وزير راه و شهرسازی اعلام كرد:

ارزيابی بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا از طرح‌های اولویت‌دار ایران/ استفاده از تجربیات ایران و چین در زمینه مسکن ملی

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران در حوزه زیرساخت‌ها و ترابری و همچنین نوسازی ناوگان‌های هوایی، دریایی و زمینی خود طرح‌های گوناگونی را به سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف ارائه داده که چین نیز یکی از علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عباس آخوندی هنگام ترک پکن و عزیمت به شهر شانگهای اعلام کرد: سرمایه گذاران همه کشورها از جمله چین می توانند در بخش های مختلف صنعت حمل و نقلی کشور سرمایه گذاری کنند اما شرطی که ما برای همه این شرکت‌ها از جمله شرکت های چینی گذاشته ایم، تعریف و ارائه مدل های مالی مناسب و مشخص توسط آنان است.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران در حوزه زیرساخت‌ها و ترابری و همچنین نوسازی ناوگان های هوایی، دریایی و زمینی خود طرح‌های گوناگونی را به سرمایه گذاران کشورهای مختلف ارائه داده که چین نیز یکی از علاقمندان به سرمایه گذاری در این طرح‌ها است.
 
وی یادآور شد که در همایش روز گذشته فرصت های سرمایه گذاری در بخش های حمل و نقلی ایران در پکن، به همه مدیران، مسئولان و نمایندگان شرکت ها و بخش های خصوصی این موضوع تاکید و روشهای مالی مورد نظر ما کهBOT و BT است، برای آنان تشریح شد.
 
آخوندی تصریح کرد: از آنجاییکه روش تامین مالی اجرای طرح ها عمدتا بر اساس تعهدات دولت و بر اساس مناسبات دو کشور بوده است، از شرکت های فعال و معتبر کشور چین خواسته شد تا ضمن حضور و مشارکت فعال تر در طرح ها و پروژه های زیر ساختی کشور، در تامین مالی پروژه ها نیز بکوشند که این پیشنهاد استقبال آنان را در پی داشت.
 
وی ادامه داد: برای آنکه شرکت‌های چینی بتوانند در تامین مالی و حتی تقبل قسط‌های اعتبارات فعال تر شوند، دیدارهایی نیز با روسای شرکت‌های بزرگ چینی که در دنیا مجری طرح‌های مختلفی هستند، داشتیم و گفت و گوهایی در این باره انجام داده‌ایم.
 
وزیر راه و شهرسازی کشورمان تصریح کرد: در این ارتباط شرکت هایی هم اعلام آمادگی کرده‌اند و آنها نیز در تلاش هستند تا ریسک سرمایه گذاری را پذیرفته و تعهداتی فراتر از آنچه دولت‌ها مطرح می‌کنند، متقبل شوند.
 
آخوندی همچنین گفت: در این سفر دو بحث عمده که شامل مذاکره با «بنگاههای فعال اقتصادی» و «دولت چین» برای مشارکت در حوزه زیرساختی کشور و همچنین همکاری جدیتر در راستای توسعه شهری بود، مورد بررسی مناسب قرار گرفت.
 
وزیر راه و شهرسازی کشورمان یادآور شد: انجام گفت وگوها و نشست‌های مختلف باعث شد تا خوشبختانه امکان بسیار خوبی برای ارتباط و همکاری هم در سطح دولت و هم در سطح بانک زیرساخت آسیا و همچنین بنگاه های اقتصادی و شرکت های فعال چینی برقرار شود.
 
وی در این رابطه به ملاقات شب گذشته (سه شنبه) خود با «جین لیچون» رئیس بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) و مسئولان و مدیران این بانک اشاره کرد و گفت: در دیدار با مسئولان این بانک که ایران نیز از اعضای هیات موسس آن است، از آنها خواسته ایم هیاتی را برای ارزیابی طرح های اولویت دار ایران به تهران اعزام کنند تا مشخص شود از این بانک و کمک های آن چطور می توان برای طرح های مذکور استفاده کرد.
 
وی یادآور شد:در دیدار با «چن زنگ گائو» (CHEN ZHENGGAO) وزیر مسکن و توسعه مناطق شهری و روستایی چین نیز بحث های مفیدی در خصوص استفاده از تجربیات دو کشور در حوزه ساخت و تامین مسکن در سطح ملی صورت گرفته است.
 
بر اساس این رگزارش آخوندی افزود: مقرر شده پروژه‌های اولویت دار در بخش های مختلف به طرف چینی ارسال شود و آنها نیز با اعلام آن به بخش های ذیربط و در صورت تمایل آنان، زمینه های حضور این شرکت‌ها را در ایران برای شروع همکاریها در بخش های مورد علاقه فراهم کنند.
 
«متمرکز شدن بر روی پروژه های خاص» از دیگر محورهایی بود که وزیر راه و شهرسازی کشورمان به آن اشاره کرد و گفت: در این ارتباط با طرف‌های چینی مذاکرات خوبی صورت گرفته و نسبت به تسریع در اجرای این پروژه‌ها نیز تاکید شده است.
 
آخوندی و هیات همراه روز دوشنبه 24 آبان ماه جاری با هدف گسترش مناسبات همکاری در بخش های شهرسازی و حمل و نقلی در راس هیاتی وارد پکن پایتخت چین شد.
 
وی و هیات همراه عصر امروز راهی شهر بندری شانگهای شد تا از مراکز و شرکت های مهم زیرساختی این شهر که در زمینه های شهرسازی و حمل و نقل جاده ای فعال هستند، بازدید داشته باشد.

منبع: میزان

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=97284
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه