مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی عنوان کرد :

اجرای استانداردهای دستوری در صنعت خودرو بی فایده است

همواره شاهد بودیم که یک سازمان به واسطه یک دستورالعمل 50 بندی، خودروسازان داخلی را مجبور به رعایت و اجرای آن می کرد و خودروسازان نیز با تمام مشکلات موجود به انجام آن استانداردها می پرداختند.

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در خصوص کیفیت در صنعت خودرو عنوان داشت : سالهاست در خصوص کیفیت صنعت خودرو صحبت می شود و اکنون زمانی رسیده است که میتوان گفت عموم مردم می دانند که از خودرو و کیفیت خودرو چه می خواهند.

مهندس پیمان پیرایش در ادامه افزود : با نگاهی به 15 سال اخیر صنعت خودرو مشخص خواهد شد که خودروسازان نتوانستند در خصوص کیفیت به جایگاه ایده آل و مدنظر مصرف کنندگان داخلی برسند که البته به واقع عمده ترین دلیل آن مشکلات اقتصادی و سیاسی است که گریبانگیر این صنعت می باشد.

وی ادامه داد : سالهای تحریم صنعت خودرو را به جایگاهی رسانده بود که مدیران می بایست تمام تلاش خودرا می کردند تا در حد برطرف کردن مشکلات مالی روزمره، تولید و فروش داشته باشند تا بتوانند از پس خرج های خود برآیند و قاعدتاً در این شرایط نمی توان به فکر افزایش کیفیت بود و برنامه ای برای آن داشت.

پیرایش در خصوص پروژه موفق طراحی سمند عنوان کرد : صنعت خودرو سالهای خوب هم داشته و نمونه اش طراحی و عرضه خودرو سمند بود اما ادامه این روند که صنعت خودرو کشور را در مسیر توسعه و تعالی قرار داده بود و حال و هوای متحول شدن را استشمام می کردیم، به یک باره متوقف شد.

مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در ادامه بیان داشت : نبود قوانین استاندارد در کنار طراحی و تولید محصول با کیفیت ثمره ای نخواهد داشت چرا که طراحی بدون استناد به استاندارد و قوانین آن، بی معنی خواهد بود و باید در این خصوص فعالیت بیشتری کرد.

وی افزود : زمانی طراحی به مرحله توسعه می رسد که در کنار آن استانداردهای طراحی و و تولید ارتقاء یافته باشند و متاسفانه باید اقرار کینم که در زمینه ی استانداردها، ضعیف عملکرده ایم.

به گزارش خبرنگار میهن صنعت، پیرایش با انتقاد از اجرای قهری سازمان ها در خصوص اجرای استاندارد در صنعت خودرو عنوان داشت : استانداردهای صنعت خودرو می بایست فرا تر از یک استاندارد ملی بود که دیگر صنایع را تحت شعاع خودر قرار بدهد اما ما همواره شاهد بودیم که یک سازمان به واسطه یک دستورالعمل 50 بندی، خودروسازان داخلی را مجبور به رعایت و اجرای آن می کرد و خودروسازان نیز با تمام مشکلات موجود به انجام آن استانداردها می پرداختند.

وی ادامه داد : با این تفاسیر رسیدن به ثبات کیفیتی آن هم در سطح ایده آل،بدون شک دور از انتظار خواهد بود و تنها می توان به همین کیفیت نسبی و آن هم موقتی بسنده کرد.

مهندس پیمان پیرایش در ادامه افزود : در خصوص استاندارد، اجرا و تولید؛ ابزارهایی لازم است که از آن غافلیم.تنها موضوعی که همواره در مرحله آخر و در شرایطی که به اجبار رسیده ایم به آن فکر کردیم، آزمایشگاه های کیفیتی بوده است.

وی افزود : سازمان استاندارد به عنوان متولی تعیین، تدوین، نشر و نظارت استاندارد در کشور به این نتیجه رسیده است که استانداردهای موجود در کشور از اوایل دهه 80 تا به امروز، دیگر جوابگوی کیفیت در صنعت خودرو نمی باشد.

پیرایش ادامه داد : بر اساس استانداردهای روز دنیا 81 استاندارد جداگانه را تدوین کره ایم و اقدامات اولیه در خصوص بازگرداندن صنعت خودرو به استاندارد ملی را انجام داده ایم.

وی با ابراز امیدواری از شروع مرحله اول استانداردهای جدید بیان داشت : با همکاری خودروسازان و دیگر بخش های مربوطه که باید اعتراف کنیم تا به امروز هم همکاری خوب و متقابلی با ما داشته اند، امیدواریم مرحله اول این طرح اجرایی شود.

پیرایش در پایان با درخواست از خودروسازان در خصوص تجهیز آزمایشگاه ها عنوان کرد : خودروسازان می بایست بودجه ای برایتجهیز آزمایشگاه های خود در نظر بگیرند و این مساله ای است که بنده در همه ی جلسات عرضه داشته ام.

در حال حاضر 50 آزمایشگاه در کشور وجود دارد که قصد داریم تعداد آن را به 80 عدد بیافزاییم و در این خصوص نیز حرکت های خوبی شده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=95395
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه