ضد حریق بوده، همه قطارها استاندارد هستند؛ همه آنها تا حدی در برابر حریق مقاومت دارند و همه بعد از مدتی ممکن است دچار آتش شوند،‌ هر چیزی استانداردی دارد؛ این هم طبق استاندارد عمل شده است.

وی افزود: من نخواستم توضیح دهم، از دکتر حسن بیگی که فرد مستقلی است خواهش کردم گزارش دهد، این موضوع را کمیسیون عمران بررسی کرد، رئیس مجلس به کمیسیون عمران ماموریت داد آن ها هم بازرسی و بررسی‌های خود را انجام دادند و از این بابت هیچ موضوعی متوجه چنین قضیه‌ای نیست. می‌فرمایند متهم؛ عیب ندارد من متهم هستم، اما اتهام را در دادگاه رسیدگی می کنند.

آخوندی تاکید کرد: کمیسیون عمران بررسی کرده، به مردم گزارش داد. کمیسیونی هم که از طرف رئیس جمهور ماموریت داشت گزارش داد، سازمان بازرسی کل کشور هم بررسی کرد. تا حالا کدام دادگاهی محکوم کرده است؟ این گونه مگر من می‌توانم کسی را متهم کنم بدون اینکه دادگاهی رسیدگی کرده باشد. در ارتباط با بحث دومی هم که آقای دهقانی مطرح کرد، باید بگویم که آقای دهقان بنده برای شما احترام قائل هستم و می‌دانید که با چه علاقه‌ای کارهای خراسان را پیگیری کرده‌ام . خدمت شما نمایندگان باید عرض کنم که حتی یک نفر از نزدیکان و وابستگان من در هیچ قراردادی در وزارتخانه مداخله و شرکت نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه می‌فرمایند راه آهن قراردادی امضا کرده با پزشکی به نام محمدمهدی احمدآخوندی پزشک قطار، خطاب به لاریجانی گفت: جناب لاریجانی در استیضاح قبلی هم مطرح شد؛ بنده باید عرض کنم اولا راه آهن نبوده، شرکت رجاء بوده که شرکتی واگذار شده است. ثانیا محمدمهدی آخوندی نبوده، جهاد دانشگاهی ابن سینا شهید بهشتی بوده، آقای آخوندی از دانشمندان ایران است، از کسانی است که در علم جنین شناسی جزو دانشمندان به شمار می‌رود. در همین دولت گذشته برای ایشان محافظ گذاشته بودند که ترور نشود،‌ ایشان جزو افتخارات ایران و موسس جهاد دانشگاهی ایران از سال ۶۱ است.

آخوندی افزود: در واقع ایشان رئیس جهاد ابن سینا بوده و در اصل شرکت رجاء با جهاد دانشگاهی شهید بهشتی قرارداد بسته است؛ چه ربطی به فرد دارد. آقای دهقان از من سوال می‌کردید شما که آدم حقوقی بودید به شما می‌گفتم این قرارداد فردی یا شخصی نیست. چرا اینگونه موارد را از تریبون مطرح می‌کنید؟ اعلام این موارد فقط می‌تواند برای مردم ایجاد نگرانی کند.

وزیر راه افزود: بنده از آقای سراج هم باید گله کنم، رئیس سازمان بازرسی کل کشور می‌گویند تا وقتی که گزارشی بررسی و نهایی نشده و رئیس سازمان بازرسی آن را امضاء نکرده دارای هیچ سندیتی نیست، خب چگونه کارشناسان سازمان بازرسی به ادعای آقای دهقان اطلاعات خام را بدون بررسی در اختیارشان قرار می‌دهند که بیایند پشت تریبون بگویند؟

آخوندی تصریح کرد: این که می‌گویم هیات مدیره غیر قانونی است، مگر غیر از این است که هر سال حسابرسی داشته، بازرسی قانونی داشته، دیوان محاسبات وجود دارد، مگر دیوان زیر نظر مجلس شورای اسلامی نیست؟ آیا تا به حال گزارشی داده شده است؟

وی تصریح کرد: اگر هیات مدیره خلاف قانون باشد، باید اعلام کنند هیات مدیره قانونی نیست؛ چطور می توانند سه سال انجام وظیفه کنند بعد اینجا بگویید غیر قانونی است.

وزیر راه ادامه داد: می فرمایند ۲۴ نفر پست دو شغله دارند، اگر یکی از این ۲۴ نفر دو شغله هستند، کشور قانون دارد، دادگاه دارد. همین حرف‌ها را مگر در جلسه استیضاح قبلی در مهر ماه مطرح نشد؟ چرا از مهر ماه سال گذشته تا به امروز یعنی ۱۵ ماه هیچکدام از مجرای قانونی پیگیری نشده است؟ چرا اینگونه می‌گویید؟ نه یک مورد محکومیت دادگاه یا دیوان محاسبات یا گزارش سازمان بازرسی وجود دارد. مدام « می‌گویند یا شنیده‌ایم» می شود با اینها افراد را متهم کرد؟

آخوندی ادامه داد: دفعه قبل هم اعلام کرد خود آقای رئیس هم قربانی همین داستان بودند. در مجلس قبلی همین جا همین حرف را زدند. اگر یک صفحه مدرک واقعی دارید تو را به خدا تو را به هر کسی قبول دارید بدهید به آقای رئیس، به قوه قضائیه، به کمیسیون اصل ۹۰ یا به سازمان بازرسی کل کشور. مگر مجاری قانونی وجود ندارد؟ پس مجاری قانونی برای چیست؟ برای این است که این حرف‌ها پشت تریبون گفته نشود. آنجا مطرح کنید بعد نتیجه را بگویید.

آخوندی افزود: جناب دهقان کدام حرف شما در یک مجرای قانونی محکومیت گرفته است؟ همین جوری می‌گویید انتظاری نداشتیم.

وزیر راه ادامه داد: بعضی می گویند آقای سعید نژاد، ایشان اولا قراردادی که می‌فرمایید مربوط به دوره ما نیست؛ این قرارداد به دولت گذشته برمی‌گردد. واقعا آقایان حتی تاریخ‌ها را نمی‌بینند که قرارداد کی هست، شرط من همین بوده که هر کسی بخواهد در وزارتخانه ما کوچکترین سمت یا پستی بگیرد اساسا نباید در هیچ شرکتی که با وزارتخانه طرف معامله است یک سهم هم داشته باشد.

آخوندی ادامه داد: این حرف‌هایی که می گویند فرزند فلانی، اگر حتی یک مورد هم داشتیم که فرزند من در یک قراردادی کوچکترین مداخله‌ای داشته بروید به کمیسیون عمران، قوه قضائیه و به بازرسی کل کشور بدهید. به خدا قسم بد است، آدم همین جوری که نمی‌تواند افراد را متهم کند.

آخوندی اظهار کرد: فکری به حال قانون شود تا یکسری انسان شریف بیهوده و بی دلیل متهم نشوند در حالیکه وزارت خانه راه و شهرسازی پاک‌ترین وزارت خانه است و در بحث املاک و حقوق های نجومی حرفی از آن در میان نیست. این همه اتهام بی‌اساس به چه دلیل به این وزارتخانه نسبت داده می‌شود؟

وی افزود: به همه بخش‌ها دستور دادم مدیران در قراردادهای داخلی و خارجی اظهارنامه‌ای داشته باشند تا عملکرد آن‌ها مشخص شود و هر کسی هم هر زمانی هر اطلاعاتی از ما خواست تمام کارمندان و مدیران موظف هستند تا اطلاعات را در اختیارشان قرار دهند و در موضوع فساد نیز این حساسیت وجود دارد که هر کس تخلفی انجام دهد با آن برخورد شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: فرزند من هم اگر تخلفی داشته باشد باید با آن برخورد شود اما هیچ کدام از این اتهامات با اسناد روشنی نیست و در وزارت خانه هیچ قراردادی با فرزند بنده منعقد نشده البته شرکت هایی وجود دارند اما آیا ثبت شرکت جرم است؟

به گزارش ایسنا وزیر راه و شهرسازی گفت:‌تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون عمران و همچنین آقایان سید احسن علوی، کمال شهریاری، هادی بهادری و کریم حسین‌زاده نیز می خواستم که با حضور در پشت تریبون از بنده دفاع کنند که آیین نامه چنین اجازه ای نداد.

وی افزود: همچنین ۱۳ نفر از نمایندگان آذربایجان شرقی در نامه‌ای که به بنده  فرستادند علاقمندی شان را برای دفاع از بنده در پشت تریبون ابراز کردند. بنده نمی‌توانم طبق آیین نامه اسامی این افراد را بگویم. لازم می دانم که از همه این نمایندگان تشکر کنم./ایسنا/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=113867
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه