وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

ابلاغ اپراتوری ترمینال۱ و ۲ بندرشهید رجایی/کاهش سهم حمل فیدری

وزیر راه و شهرسازی مجوز فعالیت اپراتورهای جدید ترمینال های یک و ۲ کانتینری بندرشهید رجایی را به دو اپراتور بخش خصوصی ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عباس آخوندی در مراسم ابلاغ اپراتوری ترمینال ۲ کانتینری بندر شهید رجایی با اشاره به ابلاغ آغاز فعالیت اپراتور جدید بندر شهید رجایی گفت: این اقدام یکی از آرزوهای ما بود و جزو اولین ثمره های برجام به حساب می آید.

وی ادامه داد: سکوی شماره ۲ ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی قبلا احداث شده بود ولی از جهت تجهیزات فقط ۸ دستگاه جرثقیل های بزرگ داشتیم و ۱۲ جرثقیل دیگر نیاز داشتیم تا به ظرفیت تخلیه و بارگیری این ترمینال ۱.۵ برابر افزوده شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پس از برجام قرارداد خرید ۱۲ جرثقیل بزرگ دیگر به ارزش ۱.۴ میلیون یورو با آلمان امضا شد که دو دستگاه نصب شده و دو دستگاه دیگر نیز در حال نصب است و ۸ جرثقیل دیگر نیز به زودی وارد و نصب می شوند.

آخوندی افزود: امروز اپراتوری شماره یک این بندر نیز در اختیار بخش خصوصی به مدت ۵ سال قرار گرفت. ما از این اپراتورها خواستیم تا با شرکای خارجی خود جوینت شوند.

وی اظهارامیدواری کرد: با افزایش تعداد جرثقیل ها، حمل مستقیم بار از بنادر جهان به بنادر ایران افزایش یابد.

آخوندی ادامه داد: همچنین از اپراتورها خواستیم تا سهم حمل و نقل فیدری را کاهش داده و به انتقال مستقیم شناورها به بندر بیفزایند. امیدوارم تعداد Movement ها با یک روند مشخصی بهبود یابد تا کسانی که مدعی هستند بخش خصوصی از دولتی بهتر کار می کند، این ادعا را به عینه ببینند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، امروز از بخش اول فاز ۳ نیز بهره برداری می شود و بقیه بخش های فاز ۳ که مناقصه آنها تکمیل شده به زودی فعالیت ساخت آنها آغاز خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: پس از تکمیل بندر شهیدرجایی به سمت توسعه بندر جاسک و دیگر بنادر هرمزگان حرکت کنیم تا از این شدت تمرکز در بندر شهیدرجایی کاسته شود و بتوانیم سهم ایران را از حمل و نقل دریایی جهان بازپس بگیریم.

گفتنی است در ابتدای این مراسم، عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره ابلاغ اپراتوری ترمینال۲ کانتینری بندرشهید رجایی گفت: این ترمینال ۹۰ هکتار اراضی پس  کرانه ای، ۸۵۰ متر اسکله، ۸ دستگاه گنتری کرین با ظرفیت ۶۱ هزار Teu به صورت درجا و یک میلیون و ۷۰۰ هزار Teu سالانه دارد.

همچنین پیش از افتتاح این ترمینال، ترمینال شماره یک بندر شهید رجایی، آیین ابلاغ اپراتوری آن با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد که این ترمینال ۴۵ هکتار مساحت داشته و ظرفیت آن ۳۰ هزار Teu درجا و یک میلیون و ۳۰۰ هزار کانتینر به صورت سالانه ظرفیت دارد.

طول این اسکله هزار متر بوده و ۱۰ دستگاه گنتری کرین داشته و امکان پهلوگیری شناورهای ۸ هزار Teu را به صورت همزمان دارا است./مهر/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=146471
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه