خودروساز نمی‌تواند تا روز قیامت متضرر شود

افزایش 5 تا 15 درصدی قیمت خودرو در سال 93

میهن صنعت :‌ دبیرانجمن خودرو سازان ایران گفت: ما در سال‌های گذشته به دلیل عدم افزایش قیمت خودرو زیان زیادی دادیم، به همین دلیل در سال آینده قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، احمد نعمت‌بخش، دبیرانجمن خودرو سازان ایران با اشاره به نامناسب بودن وضعیت صنعت خودرو در چند سال اخیر گفت: صنعت خودرو در سه سال گذشته هم از نظر تولید و قیمت و هم از نظر مشکلات داخلی و خارجی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد.


وی افزود: اگر بخواهم به صورت کلی بیان کنم عمده مشکلات ما مربوط به بحث قیمت‌گذاری می‌شود. هم در دولت آقای احمدی‌نژاد و هم متاسفانه دولت آقای روحانی به این قضیه اصرار شد که قیمت خودرو افزایش پیدا نکند، در نتیجه ما در سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان و امسال نیز تا این زمان حدود یک هزار میلیارد تومان متضرر شده‌ایم.


نعمت‌بخش ادامه داد: آقای نعمت‌زاده وزیر محترم صنعت زمانی که بعد از گذشت ماه بر این صنعت اشراف پیدا کردند، متوجه زیان‌های ما شده و اعلام کردند قیمت‌های کنونی خودرو، قیمت کف بازار است و بایستی تا حدودی افزایش یابد، اما برخی از نمایندگان مجلس با تحدید به استیضاح ایشان سبب شدند وزیر صنعت از صحبت‌های خود عقب‌نشینی کرده و خودروساز را ملزم کنند که تا پایان سال افزایش قیمت نداشته باشد.


وی در ادامه اظهار داشت: به دلیل کاهش نسبی قیمت ارز آزاد مقداری از ضررهای ما نیز کم شد، اما همچنان در حال زیان دادن هستیم.


دبیرانجمن خودرو سازان ایران بیان کرد: ایران‌خودرو در شش ماهه اول 450 میلیارد تومان زیان داد و در نه ماه این رقم به 470 میلیارد تومان رسید. سایپا نیز در شش ماهه اول 273 میلیارد تومان و در نه ماه حدود 330 میلیارد تومان متضرر شده است. که این بدان معناست که شیب کم شده است، اما همچنان ادامه دارد.


وی از اجبار خودروسازان به افزایش قیمت‌ها در سال آینده اشاره و تصریح کرد: خود خودروساز علاقمند به افزایش قیمت‌ها نیست، چرا که با وجود کاهش قدرت خرید مردم، طبیعتا خریداران ما کاهش پیدا می‌کنند اما چاره‌ای جز این کار نداریم و نمی‌توانیم تا روز قیامت زیان کنیم.


نعمت‌بخش تاکید کرد:  به استناد تبصره 2 ماده 101 برنامه پنجم توسعه، دولت‌ها موظفند به ما کمک زیان پرداخت کنند، یعنی این تبصره دولت را مکلف کرده است تا اگر قیمت کالایی کمتر از قیمت واقعی تعیین شود باید کمک زیان پرداخت شود که متاسفانه نه در دولت آقای احمدی‌نژاد و نه دولت آقای روحانی اینکار انجام نشد و ما در این دوساله 5 هزار میلیارد تومان به دلیل زیان از توانمان کاسته شد.


وی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو در پایان خاطرنشان کرد: در سال آینده تداوم این روند برایمان ممکن نیست، لذا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. البته میزان این افزایش شدید نبوده و بین 5 تا 15 درصد می‌باشد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=43383
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه