میهن صنعت :

آغاز پلاک گذاری خودروهای وارداتی منطقه آزاد تجاری ماکو از ماه آینده

میهن صنعت : مدیر عامل منطقه آزاد تجاری ماکو از آغاز پلاک گذاری خودروهای وارداتی از طریق منطقه آزاد تجاری ماکو از ماه آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حسین فروزان با اشاره به اینکه با توجه به صدور مجوز تردد خودروهای وارداتی منطقه آزاد تجاری ماکو همانند سایر مناطق آزاد کشور تا مرکز آذربایجان غربی، افزود:‌ پلاک گذاری خودروهای این منطقه از ماه آینده اغاز و خودروهای پلاک گذاری شده می توانند تا مرکز استان آذربایجان غربی بر اساس فرآیندها و دستورالعمل های تدوین شده تردد داشته باشند.

وی با اعلام اینکه هم اکنون محل مورد نظر برای استقرار  خودروها جهت عملیات پلاک گذاری با هماهنگی گمرک بازرگان تعیین شده است، اظهار داشت:  جلسات متعددی با نیروی انتظامی استان و راهنمایی و رانندگی استان و شهرستان و گمرک بازرگان گذاشته شد و در حال حاضرمنتظر تأیید مکان در نظر گرفته شده که دارای زیر ساخت مناسب نیز هست از سوی گمرک استان آذربایجان غربی هستیم.

مدیر عامل منطقه آزاد تجاری ماکو با اشاره به اینکه ترانزیت خارجی از سایر گمرکات به گمرک بازرگان از حدود 10 سال قبل منع شده، گفت: با توجه به اینکه  باید خودروهای وارداتی از سایر گمرکات کشور به گمرک منطقه آزاد ماکو و گمرک بازرگان ترانزیت شوند لذا پیگیری و مکاتبات متعددی با معاون حقوقی و ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

فروزان با اشاره به اینکه امیدواریم با تایید مکان مورد نظر این محدودیت در مرحله اول برای خودرو و در مراحل بعدی برای سایر کالاها مرتفع می شود، ادامه داد:‌ واردات خودرو ت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستقل انجام می شود، بطوریکه ساکنان محدوده منطقه آزاد در صورت داشتن مستندات مورد نظر سازمان می توانند هر پنج سال ، یکبار خودرو وارد کنند.

وی عنوان کرد: همچنین فعالان اقتصادی که از سازمان مجوز فعالیت اقتصادی دارند نیز قابلیت واردات خودرو برای شرکت خود را دارا بوده ولی این در حالی است که برای شرکتهای وارد کننده خودرو ، ضوابطی تعریف شده و فراخوانی اعلام و حدود 20 شرکت درخواست و مستندات مربوطه را ارائه کردند که در حال حاضر در مرحله بررسی درخواست ها و مستندات هستیم و در آینده نزدیک هم اطلاع رسانی می شود.

وی در گفتگو با مهر، در خصوص اینکه آیا قیمت خودروهای وارداتی سواری محدودیتی دارد، با بیان اینکه خودروهای وارداتی بایستی حداقل 14 هزار دلار ارزش داشته  و این خودروها بایستی دارای ترمز ABS و ایربگ برای راننده و سرنشین جلو داشته باشند، گفت: ساکنان در محدوده منطقه آزاد ماکو شامل شهرستانهای ماکو ، شوط و پلدشت با ارائه مستندات می توانند برای استفاده شخصی هر پنج سال یکبار یک دستگاه خودرو وارد کنند.

مدیر عامل منطقه آزاد تجاری ماکو با اشاره به اینکه میزان هزینه شماره گذاری پلاک در سال جاری برای خودروهای سواری 2.5 میلیون تومان و عوارض گمرکی برای خودرو سواری مدل سال 4 میلیون تومان و یک سال زیر مدل سال 5 میلیون تومان است، ادامه داد:‌ دستگاه های دولتی ، صرفا پس از اخذ مجوز از سازمان می توانند بر حسب نیاز واردات خودرو داشته، ضمن اینکه کارکنان دولت نیز در صورت داشتن 6 ماه سابقه می توانند یک دستگاه خودرو خارجی وارد کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=37483
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه