اختلاف 40 هزار تومانی نرخ پروازهای پرتردد/کاهش قیمت برخی مسیرها
میهن صنعت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در حالی رسما کلید خورده که هنوز بعضی از شرکتهای هواپیمایی پروازهای خود را با نرخهای مصوب قبل میفروشند و سه ایرلاین بزرگ هم تنوع در قیمتها را بر محور نرخهای مصوب قبلی ایجاد کردهاند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بر اساس قیمتهای شناور شده در بازار نرخ بلیت پروازهای پر تردد همچون تهران – مشهد و تهران – کیش با اختلاف قیمتی 30 تا 40 هزار تومانی در روزها و ساعتهای مختلف متغیر شده و نرخ بلیت پروازهای کم تقاضاتر تقریبا ثابت و بر اساس نرخ مصوب قبلی فروخته میشود.
طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی نرخ بلیت هواپیما باید از 28 اردیبهشت امسال به شکلی آزاد و رقابتی محاسبه میشد که به دلیل زمانبر بودن، برخی هماهنگیها و تدوین قیمتهای جدید با تاخیر چند هفتهای عملیاتی شد.
این مصوبه که بر اساس ماده 161 قانون پنجم توسعه صادر شده، به شرکتهای هواپیمایی اجازه میدهد با محاسبه هزینههایشان و البته در نظر گرفتن شرایط پروازها و مسافران، نرخ بلیتهای خود را در مسیرهای داخلی – که تاکنون دستوری بوده – مشخص کنند.
به نقل از ایسنا البته این اختیار از سویی با توجه به محدودیت کشش بازار و البته اهرمهای نظارتی محدود خواهد بود و اجازه افزایش شدید قیمتها را نمیدهد. با این وجود حتی تاخیر چند هفتهای در اجرای این قانون نیز باعث نشده تمام شرکتها خود را با این سیاست هماهنگ کنند.
حضور خبرنگار ایسنا در چند آژانس هواپیمایی در سطح شهر تهران نشان میدهد به جز چند شرکت هواپیمایی بزرگ، هنوز بسیاری از شرکتها، بلیت پروازهای داخلی را به قیمتهای مصوب قبلی محاسبه میکنند که البته همین اجرای نصفه و نیمه نیز به متغیر شدن قیمت بلیت در مسیرهای داخلی منجر شده است.
در حال حاضر بلیت پرواز تهران – مشهد را میتوان به راحتی و در تاریخهای مختلف بر مبنای قیمت مصوب 131 هزار تومان خریداری کرد که البته اگر زمانهای افزایش تقاضا و کمبود صندلی این قیمت به 170 هزار تومان هم میرسد.
کاهش قیمت بلیت تهران – کیش
در مسیر تهران – کیش میزان رقابتی شدن نرخها قدری محسوستر است؛ به این ترتیب که قیمت بلیت برخی از شرکتهای هواپیمایی در روزهای میانی هفته با قیمتهای آخر هفته تفاوت 30 تا 40 هزار تومانی دارد. نکته قابل توجه در این مسیر کاهش قیمت برخی از پروازها نسبت به نرخ مصوب 170 هزار تومان پیشین است.
دیگر مسیرها که شاید نسبتا کم مسافر باشند، در مقابل آزادسازی نرخها قدری مقاومت داشته و ثابت ماندهاند؛ پرواز در مسیر تهران – شیراز با نرخ مصوب 128 هزار تومان سابق انجام می شود و تفاوت در روزهای هفته نیز باعث تغییر در قیمت بلیتها نمیشود.
بلیت رفت و برگشت تهران – تبریز و تهران – اصفهان همچنان با نرخ مصوب 265 و 240 هزار تومان به فروش میرسد.
متنوع شدن نرخ بلیت 3 ایرلاین بزرگ
بررسی شرکتهای هواپیمایی نیز نشان میدهد سه شرکت ایرانایر (هما)، ماهان و آسمان در بسیاری از مسیرهای خود قیمتها را به شکلی شناور ارائه کرده و بسیاری از پروازها به تبع زمان و ساعت برخاست، نرخهایی متفاوت دارند و مسافر در مراجعه به آژانسها با توجه به زمان مورد نظر قیمتهای متفاوتی را دریافت میکنند.
از سوی دیگر به نظر میرسد قانون جدید، دست آژانسهای هواپیمایی را در ارائه تخفیفات بسته و تا حد زیادی قیمت نهایی پرداختی توسط مسافر از سوی شرکتها نهایی میشود.
باید دید در روزهای آینده با توجه به آزادسازی نرخها از سوی شرکتهای بزرگ، بقیه شرکتها چه زمانی به این قافله خواهند پیوست؛ هر چند این امر بنا به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی طبیعی است و محاسبه و اجرای نرخهای جدید شاید قدری زمانبر باشد.
قیمتهای مصوب و پایه
قیمتهای مصوب مسیرهای داخلی هوایی که از آبان 91 طبق اعلام شورای عالی هواپیمایی اعمال شده و اکنون هم پایه قیمتهای جدید قرار گرفته بدین شرح است:
مبدا
مقصد
نرخ بلیت ریال
آبادان
اردبیل
1510000
آبادان
سبزوار
1751000
آبادان
سیری
1384000
آبادان
قشم
1447000
آبادان
کیش
1331000
آبادان
یزد
1205000
اراک
بندرعباس
1678000
اراک
عسلویه
1499000
اردبیل
دزفول
1195000
ارومیه
قشم
2329000
اصفهان
آبادان
943000
اصفهان
ارومیه
1342000
اصفهان
اهواز
964000
اصفهان
بم
1247000
اصفهان
بندرعباس
1363000
اصفهان
چابهار
1720000
اصفهان
زاهدان
1447000
اصفهان
سیری
1310000
اصفهان
عسلویه
1121000
اصفهان
قشم
1436000
اصفهان
کرمانشاه
1048000
اصفهان
کیش
1268000
اصفهان
ماهشهر
943000
اهواز
بندرعباس
1405000
اهواز
رشت
1279000
اهواز
زاهدان
2276000
اهواز
ساری
1331000
اهواز
عسلویه
1289000
اهواز
قشم
1468000
اهواز
کرمانشاه
1226000
اهواز
کیش
1352000
ایلام
مشهد
1835000
بندرعباس
آبادان
1384000
بندرعباس
بیرجند
1226000
بندرعباس
چابهار
922000
بندرعباس
رشت
1867000
بندرعباس
ساری
2056000
بندرعباس
کرمانشاه
1972000
بندرعباس
کیش
943000
بندرعباس
گرگان
1993000
بندرعباس
یزد
1027000
تبریز
اصفهان
1279000
تبریز
اهواز
1447000
تبریز
بندرعباس
2192000
تبریز
عسلویه
2014000
تبریز
قشم
2287000
تبریز
کیش
2161000
تبریز
ماهشهر
1594000
تهران
آبادان
1184000
تهران
اردبیل
964000
تهران
ارومیه
1100000
تهران
اصفهان
943000
تهران
اهواز
1048000
تهران
ایرانشهر
2035000
تهران
ایلام
1006000
تهران
بجنورد
1153000
تهران
بحرگان
1289000
تهران
بم
1573000
تهران
بندرعباس
1772000
تهران
بندرلنگه
1667000
تهران
بوشهر
1363000
تهران
بیرجند
1384000
تهران
پارسآباد
1058000
تهران
تبریز
1027000
تهران
توحید
1436000
تهران
جهرم
1363000
تهران
جیرفت
1541000
تهران
چابهار
2024000
تهران
خارک
1436000
تهران
خوی
1163000
تهران
داراب
1457000
تهران
دزفول
964000
تهران
رامسر
964000
تهران
رشت
964000
تهران
رفسنجان
1268000
تهران
زابل
173000
تهران
زاهدان
1709000
تهران
ساری
964000
تهران
سبزوار
1090000
تهران
سنندج
964000
تهران
سهند
932000
تهران
سیرجان
1352000
تهران
سیری
1783000
تهران
شاهرود
922000
تهران
شهرکرد
974000
تهران
شیراز
1268000
تهران
طبس
1142000
تهران
عسلویه
1625000
تهران
فسا
1352000
تهران
قشم
1846000
تهران
کرمان
1373000
تهران
کرمانشاه
964000
تهران
کیش
1709000
تهران
گچساران
1237000
تهران
گرگان
964000
تهران
لار
1594000
تهران
لامرد
1531000
تهران
لاوان
1552000
تهران
ماهشهر
1153000
تهران
مشهد
1310000
تهران
همدان
943000
تهران
یاسوج
1100000
تهران
یزد
1006000
چابهار
ارومیه
2686000
خرمآباد
تهران
964000
خرمآباد
کیش
1594000
رشت
اردبیل
922000
رشت
بوشهر
1520000
رشت
زاهدان
1930000
رشت
عسلویه
1825000
رشت
قشم
1993000
رشت
کیش
1867000
زاهدان
کرمانشاه
2119000
زاهدان
کیش
1300000
زاهدان
گرگان
1867000
ساری
زابل
1825000
ساری
شیراز
1562000
سیری
خارک
1174000
شیراز
رشت
1489000
شیراز
ارومیه
1741000
شیراز
اصفهان
964000
شیراز
بندرعباس
964000
شیراز
تبریز
1709000
شیراز
چابهار
1436000
شیراز
رامسر
1373000
شیراز
رشت
1447000
شیراز
زاهدان
1331000
شیراز
عسلویه
964000
شیراز
قشم
985000
شیراز
کرمان
943000
شیراز
کرمانشاه
1499000
شیراز
کیش