میهن صنعت:

از صنعت خودروسازی کشور رضایت داریم

میهن صنعت: وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه از صنعت خودروسازی راضی هستیم، گفت: صنعت خودروسازی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر رضایت از صنعت خودروسازی کشور و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بهبود این صنعت گفت: رضایت در کل نسبی است و در صنعت خودروسازی کشور کادر فنی خوب و مدیریت خوبی را شاهد هستیم و به طور کل از این صنعت راضی هستیم اما باید قدم‌های بزرگتری را در جهت توسعه این صنعت و رقابتی کردن آن برداریم. 
وی در ادامه افزود: من هر 2 هفته با خودروسازان و قطعه سازان جلسه‌ای تشکیل داده و در زمینه‌های مرتبط با خودرو صحبت می‌کنیم. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در آخرین جلسه با خودروسازان در زمینه صادرات خودرو صحبت شد که چگونه صادرات را افزایش دهیم، البته در این زمینه نیز رو به رشد هستیم. 
وی گفت: مقایسه صنعت تولید خودروی داخلی با صنعتی که قدمت 100 ساله دارد، درست نیست. 
نعمت زاده گفت: خودرو از محصولاتی است که از نظر کیفیت و قیمت باید قابل رقابت با رقبای خود باشد و لازمه آن این است که شرایط فنی و بازرگانی را با معیارهای جهانی مطابقت دهیم. 
وی در ادامه گفت: در سال‌های گذشته در کشورهایی مانند روسیه سفید،‌آفریقا، آمریکای لاتین، سمگال کارخانه‌های تولید خودرو را ایجاد کردیم که متأسفانه تعطیل شده‌اند و در پی آن هستیم که این کارخانه‌ها را مجدداً راه‌اندازی کنیم. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این وزارت در یک سال گذشته گفت: در سال 91 در بخش صنعت و معدن 36 درصد رشد منفی اشتغال داشتیم و همچنین رشد سرمایه‌گذاری منفی 22 درصد بوده و در این زمان اغلب تولیدات ما کاهش پیدا کرده بود و ما در این شرایط کار را آغاز کردیم. 
وی ادامه داد: اولین اقدام انجام شده تلطیف فضای کشور جهت سرمایه‌گذاری بود چرا که تا آن زمان به دلیل تورم بالای 40 درصد کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش نبود. 
نعمت زاده گفت: در بخش صنعت و معدن توانستیم ثبات نسبی را به وجود آوریم و کسانی که از صنعت فراری بودند به این بخش متمایل شدند.
* اصلاح مقررات و دستورالعمل در طول 1 سال گذشته 
وزیر صنعت افزود: 35 مصوبه را از دولت در جهت رفع موانع تولید و دست اندازهای آن گرفتیم و در مدت یاد شده اصلاح مقررات و دستور العمل‌ها اقدام دیگری بود که انجام شد. 
وی در ادامه گفت: به عنوان مثال در بخش معدن 80 درصد پهنه‌های معدنی را آزاد کردیم تا بخش خصوصی بتواند اکتشافات را انجام دهد و از آن بهره‌برداری کند. 
وی افزود: همچنین ایمیدرو را موظف کردیم که 200 هزار کیلومتر مربع در شرق کشور را اکتشاف کنند و همچنین اخیراً بخشی را که در استان اردبیل دست نخورده است به ایمیدرو سپرده شده تا اکتشافات را انجام دهد. 
* چند سویی وزیر صنعت، معدن و تجارت با گروه اقتصادی دولت در جهت کاهش تورم 
وزیر صنعت در ادامه این نشست با اشاره به همسویی این وزارت با گروه اقتصادی دولت در جهت کاهش تورم گفت: هر چند که این کار بسیار سخت بود ولی انجام شد چرا که سعی کردیم از ورود بانک مرکزی به عرصه تولید جلوگیری کنیم تا تورم ایجاد نشود.
به عنوان مثال از سازمان‌ها و صنایع درخواست کردیم هر چه منابع در غیر بخش تولید دارند به این بخش برگردد. 
وی افزود: در رابطه با صنعت خودرو نیز درخواست کردیم که منابعی را که در اختیار تولید نبوده به فروش برسانند و بانک‌ها بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان در اختیار قطعه‌سازان قرار گرفت.
وی در ادامه افزود: همچنین سهام بانک پارسیان که در اختیار ایران خودرو است به خاطر شرایط افت بورس صلاح دیده نشد که به فروش برسد غیر از این بقیه اموال به سمت تولید رفت. 
* موظف شدن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات بانکی جهت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی  
نعمت زاده در ادامه این نشست با اشاره به بسته خروج از رکود که توسط دولت ارائه شده امسال عمده کار ما خروج از رکود است. 
در این راستا یک لایحه 30 ماده‌آی تقدیم مجلس شد همچنین مصوبه‌ای در قالب 18 بند در هفته گذشته در دولت تصویب و ابلاغ شد. 
وی ادامه داد: امیدواریم که فضای کسب و کار بهبود یابد و همچنین شفاف‌سازی از اقدامات دیگری بود که در مدت یاد شده در زمینه‌های مختلف انجام شد. 
نعمت زاده تصریح کرد: آنجه که مورد تأکید است تأمین تسهیلات موردز نیاز برای واحدهای تولیدی و تأمین سرمایه 10 گردش بانک‌ها است. 
وی افزود: بر این اساس بانک‌ها موظف شدند 60 درصد تسهیلات بانیک را که پرداختی می‌کنند در جهت سرمایه در گردش باشد که موجب بهبود رونق تولید می‌شود. 
* تدوین سند راهبردی توسعه صنعت، معدن و تجارت 
نعمت زاده در ادامه از تدوین برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: مکلف شدیم این برنامه را ظرف سه ماه تقدیم دولت کنیم تا این سند برنامه راهبردی توسعه صنعت، معدن و تجارت باشد. 
وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش معدن یک درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد گفت: باید این رقم به سه برابر برسد. 
وی در ادامه با اشاره به واگذاری یکی از معادن به همسران یکی از مدیران گفت: این مسئله مربوط به سال 81 بوده و حکم آن ابطال شده است. 
وی ادامه داد: در طول این یک سال 150 فقره پروانه بهره‌برداری که به ناحق صادر شده بود باطل شده است و اولویت ما این است که واحدهای موجود را فعال کنیم ولی امیدواریم سرمایه‌گذاری هم افزایش پیدا کند. 
* تولید 3 میلیون دستگاه خودرو تا سال 1404
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودرو بیش از 20 درصد ارزش افزوده صنعت را تشکیل می‌دهند و قطعاً خودرو از اولویت‌های سرمایه‌گذاری است که تا سال 1404 امیدواریم به تولید 3 میلیون دستگاه خودرو برسیم که لازمه آن این است که ظرفیت فعلی دو برابر و تولید 3 برابر شود. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: باید کشور به سمت صنعتی شدن حرکت کند و اهم فعالیت‌های صادراتی کشور را باید صنعت و معدن تشکیل دهد. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به افزایش قیمت خودرو گفت: افزایش 2 درصدی مالیات بر ارزش افزوده و همچنین افزایش 5 درصدی بیمه شخص ثالث از جمله عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت بودند. 
وی ادامه داد: همچنین تمامی خودروسازان ملزم به نصب ایربگ یا کیسه ایمنی شدندو همچنین استفاده از بنزین یورو 4 از اول امسال اجباری شد که قیمت‌هایی که شورای رقابت در ابتدا اعلام کرده بود بر مبنای یورو 2 بود و باید گفت امسال تا آخر شهریور 100 درصد خودروهای تولیدی منطبق با یورو 4 می‌شوند. 
نعمت‌زاده افزود: از خودروسازان خواسته شد تا جایی که می‌شود قیمت‌ خودروها را کاهش دهند و بر این اساس قیمت خودروها تا حدی کاهش پیدا کرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=56787
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه