روحانی:

آرمان ریشه کنی فساد همچون استقلال و مبارزه با استعمار است

میهن صنعت: رئیس جمهور با بیان اینکه ریشه کنی فساد آرمانی همچون استقلال و ایجاد حاکمیت ملی است گفت: اگر در مبارزه با فساد ناتوان باشیم به معنای ضعف و ناتوانی انقلاب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  به نقل از مهر مهر حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز در افتتاحیه همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد طی سخنانی اظهار داشت: اگر در مبارزه با فساد ناتوان باشیم، به معنای ضعف و ناتوانی انقلاب و دست نیافتن به یکی از اهداف اصلی آن است که همان مبارزه با فساد و مفسد است.

وی در ادامه افزود: ریشه کنی فساد آرمانی همچون استقلال و مبارزه با استعمار و استبداد و ایجاد حاکمیت ملی است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم و کشور در ریل درست قرار بگیرد، باید با فساد مبارزه کنیم و به هیچ‌کس رحم نکنیم.

وی در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم در این دولت مشکلات را حل کنیم باید با فساد مبارزه قاطع داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با گرامیداشت ایام اربعین حسینی گفت: خود ابا عبدالله الحسین(ع) به عنوان مظهر ایستادگی و آزادگی در برابر انواع ظلم ها و فسادها بود، جان عزیز خود ، فرزندان و یارانش را در این راه مقدس (مبارزه با فساد و ظلم) فدا کرد.

روحانی با بیان این که اساس قیام اباعبدالله الحسین(ع) ایجاد صلح و اصلاح در جامعه و مبارزه با انواع مفاسد و مفسده ها بود، اظهار داشت: موضوع این گردهمایی و نشست یکی از مهم ترین اهداف و موضوعات مربوط به اصل انقلاب است. انقلاب اسلامی برای چه رخ داد و نهضت اسلامی به چه منظوری در برابر رژیم گذشته پای گرفت؟

وی با بیان این که خودمان در همه بیانات و اظهاراتمان در طول نهضت اسلامی از رژیم گذشته به عنوان رژیم فاسد پهلوی یاد می کردیم، یادآور شد: یک عامل مبارزه و یکی از دلیل حرکت مردم در برابر رژیم سابق، این بود که آن رژیم هم فاسد و هم مفسده بود.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم انقلاب کردند تا کشور از فساد پاکسازی شود، هیچ مفسده ای بر صندلی حکومت و ریاست تکیه نزند و اگر خدای ناکرده ما در مبارزه با فساد ناتوان باشیم، این به مفهوم ضعف انقلاب اسلامی، ناتوانی انقلاب و دست نیافتن به یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی است.

روحانی گفت : موضوع فساد از دیدگاه مردم اینچنین است؛ یا مسئولان می دانند و در برابر فساد نمی ایستند، پس خود آلوده اند و کل انقلاب و نظام زیر سوال است، یا آن که نمی دانند و یا اگر می دانند در مبارزه ناتوانند پس دولت اسلامی یک دولت ناکارآمد است.

وی با بیان اینکه چه فاسد بودن و چه ناکارآمد بودن نظام به معنای آن است که ما به یکی از مهم ترین اهداف انقلاب دست نیافته ایم، تصریح کرد:  مبارزه و ریشه کنی فساد آرمانی همچون استقلال ، مبارزه با استعمار و استبداد و ایجاد حاکمیت ملی است و در این ردیف به شمار می رود.

رئیس جمهور اظهارداشت: این که امام(ره) بزرگوارمان در زمینه مبارزه با فساد و تباهی در بخش های مختلف سخن می گفت و فرمان می داد و تاکید می کرد و این که رهبر معظم انقلاب مساله فساد را در کنار فقر و تبعیض قرار داده اند و خواسته اند جامعه ما از فقر ، فساد و تبعیض مبرا باشد به معنای مهم بودن این هدف برای همه مسوولان است.

وی با بیان اینکه انحصار عامل فساد است، افزود: خواست عمومی مردم، برخورد قاطع، عملی و بدون ملاحظه با فساد است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه بزرگترین فساد با رانت اطلاعات ایجاد می شود، اظهار داشت: باید دولت الکترونیک را در جهت مبارزه با فساد اداری توسعه دهیم.

رییس جمهور با بیان اینکه مشکلات کشور بدون مبارزه با فساد حل نخواهد شد، گفت: اگر تفنگ، پول، روزنامه، سایت و تبلیغات همه یک جا جمع شد حتما فساد است، دنیا عقلش رسیده که این قدرت ها را تفکیک کرده است.

وی یادآور شد: در مجلس شاید یک سال گرفتار این مسئله بودیم که دستگاه اطلاعاتی کشور را به یک نهاد نظامی بدهید و ما زیر بار نرفتیم و از امام راحل سوال کردیم و امام گفتند من چنین نظری ندارم بر همین اساس یک وزارتخانه اطلاعات درست کردیم که مجلس بتواند نظارت کند و حضور نیروهای مسلح در وزارت اطلاعات را ممنوع کردیم تا بشود کنترل کرد. ما اشکال را باید رفع کنیم. تجمیع قدرت در یک جا فساد است. بر همین اساس قوای سه گانه درست شد تفکیک قوا برای کنترل قدرت است.

روحانی با بیان اینکه عقب نشینی در مقابل فساد به معنای به خطر افتادن انقلاب و نظام است، افزود: مقررات غیرشفاف و دست و پا گیر فساد به جود می آورد.

وی ادامه داد: درخت حنظل در تاریکی رشد می کند، برای مبارزه با فساد قوای سه گانه مردم و رسانه ها و دستگاه های نظارتی باید به صحنه بیایند.

رئیس جمهور با اشاره به انتخابات 24 خرداد گفت: اگر هدف اولیه ما امروز در دولت یازدهم این است که کشور از لحاظ اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی از معضلات و مشکلات که در سال های گذشته با آن مواجه بوده رهانیده شود ، اگر در سال های گذشته از تورم بالای 40 درصد در فشار بودند و کشور دارای رشدی نبود و یا حتی رشد  منهای 9 درصد در ضمن دو سال بود و اگر بیکاری و عدم اشتغال مشکل روشن همه خانواده ها بود و ارتباطات ما با جهان دچار اختلال بود ، اگر مسایل اجتماعی و آسیب های اجتماعی ما نگران کننده بود ؛ مردم در حماسه سیاسی 24 خرداد شرکت کردند تا دولتی کار را آغاز کند بتواند این معضلات را حل و فصل کند.

وی با طرح این سوال که چرا مردم آن شور بزرگ را آفریدند، یادآور شد: چرا به تعبیر رهبر معظم انقلاب که ایشان خواستار حماسه سیاسی بودند، حماسه سیاسی محقق شد. پاسخ این است که هدف حرکت این مردم ایجاد دولتی بود که بتواند برای معضلات اصلی و اساسی جامعه راه حل بیابد.

روحانی اظهار داشت: اگر این دولت نتواند راه حل بیابد و یا راه حل بیابد اما در اجرای راه حل ناتوان باشد به معنای بی توفیقی و ناکارآمدی این دولت است.

رییس جمهور با بیان این که ما دو برای تشخیص بیشتر از دو معیار نداریم ، گفت: شاید تشخیص یک معیار سخت باشد اما تشخیص معیار دوم چندان سخت نیست و آسان است. معیار نخست رضایت خداوند است که تشخیص آن چندان مشکل نیست اما شاید تبیین و لمس آن برای همه جامعه چندان آسان نباشد.

وی معیار دوم را رضایت مردم نامید و گفت: امام علی(ع) به محمدبن ابی بکر فرمود در دوران ولایت چیزی را برای مردم بخواه که برای خود و خانواده ات می خواهی.

روحانی در ادامه گفت: اگر مردم تصور کردند که فرزندان ، برادران ، خواهران و مادران مسوولان هستند و اگر مردم دیدند که رییس جمهور ، روسای دیگر ، وزرا ، مقامات ، مسولان ، قضات ، نمایندگان و همه در هر رده ، آنچه برای فرزندان خود می خواهند برای مردم هم می خواهند ؛ آن گاه رضایت مردم حاصل می شود.

وی افزود : مگر امکان دارد در جامعه فساد باشد ، کار اداری با رشوه انجام شود ، طبقات ساختمان با رشوه مرتفع تر شود، جنگل و مراتع به عنوان منابع ملی کشور دست اندازی شود، آنچه به عنوان مزایده و مناقصه مطرح می شود روی پرده و پشت پرده ای داشته باشد ، آیا مردم از این دولت و حکومت راضی اند ، برای چه راضی باشند؟

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در قانون اساسی ما دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و غیره در نظر گرفته شده اند، گفت: این دستگاه ها برای این تشکیل شده اند تا نظارت ها دقیق تر و حساب شده تر انجام شود و در نهایت قوه قضائیه در مواردی که جرمی صورت گرفته، رسیدگی و برخورد کند.

روحانی با بیان اینکه ما باید در نظارت ها دقیق باشیم و اهم و مهم کنیم، افزود: ما به همه چیز توان نظارت نداریم که در این میان باید اولویت بندی را در دستور کار قرار دهیم زیرا اولویت بندی در نظارت یک اصل است.

وی همچنین ادامه داد: امکان دارد پرونده های بسیار زیادی که شامل انواع فسادها می شود، مطرح باشد که باید برای رسیدگی به آنها اولویت بندی کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر پرونده های مهم را در اسرع وقت رسیدگی کنیم و مردم از برخورد ما مطلع شوند بازدارنده خواهد بود زیرا هدف ما این نیست که فردی را مجازات کنیم و یا شلاق بزنیم، هدف اصلی ما بازدارندگی است که دیگران از برخورد ما متوجه شوند و بدانند که پایان راه ناصواب کجا خواهد بود.

روحانی گفت: اگر در کشوری قبح رشوه، دزدی، فساد از بین برود باید پناه به خدا برد، آنجایی که قبح شکسته شود به جایی می رسد که حکم خدا و راه حق انکار و زیر پا گذاشته می شود و قانون هم کم کم به تمسخر گرفته می شود.

وی تاکید کرد: من می ترسم که ما به مرزی رسیده باشیم که قبح فساد شکسته شود. قدیم می گفتند زیرمیزی اما الان می گویند رومیزی. زیر میزی معنی اش این بود که حداقل قبحی وجود دارد، اگر زیرمیزی تبدیل به رومیزی شد باید چه کار کرد؟ آیا ما باید در برابر فساد عقب نشینی کنیم؟ آیا باید اعلام کنیم که نمی توانیم؟ اینکه به معنای زیر پا گذاشتن بالاترین وظیفه یعنی امر به معروف و نهی از منکر است. اینکه به معنی از دست دادن نظام و انقلاب است.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: باید بدانیم ادامه گسترش و تعمیق فساد به معنای در خطر افتادن اصل نظام و انقلاب است.

روحانی گفت: مردم نوکر اسم جمهوری اسلامی نیستند بلکه مردم نوکر اسلام و جمهوریت و آرای عمومی هستند و مردم می خواهند هم جمهوریت هم اراده مردم و هم اسلام یعنی فرمان خدا اجرا شود.

وی با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری و ارائه گزارش پیرامون مبارزه با فساد، گفت: رهبر معظم انقلاب در آن دیدار تاکید داشتند در این امر باید جدی باشیم و تا هر کجا که باشد ایشان حمایت خواهند کرد که با توجه به حساسیت مقام معظم رهبری به این مسئله، قوای سه گانه نیز باید به همین نسبت در مبارزه با فساد پافشاری کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم باید به صحنه بیایند و بدانند که اگر خودشان ایستادگی و فداکاری نکنند، موفقیت ما در حد کافی نخواهد بود لذا ما نیازمند نظارت عامه هستیم.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: چرا یک رسانه تهمت می‌زند؟ چرا یک رسانه قوه‌ای را هجو و استهزاء می‌کند؟ چرا یک رسانه‌ای برای اهداف خود، کسی را بزرگ و یا خوار می‌کند؟ چرا یک عده‌ای به نام خیر و خیریه به فساد می‌پردازند؟

وی با تاکید بر اینکه برای مبارزه با فساد، همه باید به میدان بیاییم، ادامه داد: اول رئیس‌جمهور و بعد همه قوا. دستگاه‌های اجرایی و مسئولان به تنهایی نمی‌توانند. باید تمام سندیکاها، احزاب، گروه‌ها، روزنامه‌ها، سایت‌ها و صدا و سیما نقش خود را ایفا کنند. بدون رسانه، بدون مبارزه عملی، بدون آمدن جامعه مدنی و بدون حضور مردم نمی‌توانیم به مقصد برسیم.

روحانی تاکید کرد: مگر با انواع فساد اخلاقی، مالی، اجتماعی، اداری و مگر با برتری‌جویی نسبت به یکدیگر می‌توانیم به بهشت برین و رضوان خدا دست یابیم.

وی یک راه‌حل برای جلوگیری از فساد را حذف مقررات دست و پا گیر دانست و گفت: البته یکی از راه‌حل‌ها، مقررات صحیح، شفاف و کوتاه است، چرا که هر چقدر کار را طولانی کنید، فساد به وجود می‌آید. هر چقدر مقررات دست و پا گیرتر باشد، فساد درمی‌آید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فساد در داخل تاریکی رشد می‌کند، ادامه داد: اگر همه چیز را شفاف کنید، همه مشکلات نیز حل می‌شود و ما باید شفافیت ایجاد کنیم. مجلس هم همین گونه باید رفتار کند. هم قانونش شفاف باشد و هم نظارتش.

روحانی تصریح کرد: از همه مهم‌تر قوه قضاییه است. قوه قضاییه باید بتواند دقیق، صادقانه و عادلانه قضاوت کند. خدا نکند که فساد به قوه قضاییه برسد. آنجا دیگر نمک است. وای از آن روز که بگندد نمک.

وی ادامه داد: قضات شریف قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی همه باید به صحنه بیاییم. این سمینار در صورتی موثر است که امروز به پنج راه‌حل روشن برسیم و همه برویم دنبال عمل و اگر خدایی ناکرده این سمینار هم بشود مانند دیگر سمینارها، نمی‌توانیم به اهداف بلندی که مد نظر ماست، دست یابیم.

رئیس‌جمهور در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم همه مسئولان، جامعه مدنی، قوای سه گانه و مردم دست به دست هم دهیم تا بتوانیم مبارزه با فساد را 100 درصد محقق سازیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=63763
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه