میهن صنعت:

افت قیمت خودرو در سایه رکود/ مشتریان چشم انتظار قیمت‌های جدید

میهن صنعت: ركود در بازار خودرو حالا بیش از يك ماه است كه ادامه دارد. ركودی که بعد از اعلام فرمول تعيين قيمت خودرو از سوي شوراي رقابت تشدید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حالا با اضافه شدن رويدادهايي چون جام جهاني فوتبال و آغاز ماه رمضان و به دنبال آن كاهش مسافرت‌هاي تابستاني به جريان فرمول تعيين قيمت خودرو، بر ركود بازار خودرو بيش از پيش اضافه شده است.  ادامه پيدا كردن ركود در بازار خودرو طي هفته‌هاي گذشته، افت قيمت برخي خودروها را نيز در پي داشت تا آنجا كه خودرويي مانند تندر دنده اتومات كاهش 2 ميليون توماني قيمت را به خود ديد و به 48 ميليون تومان رسيد.  

اما فرمول شوراي رقابت به‌عنوان تشدید‌کننده ركود فعلي بازار، از آنجايي اين بازار را به كما برد كه قيمت‌هايي كه از سوي شوراي رقابت براي خودروهاي داخلي اعلام شد، در مورد برخي محصولات پايين‌تر از قيمت‌هايي بود كه در حال حاضر روي اين محصولات قرار دارد.  به عقيده فعالان بازار همين موضوع نيز باعث شد تا مشتريان به اميد خريد خودرو با قيمت‌هاي جديد دست از خريد بكشند.

يك فعال بازار عقيده دارد بعد از توضيحاتي كه رئيس شوراي رقابت در رابطه با قيمت‌هاي اعلام شده مطرح كرد، نگاه مشتري‌ها نيز به قيمت‌هاي فعلي تغيير پيدا كرده است. پيش‌بيني اين فعال بازار اين است كه با وارد شدن به نيمه دوم ماه رمضان و همچنين اعلام قیمت‌های جدید از سوی شوراي رقابت، بازار از حالت ركود خارج خواهد شد. شنبه آینده قرار است قيمت‌هاي كارخانه‌اي با اضافه شدن هزينه‌هاي شماره‌گذاري، بيمه، ماليات و همچنين آپشن‌هاي كيسه هوا و استاندارد يورو4 از سوی شورای رقابت اعلام شود. فعالان بازار عقيده دارند با روشن شدن ماهيت اصلي فرمول شوراي رقابت، كه فرمولي افزايشي است، مشتريان به تدريج به بازار باز خواهند گشت؛ زيرا با اجراي فرمول شوراي رقابت توسط خودروسازان، قيمت‌هاي فعلي بازار با افزايش همراه خواهند بود. 

  بنابراين از نگاه فعالان بازار طبيعي است كه مشتريان ترجيح دهند در شرايط فعلي بازار، خريد خود را انجام دهند؛ زيرا بازار آينده را بازاري گران‌تر پيش‌بيني مي‌كنند. از نگاه فعالان بازار، خريد در بازار فعلي از آنجايي به سود خريداران خواهد بود كه قيمت‌ها به دليل ركود بازار، به‌صورت ميانگين با يك ميليون تومان كاهش همراه بوده‌اند. افت قيمت خودروهاي داخلي در حالي تا كنون ادامه داشته كه توليدات خودروسازان در سه ماه ابتدايي امسال با رشد 80 درصدي همراه بوده است. رشد توليد و افزايش عرضه به بازار، خود مي‌تواند عاملي ديگر براي تعديل قيمت‌ها در بازار خودرو باشد.  در كنار افت قيمت داخلي‌ها، وارداتي‌ها نيز در نتيجه افت نرخ ارز با كاهشي نسبي همراه بوده‌اند.

 
    ادامه افت قيمت داخلي‌ها

ركود بازار خودرو طي هفته‌هاي جاري باعث شد تا پژو 206 تيپ 5 كه از اواسط خردادماه گذشته روي قيمت 39 ميليون و 500 هزار تومان بود، به 38 ميليون و 100 هزار تومان برسد. افت قيمت ديگر 206 بازار يعني V8 نيز طي يك ماه گذشته به يك و نيم ميليون تومان رسيد. به اين ترتيب اين خودرو كه تا ماه قبل در بازار قيمتي برابر با 40 ميليون تومان داشت، حالا با 38 ميليون و 500 هزار تومان قابل معامله است. تندرها نيز در هفته گذشته با جو بازار پيش رفته‌اند و به‌صورت ميانگين افت قيمت يك ميليون توماني داشته‌اند.

بر همين اساس تندر E2 ايران‌خودرو طي هفته جاري 38 ميليون تومان ارزش داشته و اين مدل تندر در پارس خودرو نيز 39 ميليون تومان قيمت‌گذاري شده است.  تندر E1 مدل ساده‌تر تندر است كه در بازار قيمتي برابر با 35 ميليون تومان دارد.

پژو 405 بنزيني ديگر خودرو بازار است كه با قيمت 29 ميليون و 200 هزار تومان تغييري نسبت به هفته گذشته نداشته است. پژو 405 دوگانه‌سوز نيز طي هفته گذشته قيمتي برابر با 32 ميليون و 500 هزار تومان داشته است.  اما پارس سال كه هم‌اكنون در دو مدل ساده و دوگانه‌سوز در بازار موجود است، به ترتيب قيمت‌هايي برابر با 36 ميليون و 500 هزار تومان و 38 ميليون و 500 هزار تومان دارند.

به گزارش دنیای اقتصاد، سمند ال.ايكس نيز طي هفته گذشته بدون تغيير بوده و روي 32 ميليون تومان باقي مانده است. رانا به‌عنوان دومين خودرو ملي ايران‌خودرو، بعد از آغاز ركود بازار به 32 ميليون و 200 هزار تومان رسيد.  اما مي‌توان گفت در اين ميان خانواده پرايد خود را از ركود بازار به دور نگه داشته و قيمت‌هاي پيشين خود را حفظ كرده است.  به اين ترتيب پرايد 111 در بازار اين روزها همچنان روي 20 ميليون و 500 هزار تومان باقي مانده است. مدل 131 خانواده X100 نيز در بازار هفته گذشته 19 ميليون و 500 هزار تومان قيمت داشته است.

در اين ميان، پرايد 132 تنها خودرويي بوده كه با 100 هزار تومان افزايش قيمت به 18 ميليون و 900 هزار تومان رسيده است.  تيبا نيز همچنان مانند هفته‌هاي قبل روي قيمت 23 ميليون و 600 هزار تومان باقي مانده است.  مگان، خودروي پرطرفدار بازار كه اين روزها توليد آن به‌صورت محدود در پارس‌خودرو جريان دارد، از 100 ميليون تومان پايين نيامده است. تيانا نيز همچنان توليدي در خطوط توليد خود ندارد تا قيمت اين مونتاژي ژاپني همچنان روي 150 ميليون تومان باقي بماند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=53007
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه