میهن صنعت:

از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تا گران نشدن بنزین/تورم مهار شد

میهن صنعت: اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت، اگرچه متاثر از مذاکرات 1+5 بود، اما جنب و جوش خود را نیز با خبررسانی برخی معاونان وزرا از دست نداد و مهار تورم، ثبات قیمت سکه و ارز، گزارش های بانک مرکزی مبنی بر ثبات قیمت برخی کالاها، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت، بولتنی رنگارنگ از اخبار در حوزه های مختلف داشت که دامنه آن، از مهار تورم، ثبات در نرخ سکه و ارز، زمزمه های آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گران نشدن و بنزین و توقف پروژه حذف ثروتمندان از دریافت یارانه نقدی تا گزارش عملکرد 100 روزه دولت در بخش های مختلف کشیده می شد.

فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی پرواز مستقیم ایران و آمریکا از اوایل دی ماه

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: تلاش می‌کنیم از ابتدای سال جدید میلادی (11 دی ماه) مقدمات راه اندازی اولین خط هوایی مستقیم بین ایران و آمریکا فراهم شود.

حذف کامل دلار از مرکز مبادلات ارزی
 
گزارش میدانی خبرنگار مهر از مرکز مبادلات ارزی از حذف کامل دلار، بخشنامه توقف پرداخت روبل، ابطال پرداخت معوقات، تاخیرات 3 ماهه در تخصیص ارزها، پرداخت روپیه هند، وون کره جنوبی و ین ژاپن، انتقاد از پرداخت ارز به واردات خودرو و مشکل تامین وثیقه 35 درصدی در این مرکز در حال حاضر حکایت دارد.
 
پیشنهاد بانک مسکن به شورای پول و اعتبار
 
مديرعامل بانک مسکن از روش‌هاي بهره‌مندي متقاضيان استفاده از تسهيلات خريد، تعمير و ساخت در اين بانک خبر داد و گفت: روش‌های جدید اعطای تسهیلات در بخش مسکن با استفاده از پارامترهای مبلغ و زمان، پس از نهایی شدن جهت تایید به شورای پول واعتبار و بانک مرکزی ارائه می شود.
 
جزئیات چگونگی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما
 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در موضوع آزادسازی قیمت بخش خصوصی باید نقش اصلی را به عهده بگیرد که در ابتدا قرار است در 18 ایرلاین دولتی و خصوصی متنوع‌سازی اجرا شود به این معنا که قیمت بلیت هواپیما در صبح، ظهر، شب، روز تعطیل، وسط هفته، ایام نوروز متفاوت باشد، این درحالی است که قیمت کنونی بلیت به‌صورت غیرقانونی اعمال می‌شود.
 
تهیه طرحی در مجلس برای پرداخت بدهی تولیدکنندگان با ارز 1800 تومانی
 
سخنگوی هیات رئیسه مجلس از تهیه طرحی برای تسهیل بدهی ارزی تولید کنندگان خبر داد که در صورت تصویب آن در مجلس، تولیدکنندگانی که با وام ارزی، ماشین آلات وارد کرده اند، می توانند بدهی شان را با نرخ ارز 1800 تومان بپردازند.
 
گزارش بانک مرکزی از گرانی و ارزانی قیمت کالاها در 100 روز عمر دولت

بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 17 آبان ماه جاری را منتشر کرد. مقایسه قیمتها براساس گزارش خرده فروشی بانک مرکزی از مواد خوراکی نشان می دهد که اکثر قیمت این کالاها در 100 روز نخست فعالیت دولت یازدهم افزایش، تعداد اندکی از نرخ‌ها با کاهش مواجه شده و تنها نرخ یک قلم کالا ثابت مانده است.

ثبات نسبی بازار ارز و سکه در 100 روز نخست دولت روحانی
 
بررسی نرخ‌ها در بازار ارز و سکه در 100 روز نخست فعالیت دولت یازدهم با وجود شوک ارزی رئیس کل بانک مرکزی از ثبات نسبی قیمت‌ها در این مدت حکایت دارد. دولت سعی کرده است که در این مدت قیمت دلار به عنوان ارز اصلی را حدود 3 هزار تومان نگهدارد. چندی پیش ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: کاهش نرخ دلار بیش از این ( 2900 تومان ) منطقی نیست و قیمت دلار به کف رسیده است، سیف با این سخنان خود شوک بزرگی را به بازار ارزی کشور وارد کرد.
 
تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم مجدد شرکت ها و بانک های ایرانی 
 
اتحادیه اروپا در نظر دارد تحریم های جدیدی را علیه چند شرکت و بانک ایرانی که پیشتر از فهرست تحریم های بروکسل خارج شده بودند اعمال کند.
 
بساط میوه‌های لوکس برچیده شد
 
با تغییرات نرخ ارز و عدم صرفه واردات کالاهای لوکس به دلیل سیاست جدید دولت مبنی بر استفاده از ارز آزاد، مدتی است که خبری از حضور میوه های عجیب و غریب و لوکس در بازار نیست.
 
قیمت بنزین تا شب عید گران نمی‌شود
 
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از تثبیت قیمت بنزین تا پایان سال جاری خبر داد و اعلام کرد: فعلا برنامه ای برای تغییر سهمیه بنزین نیمه یارانه ای خودروها وجود ندارد و سهمیه بنزین آذر مطابق با روال گذشته فردا شب به کارت های سوخت واریز می‌شود.
 
حضور کمرنگ بازرسان در بازار
 
مدتها است بازرسان بازار که مسئولیت نظارت بر بازار عمده فروشی و خرده‌فروشی را به عهده دارند، در خواب زمستانی فرو رفته و همین امر، موجب بروز تخلفات بسیاری شده است.
 
نهاوندیان از ریاست اتاق ایران استعفا کرد
 
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از هیات نمایندگان درخواست کرد که با استعفای وی و پرداختن امورات مربوط به دولت موافقت کرده و در جلسه آینده هیات نمایندگان اتاق در خصوص رئیس جدید نظر بدهند.
 
طرح جدید افزایش تولید نفت از میادین مشترک با عراق
 
یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت از افزایش تعداد دکل‌های حفاری در میادین مشترک نفتی با عراق خبر داد و اعلام کرد: با حفاری هر حلقه چاه تولید زودهنگام نفت از این میدان مشترک با عراق آغاز می شود.
 
طرح ملی اشتغال رونمایی شد
 

به گزارش خبرنگار مهر، معاون وزير تعاون، كار و رفاه با اعلام اجرای پایلوت طرح ملی آموزش و اشتغال در 180 نقطه از کشور و ماموریت 2 معاون وزیر کار برای پیگیری این مدل جدید اشتغالی گفت: این طرح در 11 گام برای کل کشور اجرا خواهد شد

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=31621
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه