«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

آیا روند تولید در کشور نیازمند بازنگری نیست؟!

باید قبول کنیم که بخش تولید کشور لنگ می زند و به غیر از چند بخش خاص مانند صنایع موشک سازی و تولید تسلیحات نظامی که مدیریت ویژه و البته انقلابی داشت، دیگر صنایع کشور نه تنها پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشتند بلکه در مواقعی شاهد پسرفت این صنایع بوده ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، فعالیت هر چه بهتر بخش مولد کشور موجب توسعه اقتصادی خواهد شد و این امر از تاثیرگذاری بسیار زیادی برخوردار است. کشورهایی نظیر ترکیه، چین، ژاپن و کره از نمونه هایی هستند که طی چند دهه اخیر با برنامه ریزی های بلند مدت، هرکدام توانسته در صنایع مختلف در جایگاه مطلوبی قرار بگیرند و این امر سبب شده تا به چند کشور بزرگ توسعه یافته اقتصادی مبدل شوند. به طور مثال کشور چین که تا چند سال قبل برای طراحی خودروهای خود به سراغ کپی برداری از خودروهای اروپایی می رفت و همچنین بخش قابل توجهی از قطعات خودرو عمدتا از کشور های دیگر بود، اما حال به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات خودرو در دنیا مبدل شده و اکثر طراحی های خودرو نیز توسط خود چینی ها انچام می شود.

ترکیه از دیگر کشور هایی بود که با بهره گیری از ظرفیت های خود و برنامه ریزی در صنعت توریسم و سپس در بخش پوشاک هم اکنون از کشور های صاحب نام در هر ۲ بخش تلقی می شود به طوریکه این روزها کیفیت پوشاک ترکیه هم قامت کشورهایی نظیر ایتالیا است.

خرد و کلان ژاپن را از وسایل الکترونیکی و لوازم خانگی و خودرو می شناسند، به طوریکه۴ خودروساز قدرتمند دنیا از تبار سرزمین آفتاب هستند و از بازارهای متعددی برخوردار اند. همچنین از جمله کشور های پیشگام در تولید تلوزیون به شمار می رود که یکی از شرکت های به نام در همین حوزه برای تولید تلوزیون دست به سرقت برنامه ساخت از یکی از شرکتهای ژاپنی زد.

کره جنوبی از جمله کشورهایی است که تا سالهای نچندان دور از خودروهایی ایرانی بهره می برد اما زمانی طول نکشید که کره جنوبی هم در صنعت خودروسازی سرآمد شد و این روزها ما به عنوان کشوری که روزی صنعت خودروسازی به این کشور صادر کرده ایم، حالا خودمان توان تولید خودروهایی متناسب با کیفیت خودروهای کره ای را نداشته و به واردات خودرو از این کشور مشغولیم.

تسریع روند تولید، رفع موانع، بهبود فضای کسب و کار و ارائه تسهیلات مالی با شرایط ویژه موجب شد تا ۴ کشور یاد شده هرکدام در صنایع متفاوتی صاحب نام شوند.سوء مدیریت همان اتفاقی است که در این سالها موجب شده تا وضعیت موجود بر بازار کشور حاکم شود. در طی سالها اقدامات دولت های مختلف سبب شد تا رغبت تولید کنندگان در پایین ترین میزان ممکن قرار بگیرد و هیچگونه مشوق تولیدی برای آنها در نظر گرفته نشده است. عدم رفع موانع تولید موجب شد تا بخش زیادی از تولیدکنندگان این روزها بیشتر دست به واردات بزنند در حالیکه کشور از ظرفیت بالایی در عمده صنایع برخوردار است.

باید قبول کنیم که بخش تولید کشور لنگ می زند و به غیر از چند بخش خاص مانند صنایع موشک سازی و تولید تسلیحات نظامی که مدیریت ویژه و البته انقلابی داشت، دیگر صنایع کشور نه تنها پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشتند بلکه در مواقعی شاهد پسرفت این صنایع بوده ایم. موضوعی که سال های سال است در مورد آن صحبت می شود اما هیچ وقت راهکار درستی برای تسریع فرایند تولید اتخاذ نشد تا به واسطه آن به تکنولوژی های روز تولید در دنیا دست پیدا کنیم.

اگر ما توانستیم در صنایع بزرگی مانند صنعت موشک سازی و تسلیحات نظامی وعلم پیچیده نانو پیشرفت حاصل کنیم، در شرایطی که کشور ما از نیروهای جوان، تحصیل کرده و خبره قنی بوده، قطعا مدیریت درست در دیگر بخش ها می توانست مارا به مقصد نهایی که همان توسعه اقتصادی بدون قرار گرفتن در زیر سایه اقتصاد نفتی است، برساند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=161266
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه