مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

آمادگی شل و توتال برای سرمایه گذاری درکشور

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که مزیت های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران قابل مقایسه با سایر کشورها از جمله عربستان نیست، گفت: شرکت های شل و توتال با نرخ کنونی خوراک مایل به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی کشورمان هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مرضیه شاهدایی روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی بررسی صنعت پتروشیمی، با برشماری مزیت های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران، گفت: این مزیت ها قابل مقایسه با سایر کشورها نیست و به گفته مدیران برخی شرکت های بین المللی که به تازگی با آنها دیدار داشته ایم، ایران می تواند به یکی از قطب های پتروشیمی جهان تبدیل شود.
معاون وزیر نفت با بیان این که ایران از معدود کشورهایی است که به انواع خوراک گاز و مایع دسترسی دارد، افزود: عربستان دارای منابع گسترده نفتی است اما منابع گازی بزرگی ندارد، بنابراین باید خوراک خود را از پالایشگاه ها دریافت کند.

**قیمت خوراک
شاهدایی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نرخ خوراک اشاره کرد و گفت: قیمت گذاری نرخ خوراک در وزارت نفت انجام می شود اما شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جلسات سیاست گذاری آن شرکت می کند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره ادعای پایین بودن قیمت خوراک در کشورهای همسایه مانند عربستان نسبت به ایران، گفت: واحدهای پتروشیمی کشور که در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی هستند، مالیات نمی پردازند، اما در عربستان برای محصولات تولیدی باید 25 تا 30 درصد مالیات پرداخت کنند.
شاهدایی افزود: همان واحدهایی که اکنون نسبت به نرخ خوراک شکایت دارند، حاشیه سود آنها با نرخ های جدید، کمتر از 25 تا 30 درصد نیست.
معاون وزیر نفت با بیان این که مشکل اصلی صنعت پتروشیمی نرخ خوراک نیست و با نرخ فعلی نیز سرمایه گذار وجود دارد، اضافه کرد: شرکت‌های بین المللی مانند شل و توتال با قیمت 240 دلاری که برای گاز اتان در کشور اعلام شده است، تمایل به سرمایه گذاری دارند و اعلام آمادگی کرده اند.
شاهدایی ادامه داد: حتی توتال اعلام کرده که تمایل دارد 2 مجتمع پتروشیمی که در دنیا کم نظیر است در ایران احداث کند.
معاون وزیر نفت ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی کشور را در سال جاری با بهره برداری از واحدهای جدید 64 میلیون تن اعلام کرد که در سال های آتی با افتتاح طرح های نیمه کاره به سه برابر افزایش می یابد.
شاهدایی گفت: اکنون با برنامه ریزی برای افزایش تولید خوراک و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در پی توسعه این صنعت هستیم.
معاون وزیر نفت با بیان این که محصولات نهایی پتروشیمی ارزش افزوده بیشتری دارند، اضافه کرد: امروزه با تکیه بر فناوری های جدید، صدها محصول پتروشیمی عرضه می شود و بخشی از آن ها را در داخل کشور تولید می کنیم.
شاهدایی افزود: به دلیل انرژی بر بودن این صنایع و نیاز گسترده به منابع آب و برق، تلاش می شود واحدهای جدید در مناطق ساحلی و جنوب کشور ساخته شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعامل بین المللی را یک شرط مهم در توسعه صنعت پتروشیمی اعلام کرد و ادامه داد: در صورت بهبود تعامل و روابط بین المللی، امکان دریافت فناوری های جدید و فاینانس و منابع خارجی فراهم می شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: با بهره برداری از فازهای پارس چنوبی، تولید گاز کشور افزایش یافته و شرایط برای توسعه بیشتر این صنعت فراهم می شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=94449
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه