آیا شرکتهای خودروساز تا ماه دیگر معجزه میکنند؟
میهن صنعت : از آنجایی که خودروسازان طی سالهای اخیر موفق شدهاند فقط 30درصد از محصولاتشان را مطابق با استاندارد یورو4 تولید کنند، اکنون در فرصت باقی مانده یعنی تا پایان خردادماه سال جاری چگونه میتوانند سطح استاندارد 70درصد از تولیداتشان را ارتقا دهند؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، وقتی هوا میگیرد دل تهرانیها نمیگیرد؛ این گرفتگی هوا شاید نوید بارش باران باشد تا آلایندگیهایی که برخی از دستگاهها و نهادها نسبت به آن بیتفاوت هستند را حتی برای مدت زمان اندکی از هوای شهر بشوید. هرچند دیری نمیگذرد آلایندگیها سرجای اول خود قرار میگیرند و به تعبیری مهمان همیشگی تهرانی به آسمان شهرشان باز میگردد.
طی سالهای اخیر راهکارهای مختلفی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها کشور ارائه شده به طوریکه بسیاری از مسئولین ارتقای سطح استاندارد خودروها را عامل اصلی برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا عنوان کردند اما باید گفت که عملا این راهکارها آنطور که باید نتیجه بخش نبوده است.
همچنین از دیگر موضوعاتی که منشأ آلودگی هوا شناخته شده است، تردد خودروهای دودزا در سطح شهر، کندی روند نوسازی خودروهای فرسوده و افزایش مدت اعتبار معاینه فنی وسایل نقلیه است. انگار که همه عوامل دست به دست هم دادهاند که تهران یک نفس راحت نکشد.
این آلایندگیها بدون هیچگونه محدودیتی از کنار ما، کودکان و سالمندان عبور میکنند و ذره ذره جان ما را میگیرند.
اکنون که روند اسقاط خودروهای فرسوده به کندی صورت میگیرد و ارتقای سطح استاندارد خودروها نیز باز هم به تعویق افتاده است فقط باید منتظر باشیم که خدا به داد ما برسد.
البته در این میان مباحثی مطرح شد که میتوان به طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوا در مجلس شورای اسلامی در سال گذشته اشاره کرد که این طرح از فوریت خارج شد.
در این رابطه سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر انتقال فرودگاه مهرآباد برای کاهش بار آلودگی کلانشهر تهران، میگوید: انتقال فرودگاه مهرآباد و کاهش مدت اعتبار معاینه فنی خودروها، در اولویت برنامههای این فراکسیون قرار دارد.
مؤید حسینی صدر با تأکید بر اینکه باید فرودگاه مهرآباد طی یک برنامه مدون چند ساله از طریق بخش خصوصی به مکان دیگری انتقال یابد تا به موجب آن از آلودگی هوای کلانشهر تهران کاسته شود، میافزاید: انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد، تقویت و توسعه ناوگان حملونقل عمومی، کاهش مدت اعتبار معاینه فنی خودروها و ارتقای سطح استاندارد خودروها در اولویت برنامههای فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
همچنین کمال الدین پیرمؤذن، عضو فراکسیون محیط زیست نیز در این باره متذکر میشود: از آنجایی که حیاتی ترین عنصر مورد نیاز هر انسان هوای سالم و پاک است و با توجه به اینکه سالانه حدود 5 هزار نفر بر اثر مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند، بنابراین لازم است که هرچه سریعتر راهکاری موثر برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا در دستور کار قرار گیرد.
دیگر عضو فراکسیون محیط زیست خانه ملت با شاره به رد فوریت طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال گذشته، میگوید: بر اساس این طرح مقرر شده بود که از ابتدای سال جاری سوخت و خودرو با استاندارد یورو 4 تولید و عرضه شود.
مهرداد بائوج لاهوتی با بیان اینکه نیروی انتظامی مکلف شده بود که از ابتدای سال 92 خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 که توسط شرکتهای خودروساز داخلی تولید میشوند را شمارهگذاری نکند، بیان میدارد: با توجه به اینکه فوریت طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال گذشته در خانه ملت رد شد و از آنجایی که سالیانه حدود 5 هزار نفر در کلانشهرهای کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند، امید میرود تحقق این موضوع برای نمایندگان کمیسیون مربوطه حائز اهمیت باشد و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به عنوان طرح دوفوریتی مطرح و تصویب شود.
فوریت طرح جامع کاهش آلودگی هوا زمانی رد شد که اندکی پس از آن شرکتهای خودروساز موفق به اخذ مهلتی دوباره برای ارتقای سطح استاندارد خودروها شدند.
با توجه به اینکه طی 3دوره مهلتی که برای ارتقای سطح استاندارد خودروها داده شد، این شرکتهای صنعتی فقط توانستند 30درصد از محصولاتشان را مطابق با این استاندارد تولید کنند.
در شرایطی که به گفته رئیس سازمان محیط زیست خودروسازان فقط تا پایان خردادماه فرصت دارند سطح استاندارد 70درصد از محصولاتشان را ارتقا دهند، در چنین شرایطی باید منتظر معجزه خودروسازان بود یا به انتظار بارش باران اکتفا کرد؟
منبع : فارس