اجرای مصوبه کاهش آلایندگی کلان شهرها نیازمند حرکت همسوی کلیه دستگاههاست
میهن صنعت : اجرای مصوبه کاهش آلایندگی 8 کلان شهر ، برنامه ای منسجم و حرکتی همزمان در کلیه بخش ها را می طلبد تا آلایندگی شهرها خصوصا تهران کاهش یابد بنابراین در راستای تاکید برارتقای استاندارد خودروها باید نوسازی خودروهای فرسوده ، خروج کارخانجات صنعتی، توز
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت : اجرای مصوبه کاهش آلایندگی 8 کلان شهر ، برنامه ای منسجم و حرکتی همزمان در کلیه بخش ها را می طلبد تا آلایندگی شهرها خصوصا تهران کاهش یابد بنابراین در راستای تاکید برارتقای استاندارد خودروها باید نوسازی خودروهای فرسوده ، خروج کارخانجات صنعتی، توزیع سوخت مناسب و با کیفیت و معاینات فنی و منظم خودروها به طور جدی دنبال شود .
یوسف رشیدی در گفتگو با خبرخودرو،افزود : در صورتی که صرفا به ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها تاکید و الزام شود و به سایر بندهای مصوبه کاهش آلایندگی کلان شهرها توجهی نشود قطعا آلودگی هوای شهرها کاهش نخواهد یافت.
وی تصریح کرد : در سال 82 که استاندارد آلایندگی یورو1 برای سوخت در کشور شروع شد و در سال 84 نیز یورو2 ،هر چند مشکل مونوکسید کربن در شهر تهران وجود داشت اما با استقرار استاندارد های یورو1 و 2 دیگر مشکل مونوکسید کربن حتی در زمان پایداری هوا در تهران وجود نداشت.
با اشاره به اینکه استاندارد آلایندگی سوخت یورو2 در حدود 7/2 گرم بر کیلومتر و یورو4 نیز 18/1 گرم بر کیلومتر است افزود : با نگاهی به تولید مونوکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته و ناکسی که یک خودروی نو یورو2 و یورو4 تولید می کند مسلما چنانچه حرکت به سمت استاندارد یورو4 شود در بازده زمانی خاص، شرایط بهتری در شهر تهران حاکم خواهد شد.
وی تصریح کرد : مسلما باید سوخت موجود در کشور به لحاظ استانداردهای زیست محیطی با خودروهای تولیدی هماهنگ باشد چراکه نبود سوخت مناسب و با کیفیت علاوه بر عدم کارایی و راندمان لازم در خودروها و آسیب رسانی به موتور آنها ، موجب افزایش آلایندگی هوا نیز خواهند شد.
وی گفت : بر اساس برنامه ، وزارت نفت از ابتدای سال 91 باید سوخت با استاندارد یورو4 را تولید و توزیع و از ابتدای سال 92 نیز سوخت با استاندارد یورو5 را توزیع می کرد در حالی که این برنامه عملی نشد بنابراین چنانچه وزارت نفت به تعهدات به تعویق افتاده خود عمل کند و در این راستا خودروها نیز یور4 شوند مسلما در آلایندگی و بهبود وضعیت هوای شهرها کمک خواهد کرد.
وی تاکید کرد : جلوگیری از تردد وسایل نقلیه فرسوده ، ممنوعیت ایجاد صنایع در خارج از شهرک های صنعتی در کلان شهرها و اجباری شدن آزمون صحت کاتالیست کانورتر و کربن کنیستر در معاینات فنی خودروها به منظور صدور برگه و برچسب معاینه فنی ، همگی از بندهای مصوب طرح جامع کاهش آلایندگی 8 کلان شهر هستند که تا کنون اجرایی شدن آنها از سوی دستگاههای مرتبط عمل نشده است چرا که سازمانی که وظیفه نظارت بر حسن اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا را دارد متاسفانه تا کنون ضعیف عمل کرده است بنابراین نکته مهم این است که چنانچه سایر دستگاهها عملکردی درستی نداشته باشند ،سایر بخش ها نباید پیروی کنند و به وظایفشان عمل نکنند.
وی افزود : خروج خودروهای فرسوده ، تعویض کاتالیست خودروها ، انجام معاینات فنی خودروها منظم و با برنامه ای ارتقاء یافته باید همزمان با الزام بر ارتقاء استاندارد خودروها پی گیری و عملیاتی شود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین به افزایش تردد خودروها در 16 سال گذشته در تهران اشاره کرد و گفت : در سال های 76 و77 حدود 700 هزار خودرو در تهران تردد داشت در حالی که امروز این رقم به حدود 4 میلیون دستگاه رسیده است مسلما افزایش تعداد خودروها در آلایندگی هوا موثر است اما در این سالها با افزایش 6 برابری میزان خودروها در تهران ، آلایندگی هوا نسبت به گذشته تغییری نکرده است چرا که همواره ارتقاء استانداردهای آلایندگی خودروها مد نظر بوده و تا حدودی اجرایی شده است.