میهن صنعت :

ارتقاء خودروها به استاندارد یورو 4 درست نیست!

میهن صنعت : دبیر انجمن خودروسازان با تشریح پیشنهاد خودروسازان به وزیر صنعت برای کاهش آلودگی هوا با صرف یک هجدهم هزینه ارتقاء خودروها به استاندارد یورو 4 گفت: این صرفه‌جویی از طریق نوسازی خودروهای فرسوده امکان پذیر است.

به گزارش «میهن صنعت» به نقل از فارس، احمد نعمت بخش اظهار داشت: در نامه‌ای به وزیر صنعت پیشنهاداتی برای کاهش آلودگی هوا از طریق جایگزینی خودروهای فرسوده ارائه کردیم که هزینه این طرح یک هجدهم هزینه تجهیز خودروها از استاندارد یورو 2 به یورو 4 است.

وی با بیان اینکه طبق اعلام وزارت نفت فعلاً امکان تأمین و توزیع سراسری سوخت با استاندارد یورو 4 فراهم نیست، گفت: یک خودرو بنزینی با استاندارد یورو 2 بابت پیمایش یک کیلومتر مسافت 2.70 گرم گاز آلاینده تولید می‌کند در حالی که این رقم در مورد همان خودرو با استاندارد یورو 4 حدود 1.18 گرم گاز آلاینده خواهد بود.

وی ادامه داد: اختلاف این دو رقم 1.52 گرم گاز آلاینده است که با فرض تولید سالانه 1.5 میلیون خودروی سبک، آلایندگی حاصل از این خودروها در صورت تجهیز به استاندارد یورو 4 نسبت به یورو 2 سالانه 27 هزار و 360 تن کاهش خواهد یافت.

نعمت‌بخش تصریح کرد: بابت کاهش این میزان آلایندگی باید 1050 میلیارد تومان از جیب خریداران هزینه شود که به معنی خروج 300 میلیون یورو است که این رقم با احتساب تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو و هزینه 700 هزار تومانی بابت تجهیز هر خودرو به استاندارد یورو 4 به دست آمده است.

وی با بیان اینکه به جای این هزینه می‌توان از روش دیگری برای کاهش این میزان‌ آلایندگی بهره گرفت، گفت: خروج خودروهای فرسوده کاربراتوری باعث کاهش این میزان آلایندگی با هزینه‌ای بسیار کمتر از روش تجهیز خودروها به استاندارد یورو 4 خواهد شد.

وی توضیح داد: آلایندگی هر خودروی سبک فرسوده در هر کیلومتر پیمایش حداقل 59 گرم است که با فرض پیمایش 12 هزار کیلومتر در سال، هر خودرو سالانه 708 کیلوگرم آلایندگی تولید می‌کند.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: برای کاهش 27 هزار و 360 تن آلایندگی باید معادل 38 هزار و 644 دستگاه خودروی فرسوده یا کاربراتوری از رده خارج شود.

وی افزود: هزینه خارج کردن یک خودروی سبک فرسوده 1.5 میلیون تومان است و برای نوسازی 38 هزار و 644 دستگاه خودروی فرسوده باید 58 میلیارد تومان هزینه شود.

به گفته وی، هزینه اجرای این روش در مقایسه با تجهیز خودروها به استاندارد یورو 4 باعث صرفه‌جویی سالانه 992 میلیارد تومانی در بخش سواری بنزینی خواهد شد که در واقع یک هجدهم هزینه‌ای است که باید بابت تبدیل استاندارد یورو 2 به یورو 4 صرف شود.

نعمت‌بخش افزود: در زمینه خودروهای دیزلی نیز سالانه باید 437.5 میلیارد تومان بابت ارتقاء استاندارد آلایندگی به یورو 4 هزینه شود که نیازمند صرف 175 میلیون دلار است.

وی توضیح داد: با احتساب 35 هزار دستگاه خودروی دیزلی و متوسط 5 هزار دلار بابت مابه‌التفاوت قیمت موتور و قطعات در استانداردهای یورو 2 و یورو 4 باید 175 میلیون دلار در این روش هزینه شود.

وی ادامه داد: در مجموع، هزینه ارتقاء استاندارد آلایندگی به یورو 4 معادل 1487.5 میلیارد تومان است که نیازمند خروج 435 میلیون یورو خواهد بود.

وی تصریح کرد: در شرایطی که کشور با کمبود ارز و مشکل نقل و انتقال آن روبرو است، صرف این هزینه کار درستی نیست و بهتر است به جای آن از روش نوسازی خودروهای فرسوده استفاده شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=8671
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه