خودرو دوباره سرمایه شد

ارزانی خودرو؛ پروسه ای زمان بر

میهن صنعت : از نظر بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو، ایجاد تعادل در بازار، بازگشت به قیمت واقعی و از بین بردن حباب قیمتی ایجاد شده در بازار خودرو، طی مدت زمانی کوتاه امکان پذیر نبوده و پروسه ای زمان بر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، از نظر کارشناسان در حال حاضر بازار خودرو با یک افزایش تقاضای کاذب روبرو شده که تا زمانی که این تقاضا به طور کامل از بازار خودرو فاصله نگیرد و عرضه خودرو به روال عادی برنگردد امید چندانی به بهبود شرایط بازار نخواهد بود.

افزایش افسار گسیخته قیمت خودروها در سال جاری که طی چند ماه به اوج خود رسیده، دوباره پس از سال ها خودرو را به کالایی سرمایه ای تبدیل کرده که این امر منجر به ایجاد تقاضای کاذب در بازار این محصولات شده است به طوری که بسیاری از مسوولان بر این امر تاکید کردند که مشتریان اصلی خودروسازان دلالان و واسطه هایی هستند که به امید کسب سود نقدینگی های سرگردان خود را وارد این بازار کرده اند و ۹۵ درصد خودروهای عرضه‌شده بە این افراد می‌رسد.

یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران در این باره گفت: براساس نتایج یک تحقیق، فقط پنج درصد از کسانی کە خودرو را بە صورت مستقیم از خودروساز دریافت می‌کنند، مصرف‌کننده واقعی هستند.

محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: براساس تحقیق صورت گرفته در صنعت خودرو، فقط پنج درصد خودروهای عرضه شده از سوی خودروسازان بە صورت مستقیم بە دست مصرف‌کنندگان می‌رسد و ۹۵ درصد مابقی توسط واسطه‌ها و دلالان برای فروش مجدد بە مردم، خریداری می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: بە عنوان مثال پس از باز شدن پایگاه اینترنتی فروش اینترنتی خودروسازان، دلالان و واسطه‌ها بە سرعت خودروهای عرضه شده را خریداری کرده و با قیمت بالاتری مجددا بە مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.

این امر از آنجا ناشی می شود که کاهش تولید و به تبع آن کاهش عرضه خودرو طی چند ماه اخیر این فرصت را در اختیار دلالان قرار داد تا با استفاده از رانت های اطلاعاتی خود به سوی بازار خودرو سرازیر شوند تا بتوانند بر پشت فرمان بازار خودرو نشسته و کنترل بازار را در دست بگیرند.

کارشناسان بر این باورند که افزایش عرضه و تداوم آن یکی از راه کارهایی است که می تواند تاثیر بسزایی در تعادل بازار و کاهش قیمت ها داشته باشد.

از همین رو دو شرکت ایران خودرو و سایپا پس از تعیین قیمت های جدید، فروش نقدی و فروش ویژه را در دستور کار خود قرار دادند و مدیران فروش دو شرکت از عرضه 101 هزار خودرو تا پایان سال خبر دادند.

عبداله بابایی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو از عرضه 86 هزار دستگاه انواع محصولات این شرکت تا پایان سال خبر داد و گفت: از 17 بهمن تاکنون نیز 16 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه شده است.

محمدعلی قادری معاون بازاریابی و فروش داخلی گروه خودروسازی سایپا نیز از عرضه بیش از 15 هزار دستگاه خودرو به مصرف کنندگان تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار داشت: بر اساس سیاست های تبیین شده گروه خودروسازی سایپا، با هماهنگی های بوجود آمده در راستای کاهش هیجانات بازار قرار شد تا پایان سال جاری حدوداً 60 هزار دستگاه از انواع محصولات گروه خودروسازی سایپا تولید شود که از این میزان حدود 40 هزار دستگاه به تعهدات قبلی اختصاص یابد و مابقی نیز بصورت فروش فوری از طریق شبکه توزیع به بازار عرضه شود.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا این پیش فروش ها می تواند از التهابات بازار خودرو کاسته و بازار را در مسیر واقعی شدن قیمت ها قرار دهد؟

منبع:پرشین خودرو

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=12273
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه