میهن صنعت :

ابتکار: با خودروسازان مماشات نمی‌کنیم

میهن صنعت : از اواسط مهرماه هرسال، هوای تهران، بزرگ‌ترین کلانشهر ایران، ار حالت عادی‌اش خارج می‌شود و آنقدر غیرعادی می‌شود که همه دست و پایشان را گم می‌کنند. سال‌های پیش که روال بر این بود که کمیته‌یی تشکیل می‌شد و اعضایی داشت از استاندار و شهردار تا رییس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، هوای شهر مانند بیماری سرطانی بود که با فرو کردن آمپول‌های آرامبخش و مسکن‌های قوی، سعی در آرام کردنش داشتند و مردم بینوای شهر که زمانی قرار بود دادگاه شکایت علیه مسببان آلودگی هوا برای مصدومان این جریان تشکیل شود، دلخوشی‌ای بیش نبود، دلخوشی‌ای که با مراجعه به دادسرای جرایم پزشکی و پرس و جو درباره اینکه به کجا می‌توان از این هوای آلوده و کسانی که مسبب‌اش هستند شکایت برد، آنهایی که باید پاسخ دهند، شانه بالا انداختند و با پاسکاری به هم در نهایت روی دست بیمار تنفسی‌ای که در عمرش نفس تنگی را تجربه نکرده بود، آب پاکی را ریختند که هرگاه که فهمیدیم مقصر اصلی کیست اعلام می‌کنیم که مردم بیایند و شکایت کنند.

معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست، در گفت‌وگویی کوتاه با «اعتماد» از قدرت داشته و نداشته سازمانش می‌گوید، از قدرتی که همه انتظار آن را دارند که مقابل عوامل آلودگی آفرینی چون خودروسازان بایستد و استاندارد یورو4 را سروسامان دهد.

درباره آلودگی هوای تهران، تقریبا همه مسوولان بر اینکه خودروسازان یکی از مقصران اصلی این جریانند، اتفاق نظر دارند و معتقدند زور کسی به آنها نمی‌رسد، از طرفی هم معتقدند تنها محیط‌زیست است که می‌تواند به عنوان متولی اصلی این جریان وارد شود و در واقع باید محیط‌زیست برای آنها محدودیت بگذارد، آیا زور شما به خودروسازان می‌رسد؟
ما اصلا رویکردمان این نیست که زورمان برسد یا نرسد، ما رویکردمان قانون است و قانون هم باید اجرا شود، تا الان هم که فرصت داده شده بیشتر مماشات بوده، ما مماشات نمی‌کنیم ولی چون دولت تازه 100 روز است سر کارآمده و تا الان خودروسازان برنامه نداشتند، به آنها فرصت می‌دهیم ولی مماشات نمی‌کنیم.

بگذارید این فرصت زمانی را اول با خودشان نهایی و بعد اعلام کنیم.

فکر می‌کنید تا آخر سال عملی می‌شود؟
الان زمان را اعلام نمی‌کنیم، اول باید این فرصت زمانی را با خودشان نهایی کنیم، یک فرصتی بدهیم، برنامه مشخص کنیم، بعد از آن اگر اتفاقی که باید بیفتد، نیفتد، دیگر مماشات نمی‌شود. این قول را می‌دهیم. کما اینکه درآن دوره هم مماشات نکردیم و پیکان را از رده خارج کردیم.

برای رسیدن به جایی که بگوییم آلودگی هوا مهار شده است، چقدر زمان می‌برد؟
برای حل این معضل، برای اینکه به نتیجه برسد زمان می‌برد. اصلا بحث چند ماه و اینها نیست، حداقلش یک سال و نیم تا دوسال وقت می‌برد که برگردیم به جایی که بودیم.

یعنی درباره آلودگی هوا باید تا دو سال دیگر همین وضعیت را داشته باشیم؟
شاید هم بیشتر. باید دعا کنیم که این اتفاق و برنامه‌هایی که برای این معضل ریخته می‌شود، بیفتد. اینها برنامه‌های بلندمدت هستند، این برنامه 10 ساله بوده، اگرهمان سال 84 اجرا شده بود، الان کلی جلو بودیم. از سال 79 تا 84 که برنامه اجرا شد، ما توانستیم دو پله استانداردها را بالا ببریم. از سال 84 تا الان هیچ استانداردی ارتقا پیدا نکرده، درجا زدیم، عقب رفتیم که جلو نرفتیم.

پس اینکه گفتند قرار شده یورو4 تا آخر امسال عملی شود، درست نیست؟
چرا ممکن است یورو4 درست شود، خودروسازان هم باید درست شوند، بحث ریزگردها هم هست، مسائل تاسیسات خانگی و استاندارد نبودن و بی‌ضابطه بودن مصارف خانگی و دولتی هم هست. برای اینکه واقع‌بینانه گفته باشیم وعده و زمان نمی‌دهم، ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم و می‌خواهیم با برنامه حرکت کنیم. وقتی آن برنامه قطعی شد اعلام می‌کنیم. وقتی زمان‌بندی مشخص شد، به خودروسازان و مردم اعلام می‌کنیم بعد از آن دیگر مماشات نمی‌کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=33555
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه