میهن صنعت:

احتمال امضای دومین قرارداد IPC با مرسک تا دو ماه دیگر

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به مذاکره با شرکت مرسک برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی، گفت: احتمالا دومین قرارداد IPC با این شرکت تا دو ماه آینده امضاء خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، محمد مشکین‌ فام در نشست خبری که امروز برگزار شد، با تاکید بر این که مذاکره با مرسک برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی ادامه دارد، گفت: احتمالا دومین قرارداد IPC با این شرکت خواهد بود.

وی در مورد ادغام مرسک با توتال توضیح داد: این ادغام هنوز نهایی نشده است و ما با شرکت مرسک مذاکره می‌کنیم. چنانچه مرسک با توتال ادغام شود تدابیری داریم که مشکلی ایجاد نشود. در واقع اگر در مباحث فنی و مالی به توافق برسیم مشکلی در مورد ادغام مرسک با توتال وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به بیستمین سالگرد شرکت نفت و گاز پارس اظهار کرد: یک زمانی در کشور آرزو بود بتوانیم در دریا خط لوله تاسیس کنیم، اما در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر خط لوله در دریا کشیده شده است. همچنین در حال حاضر ۲۶ سکوی پارس جنوبی ساخته شده است.

مشکین‌فام با بیان این‌که ایران در میدان پارس جنوبی با قطر مشترک است، اظهار کرد: در طرف قطری همه شرکت‌های صاحب دنیا وجود دارد در حالی که طرف ایران ما هستیم و شرکت‌هایی که با ما رشد کرده‌اند. فقط اندکی در بحث مدیریت پروژه برای کاهش هزینه و زمان اجرا هنوز نیاز به زمان و کار بیشتری داریم.

وی در مورد موقعیت میدان پارس جنوبی، توضیح داد: یک سوم میدان پارس جنوبی متعلق به ایران و دو سوم آن متعلق به قطر است. به عبارت دیگر ۳۷۰۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر مربع متعلق به قطر است. ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز غنی این میدان در ایران و ۲۵ تریلیون مترمکعب در قطر قرار دارد. همچنین ۱۸ میلیارد شبکه ذخیره میعانات گازی در ایران و ۳۶ میلیارد بشکه در قطر است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این‌که ۷۰ درصد گاز کشور از طریق میدان پارس جنوبی تامین می‌شود، گفت: این ۷۰ درصد معادل نفت خام تولیدی کشور یعنی ۳.۵ میلیون بشکه در روز است.

مشکین‌فام ادامه داد: ۲۶ سکوی دریایی در پارس جنوبی تاسیس شده که شش سکوی آن تا سال ۱۳۸۳، پنج سکو در طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱، ۱۵ سکو در طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده‌اند. همچنین مجموعا ۲۵۲ حلقه چاه حفاری و وارد مدار شده است که ۵۶ حلقه تا سال ۱۳۸۳، ۵۴ حلقه طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ و ۱۴۲ حلقه در چهار سال اخیر حفاری شده‌اند. به‌طور کلی ۲۷۹۲ کیلومتر خط لوله دریایی کشیده شده که از این میزان ۵۲۳ کیلومتر در چهار سال اول، ۵۱۵ کیلومتر در هشت سال بعدی و ۱۷۵۲ کیلومتر در چهار سال اخیر کشیده شده است.

وی ادامه داد: ۱۰ فاز پالایشگاهی میدان پارس جنوبی تا سال ۱۳۸۳ تکمیل شد، هشت فاز پالایشگاهی در هشت سال بعد و ۲۲ فاز در چهار سال اخیر راه‌اندازی شده است. در مجموع ۴۰ فاز پالایشگاهی در پارس جنوبی وجود دارند.

میزان تولید پارس جنوبی ۵۵۵ میلیون مترمکعب است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مورد وضعیت تولید در پارس جنوبی توضیح داد: تولید در چهار سال اول ۱۴۱ میلیون مترمکعب در روز، در چهار سال دوم نیز ۱۴۱ میلیون مترمکعب در روز بوده و در چهار سال اخیر به ۲۸۸ میلیون مترمکعب رسیده است. در حال حاضر ظرفیت تولید پارس جنوبی ۵۷۰ میلیون مترمکعب و میزان تولید ۵۵۵ میلیون مترمکعب است.

مشکین‌فام در مورد مقایسه وضعیت تولید ایران از پارس جنوبی با تولید قطر توضیح داد: در ابتدا وضعیت تولید ایران و قطر یکسان بود، اما ما هشت سال در تولید از آنها عقب افتادیم و در حال حاضر با هم برابر هستیم.

وی در ادامه با اشاره به تولید از لایه‌های نفتی پارس جنوبی، اظهار کرد: تولید از لایه‌های نفتی پارس جنوبی برای ما آرزو بود، اما امسال تولید از این لایه‌ها به ۲۵ هزار بشکه در روز رسید و طبق برنامه باید به ۱۵۰ هزار بشکه در روز برسد.

آخرین وضعیت تولید کاندنسیت پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که در مجموع ۱۳ پالایشگاه در پارس جنوبی وجود دارد، گفت: هشت پالایشگاه در عسلویه و پنج پالایشگاه در تنبک اختر در مدار است. در عسلویه ۱۶ کیلومتر تاسیسات پالایشگاهی احداث شده است. همچنین ۴۵۶ میلیون مترمکعب گاز شیرین و ۴۵ میلیون مترمکعب گاز خشک و ترش به میادین تزریق می‌شود. در حال حاضر ۸۰۰ هزار بشکه میعانات از پارس جنوبی تولید می‌شود. میزان تولید اتان پنج میلیون تن در سال و تولید ال پی جی هشت میلیون تن در سال و برای صادرات است.

وضعیت سرمایه‌ گذاری در میدان پارس جنوبی

مشکین‌فام با بیان این‌که طی ۲۰ سال ۷۲ میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری در پارس جنوبی صورت گرفته و محقق شده است، افزود: پیش بینی می‌شود این میزان به ۸۷ میلیارد دلار برسد. به طور کلی درآمد محصولات ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به افتتاح سه طرح بزرگ در پارس جنوبی در فروردین‌ماه سال جاری، اظهار کرد: از خردادماه سال جاری تاکنون ۴۰۰ کیلومتر خط لوله در دریا لوله‌گذاری شده است که دو خط آن متعلق به فاز ۱۴، یک خط متعلق به فاز ۱۳ و یک خط متعلق به فاز ۲۲ بوده است. به‌طور کلی به جز فاز ۱۱ دو خط بیشتر باقی نمانده که یک خط متعلق به فاز ۱۳ و یک خط متعلق به فازهای ۲۲ و ۲۴ است.

برنامه‌های پیش‌روی میدان پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه در مورد برنامه‌های پیش‌روی میدان پارس جنوبی، توضیح داد: در ۲۰ دی‌ماه سکوی فاز ۱۴ از یارد بندرعباس برای نصب آماده خواهد شد و ۲۲ بهمن‌ماه اولین ردیف فازهای ۲۲ و ۲۴ به صورت آزمایشی وارد مدار می‌شود. تا اسفندماه سه سکو از یارد صدرا برای نصب آماده می‌شود و تا پایان سال یک ردیف فاز ۱۳ راه‌اندازی خواهد شد.

مشکین‌فام ادامه داد: تاکنون فاز ۱۳، ۸۲ درصد پیشرفت داشته است. فاز ۲۲ و ۲۴، ۸۳ درصد در سکو پیشرفت داشته و اولین سکو تا اسفندماه ۱۳۹۶ برای نصب آماده می‌شود./ایسنا/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=141153
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه