میهن صنعت:

آیا دلیل پزشکی استفاده از ادویه در غذاها را می دانید؟

میهن صنعت: استفاده از ادویه‌ها از زمان‌های بسیار دور برایِ بهبودِ طعم و مزه غذا‌ها امری رایج بوده است. امروزه تحقیقات نشان می‌دهند که این ادویه‌ها می‌توانند به بهبودِ سلامت نیز کمک کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  هر ماده عطری با منشاء گیاهی جزو ادویه محسوب می شود. این ماده می تواند از پوست درخت (دارچین)، میوه (فلفل)، برگ (نعنا، ریحان)، ریشه (زنجبیل)، گل (زعفران،گلپر) یا دانه (جوزهندی، خردل) باشد که به اشکال مختلفی چون خرد شده، درسته و پودر شده برای طعم و رنگ دادن به غذا مورد استفاده قرار می گیرد.


ادویه علی رغم اینکه تنها به مقدار اندکی در هر غذا مورد استفاده قرار میگیرند اما در تغییر طعم آن و تنوع بخشیدن به برنامه غذایی ما نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند و در واقع تفاوت "دستپخت" آشپزها با یکدیگر در استفاده از ادویه است و بسته به اینکه کدام ادویه به مذاق ما خوش بیاید، غذایی را پسندیده یا رد می کنیم.


به نقل از جام نیوز،ادویه علاوه بر مقدار اندکی از ویتامینها، مواد معدنی و فیبر دارای مواد خاص شیمیایی (معمولا به شکل رنگدانه) نیز هستند که می توانند برای سلولهای انسان مفید باشند. بسیاری از این رنگدانه ها مواد آنتی اکسیدان (antioxidant) هستند که کارشان خنثی کردن رادیکالهای آزاد – که موجب از بین رفتن سلولها می شوند – است. این مواد از طرق دیگر نیز به حفظ سلامتی انسان کمک می کنند.

 

ادویه ها از "آنتی اکسیدان” بالایی برخوردار هستند که با بسیاری از بیماری های مختلف به شدت مقابله می کنند و از جایی که هر ادویه خاصیت ویژه خود را دارد قبل از مصرف از خواصشان باید مطلع شویم.

– مناسب ترین ادویه ای که برای فصل سرما بسیار پرفایده است "زنجبیل” است که مصرف روزانه این ادویه به درمان طبیعی سرماخوردگی و "آنفولانزا” بسیار کمک می کند.

– دارچین را فراموش نکنید، بنابر نتیجه تحقیقات این نوع از ادویه که می توان گفت بعد از فلفل و خردل از پر استفاده ترین ادویه به شمار می رود، در کنترل بیماری قند بسیار کارآمد است.

– فلفل قرمز یا پاپریکا و زعفران هردو تحریک کننده سیستم دفاعی بدن هستند. جوز هندی و میخک نیز – لا اقل در شرایط آزمایشگاهی- دارای خاصیت ضد باکتری هستند. زنجبیل و فلفل تند قرمز یا چیلی می توانند در جلوگیری از شکل گیری تومورها مفید واقع شوند.

– دانه‌های خردل حاوی مقدار زیادی از مواد محافظ به نام فیتوکمیکال‌ها می‌باشند که می‌توانند رشدِ سلول‌های سرطانیِ موجود در بدن را متوقف کرده و همچنین مانع از تبدیلِ سلول‌های سالم به سلول‌های سرطانی شوند.

– زردچوبه باعث کاهش ابتلا به سرماخوردگی ، تب و سایر مشکلات تنفسی در بدن می شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=41100
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه