میهن صنعت :

افزایش دو برابری قابلیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران

میهن صنعت : برآوردهای ارائه شده در جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران به زودی با افزایش دو برابری سانتریفیوژهای فعال خود در فردو، قابلیت غنی‌سازی خود را دو برابر می‌کند.


به گزارش میهن صنعت به نقل از  فارس به نقل از شبکه خبری «دویچه وله»، جدیدترین گزارش ارائه شده روز جمعه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محور فعالیت‌های هسته ای ایران نشان می دهد که ایران آماده است تا با دو برابر کردن تعداد سانتریفیوژهای فعال خود در فعالیت های غنی سازی، قابلیت غنی سازی اورانیوم خود را دو برابر کند.

بر اساس برآورد اخیر آژانس اتمی که دیده بان هسته ای سازمان ملل محسوب می شود، ایران در ماه آگوست سال جاری میلادی، 644 ماشین سانتریفیوژ باقی مانده را در تاسیسات هسته ای زیر زمینی «فردو» نصب کرده است که این امر قابلیت این کشور در زمینه فعالیت های غنی سازی اورانیوم را افزایش می دهد.

در این خبر آمده است که ایران در حال حاضر تقریبا نصب دو هزار و 800 سانتریفیوژ را برای تاسیسات فردو تکمیل کرده است و قرار است به زودی تعداد سانتریفیوژهای فعال خود را از 700 عدد به هزار و 400 عدد برساند.

بر اساس این خبر، سایت هسته ای فردو تقریبا دو هزار و 400 سانتریفیوژ دارد.

شبکه خبری دویچه وله در ادامه گزارش خود مدعی احتمال بعد نظامی برنامه هسته ای ایران شده ولی در ادامه نوشته شده است که سران کشورهای غربی نگران این هستند که ایران بتواند سطح غنی سازی اورانیوم خود را به میزانی برساند که اجازه ساخت سریع تسلیحات هسته ای را برای ایران فراهم کند اما مقامات ایرانی چنین ادعایی را رد و اعلام کرده اند که برنامه هسته ای آنها اهداف مسالمت آمیز دارد.

این شبکه خبری نوشته است که ذخیره گاز اورانیوم ایران که به کنسانتره شکافت پذیر 20 درصد تبدیل شده 50 درصد افزایش داشته و به 135 کیلوگرم رسیده است اما این میزان کمتر از 200 تا 250 کیلوگرمی است که بر اساس اعلام کارشناسان، برای تولید یک بمب اتمی در صورت تصفیه بیشتر کافی است.

جدیدترین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران روز جمعه منتشر شد.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=5999
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه