میهن صنعت :

احتمال افزايش مجدد قيمت خودروها/وعده شورای رقابت برای به روز رسانی قیمت خودروها بر مبنای تورم ۳ ماهه

میهن صنعت : دبیر انجمن خودروسازان همچنین با انتقاد از تعیین نرخ تورم ۶۲ درصدی برای خودروهای فول سی‌کی‌دی، گفت: حدود ۸۶ درصد قیمت یک خودرو به قطعات آن بستگی دارد و در حال حاضر که قیمت قطعات وارداتی خودروهای فول سی‌کی‌دی بیش از ۲ برابر افزایش یافته است، حدا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دبیر انجمن خودروسازان گفت: شورای رقابت به خودروسازان وعده داده تا قیمت خودروها با توجه به نرخ تورم ۳ ماهه به روز رسانی شود.

احمد نعمت‌بخش اظهار داشت: با توجه به اینکه دستور‌العمل شورای رقابت بر مبنای قیمت خودرو در فروردین ۹۱ یا همان اسفند ۹۰ تدوین شده است، خودروسازان خواستار بازنگری در مبنای قیمت‌گذاری هستند.

وی ادامه داد: در اسفند سال ۹۰، دولت از خودروسازان خواست تا به افزایش ۶ درصدی قیمت‌ها راضی شوند و بقیه افزایش قیمت که حدود ۱۴ درصد بود در اوایل سال ۹۱ اعمال شود که این اتفاق عملی نشد.

وی با بیان اینکه مبنای قیمت‌گذاری خودرو غلط بوده است، افزود: این مسئله باعث زیان ۴ هزار میلیارد تومانی خودروسازان شد که شورای رقابت از ما خواست تا فعلاً با نرخ‌های مصوب اخیر کار را جلو ببریم اما قول دادند که تورم ۳ ماهه اول سال را در قیمت‌ها لحاظ کنند.

نعمت بخش با بیان اینکه اعمال نرخ تورم ۳ ماهه باعث افزایش قابل توجه قیمت خودرو نخواهد شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه خودروسازان تولیداتشان را با زیان عرضه می‌کنند، به ما وعده دادند تا با اعمال تورم‌های ۳ ماهه از زیان تولید خارج شویم.

وی در پاسخ به این سؤال که پیش بینی می‌کنید چه زمانی خودروسازان از زیان تولید خارج شوند؟ گفت: اگر دو نوبت تورم ۳ ماهه در قیمت خودرو لحاظ شود، ممکن است از زیان خارج شویم.

وی با تأکید بر اینکه خودروسازان خواستار گرانفروشی نیستند، گفت: افزایش قیمت خودرو باعث کم شدن مشتریان ما خواهد شد و به همین دلیل به دنبال افزایش قدرت خرید مردم و هماهنگ کردن لیزینگ‌ها برای فروش خودرو به صورت اقساطی و با وام هستیم.

دبیر انجمن خودروسازان همچنین با انتقاد از تعیین نرخ تورم ۶۲ درصدی برای خودروهای فول سی‌کی‌دی، گفت: حدود ۸۶ درصد قیمت یک خودرو به قطعات آن بستگی دارد و در حال حاضر که قیمت قطعات وارداتی خودروهای فول سی‌کی‌دی بیش از ۲ برابر افزایش یافته است، حداقل رشد ۲۰۰ درصدی ۸۶ درصد ارزش این خودروها را شاهد هستیم.وی تصریح کرد: در این شرایط، تورم ۶۲ درصدی قابل قبول نیست.

محمد علی مددی عضو شورای رقابت امروز از تعیین نرخ تورم جدید خودروها توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: نرخ تورم بخشی خودرو برای اردیبهشت امسال از سوی بانک مرکزی تعیین شده که بر این اساس، قیمت خودروها مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

منبع : فارس

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=18961
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه