آغاز پاييزي خودروسازي

خودروسازي ايران سال 91 را (سالي كه «توليد ملي» نام دارد) در حالي آغاز كرده كه آمارهاي رسمي از افت توليد در اين صنعت حكايت دارد.


به گزارش « ميهن صنعت» روزنامه دنياي اقتصاد نوشت ، اگرچه مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت مي گويند كه چيزي بابت افت توليد خودرو نشنيده اند، اما آماري كه اين وزارتخانه منتشر كرده، نشان از افت توليدي نگران كننده در خودروسازي كشور، دارد.

طبق آمار ارائه شده از سوي دفتر صنايع ماشين سازي و نيرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت ، سه خودروساز بزرگ ايران با توليد 53 هزار و 584 دستگاه انواع خودرو سواري در فروردين ماه امسال، افتي 18 هزار و 484 دستگاهي (معادل كاهشي 7/25 درصدي) را در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه كرده اند.

در اين بين، ايران خودرو با توليدي 27 هزار و 343 دستگاهي، 4/21 درصد افت كرده و سايپا نيز كه 13 هزار و 138 دستگاه خودرو به توليد رسانده است، افتي 41 درصدي را به خود مي بيند.همچنين پارس خودرو نيز به عنوان سومين خودروساز كشور، 13 هزار و 103 دستگاه محصول را از خط توليد خود عبور داده و 8/12 درصد افت كرده است.

آن طور كه كارشناسان مي گويند، بروز اختلال در پروسه تامين قطعات به دليل محدوديت هاي بين المللي، اصلي ترين دليل افت توليد خودروسازان در اولين ماه از بهار امسال به حساب مي آيد.اين اختلال البته موضوع تازه اي نيست و پيش تر نيز صنعت خودرو ايران را آزار داده، اما ظاهرا اين بار شديدتر از گذشته خود را نشان داده است. بنابر شنيده ها، مشكلات مربوط به تامين قطعه و كاهش توليد همچنان پابرجاست و حتي پيش بيني مي شود در آينده اي نه چندان دور اثر منفي خود را بر بازار نيز بگذارد و منحني قيمت ها را اساسي صعود دهد.

هرچند كارشناسان انتقادهاي مختلفي را متوجه خودروسازان داخلي مي دانند، اما انصافا اين بار بايد آنها را در به وجود آمدن اين مشكلات مبرا دانست، زيرا تحريم ها كه دليل اصلي بروز اختلال در تامين قطعات و امور توليد هستند، خارج از كنترل خودروسازان است.

همچنين اين موضوع فقط بخشي از مشكلات خودروسازان داخلي به شمار مي رود، حال آنكه مسائل ديگري مانند افزايش هزينه هاي توليد و تثبيت قيمت ها نيز گريبان آنها را گرفته و گلويشان را مي فشارد.

اينها در حالي است كه خودروسازي پيشروترين و به نوعي اصلي ترين صنعت كشور به حساب مي آيد.

آن طور كه دبير انجمن خودروسازان در گفت وگو با ايسنا عنوان كرده، حجم كاهش توليد در فروردين ماه امسال، يك ركورد در تاريخ صنعت خودرو كشور طي دو دهه اخير به حساب مي آيد و مجموعه اي از عوامل داخلي و خارجي دليل اين اتفاق است.

به گفته احمد نعمت بخش، در حوزه داخلي برخي مشكلات در زمينه تامين قطعات موجب توقف مقطعي چند خط توليد شده و اين موضوع به دليل مشكلات مالي خودروسازان به ويژه نحوه عملكرد سيستم بانكي در اين حوزه و همچنين تعويق پرداخت مطالبات قطعه سازان در سال گذشته و بروز مشكلات نقدينگي براي تامين مواد اوليه بوده است.

وي ادامه داده كه برخي مشكلات خارجي نيز سبب شده ورود مواد اوليه مورد نياز صنعت قطعه تحت تاثير قرار بگيرد و هزينه هاي واردات مواد اوليه و زمان مورد نياز آن با افزايش قابل توجهي همراه شود.

چه بايد كرد؟

اما حال در شرايط فعلي، به نظر مي رسد خودروسازي ايران بيش از هر زمان ديگري نيازمند حمايت دولت است و خودروسازان اگر در اين اوضاع و احوال تنها بمانند، عوارض منفي آن دامان كل صنعت و اقتصاد ايران را خواهد گرفت.

اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در موضوع محدوديت هاي بين المللي، به طور جد به دنبال برون رفت واحدهاي توليدي از مشكلات پيش آمده است اما به گفته بسياري از آگاهان به مسائل بين المللي حل اين گونه موارد فراتر از اختيارات و توان وزارتخانه و خودروسازان است و به نظر مي رسد دولت مي تواند از راه هايي ديگر دست غول هاي بحران زده صنعت ايران را بگيرد و كمك كند تا غول ها باز هم سرپا بايستند.

به گفته كارشناسان، در اين شرايط، بهترين و اصلي ترين كمك دولت به خودروسازان، تامين ارز دولتي مورد نياز آنها براي واردات قطعه و همچنين تامين مواد اوليه مورد نياز قطعه سازان است و اگر ارز 1226 توماني به اندازه كافي در اختيار خودروسازان قرار گيرد، مي توان به حل شدن بخشي از مشكلات توليد اميدوار بود.

كارشناسان همچنين از ارائه تسهيلات ارزان بانكي به خودروسازان، به عنوان ديگر راهكار مهم براي سرپا نگه داشتن صنعت خودرو كشور ياد كرده و عنوان مي كنند كه در اين وضعيت بايد از حجم سختگيري هاي بانكي به اين صنعت پيشتاز كاست.

بعيد است در وضعيت فعلي كه دولتمردان از ذخيره مناسب ارزي صحبت به ميان مي آورند و افراد مختلف موفق به گرفتن وام ها و تسهيلات كلان بانكي مي شوند، خودروسازان جايي را براي كسي تنگ كرده باشند و ارز و تسهيلات براي آنها موجود نباشد.

شكي نيست كه صنعت خودرو در حال حاضر گل سرسبد صنايع داخلي و بخشي مهم از اقتصاد و توليد ناخالص كشور است، بنابراين اگر خودروسازان در اين اوضاع و احوال خيال شان بابت تحريم هاي داخلي راحت باشد، مي توان باز هم تحريم هاي خارجي را با سختي هايش تحمل كرد و چراغ خودروسازي كشور را روشن نگه داشت.

افت پژو

اما به سراغ آمار برويم و ببينيم سه خودروساز بزرگ كشور در اولين ماه از سال توليد ملي چه كارنامه اي بابت توليد انواع محصول از خود به جا گذاشته اند.

ابتدا از ايران خودرو شروع كنيم، شركتي كه بزرگ ترين خودروساز ايران لقب دارد، اما فروردين ماه را با افت توليد در بيشتر محصولات خود به پايان رسانده است.

آبي هاي جاده مخصوص كه بيشترين تيراژشان را برند پژو تشكيل داده، طي فروردين امسال با كاهش توليد انواع محصولات پژويي خود روبه رو شده اند و در اين بين، 206 ركورددار به حساب مي آيد.

206 كه اصلي ترين محصول ايران خودرو به شمار مي رود، در فروردين ماه امسال چهار هزار و 975 دستگاه توليد داشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9/52 درصد افت كرده است.

همين افت توليد سبب شده پژو 206 در برخي مدل ها افزايش قيمتي شديد را تجربه كند و طبعا اگر ادامه داشته باشد، در آينده نيز بيشتر خود را نشان خواهد داد.

ديگر محصول ايران خودرو كه در فروردين ماه امسال با افت توليد روبه رو شده، پژو 405 است. اين خودرو هفت هزار و 112 دستگاه در فروردين امسال توليد داشته و طبق اين آمار، 405 حدود 8/11 درصد كاهش توليد را نسبت به فروردين سال گذشته به خود مي بيند.

پژوپارس نيز كه جزو چهار محصول سواري اول ايران خودرو به حساب مي آيد، از كاهش توليد در امان نمانده و 370 دستگاه معادل 9/7 درصد افت تيراژ در بازه زماني موردنظر داشته است.

ايران خودرويي ها همچنين در فروردين امسال يك هزار و 202 دستگاه پژو 207 آي را توليد كرده اند.

سوزوكي گرندويتارا اين شاسي بلند ژاپني و مونتاژي ايران خودرو نيز در مقايسه با فروردين سال گذشته فقط چهار دستگاه رشد تيراژ داشته است.

ويتارا نيز مدت ها است به دليل كمبود عرضه و به هم ريختن بازار، قيمتي بالا و كاذب را تجربه مي كند و طبعا تا وضعيت توليد آن متناسب با تقاضاي مشتريان نشود، نبايد انتظار كاهش قيمت چنداني از آن داشت.

آبروداري تندر

افت توليد برندهاي پژو و سوزوكي ايران خودرو در حالي است كه محصول ملي اين شركت نيز افت كرده و تيراژش در فروردين ماه امسال كاهش يافته است.

سمند كه در مدل هاي مختلف به توليد مي رسد، طي اولين ماه امسال هفت هزار و 704 دستگاه توليد داشته و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 4/4 درصد (معادل 346 دستگاه) افت توليد را به خود مي بيند.

در واقع سمند نيز به نوعي از تركش هاي افت توليد فروردين ماه در امان نبوده و حتي توليد اين خودرو در سايت مازندران نيز متوقف بوده است.اما تندر-90 توانسته كمي از تلخي افت توليد فروردين ماه كم كند، زيرا تيراژ اين خودرو نيز با وجود مشكلاتي كه پيش ترها داشت، رشد را به خود مي بيند. طبق آمار، ايران خودرويي ها توانسته اند در اولين ماه از سال جاري توليد تندر-90 را 675 دستگاه (برابر با 9/53 درصد) افزايش دهند.

تندر-90 البته در پارس خودرو هم به توليد مي رسد و اين شركت نيز توانسته توليد آن را 3/26 (معادل 671 دستگاه) افزايش دهد.

تا يكي دو سال پيش معمولا بيشتر خودروها رشد مي كردند و تندر افت، اما حالا روزگار چرخيده و بيشتر خودروها افت كرده اند و تندر رشد.

پرايد هم …

هرچند كاهش توليد پژو 206 و 405 و پارس و همچنين تيراژ اندك ويتارا در فروردين امسال، در جاي خود عجيب به نظر مي رسند، اما قطعا عجيب ترين اتفاق صنعت خودرو كشور را در فروردين بايد كاهش چشمگير توليد پرايد دانست.

پرايد اگرچه بالاي 97 درصد داخلي سازي شده و همواره با رشد تيراژ طي سال هاي گذشته روبه رو بوده، اما هيولاي مشكلات كمر پرايد را هم خم كرده و سبب شده تيراژ آن 3/40 درصد افت كند. به عبارت بهتر، سايپا و زيرمجموعه اش پارس خودرو، در مجموع 14 هزار و 417 دستگاه پرايد كمتري نسبت به فروردين سال گذشته توليد كرده اند و اين موضوع در نوع خود بي سابقه است.

سايپايي ها البته در توليد تيبا نيز كه محصول ملي آنها است، 5/53 درصد افت را به خود مي بينند و اين به آن معناست كه 567 دستگاه تيباي كمتري در مقايسه با فروردين سال 90 به توليد رسيده است. احتمالا همين كاهش توليد سبب شده كه قيمت تيبا در بازار به 13 ميليون و 700 هزار تومان صعود كند.

گلي به جمال مگان

به كيلومتر 9 جاده مخصوص برويم، جايي كه پارس خودرويي ها تندر و مگان و ماكسيما و… توليد مي كنند و افت و خيز زيادي هم در فروردين ماه داشته اند.

طبق آمار، پارس خودرو در توليد ماكسيما 4/19 درصد افت كرده و توانسته تنها 87 دستگاه از اين چشم بادامي ژاپني را طي فروردين ماه به توليد برساند.

نيسان قشقايي اين شركت نيز كه اصلا توليدي نداشته و تينا هم 73 دستگاه تيراژ را به خود مي بيند، به اين معنا كه پارس خودرو 50 دستگاه تيناي بيشتري نسبت به فروردين 90 توليد كرده است.

اين در حالي است كه مگان به داد پارس خودرو رسيده و تيراژش حدود 300 دستگاه رشد را به خود مي بيند.

ظاهرا چون قطعات مگان از منبع مطمئني تامين مي شود، پارس خودرو توانسته تيراژ آن را افزايش بدهد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=999
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه