میهن صنعت:

اردوغان؛ دوازدهمین رییس‌جمهور ترکیه

میهن صنعت: شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در حالی به پایان رسید که نام "رجب طیب اردوغان" به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری این کشور ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  به نقل از اقتصاد آنلاین  همانطور که انتظار می رفت "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه و نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه پیروز نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری مستقیم این کشور شد.

با پایان شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری اردوغان با کسب 52 درصد آرا در صدر قرار گرفت و توانست با احراز اکثریت آرا به عنوان جانشین "عبدالله گل" بر مسند ریاست جمهوری تکیه بزند. این در حالی است که "اکمل الدین احسان اوغلو" نامزد احزاب اپوزیسیون با فاصله قابل توجهی 39 درصد آرا را کسب کرد و "صلاح الدین دمیرتاش" دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز توانست 9 درصد آرا را از آن خود کند.

این نتایج در حالی اعلام می شود که در بیشتر شهرهای شمالی و مرکزی ترکیه از جمله شهرهای بزرگ که شمار آنها به 60 می رسد، اکثریت آرا از آن اردوغان است. با این حال بیشتر ساکنان مناطق جنوب و جنوب غربی حامی احسان اوغلو و ساکنان شهرهای کرد نشین در مناطق جنوب شرقی نیز حامی دمیرتاش بودند.

بنا بر اعلام کمیته عالی انتخابات ترکیه در نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور شمار کل صندوق ها 165 هزار و 470 عدد، شمار افراد واجد شرایط شرکت در انتخابات 52 میلیون و 920 هزار و 985 نفر، شمار آرای ماخوذه 34 میلیون و 532 هزار و 118 رای و شمار آرای باطله 669 هزار و 732 رای بوده است. بر این اساس میزان مشارکت در این انتخابات حدود 65 درصد اعلام شده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=55546
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه