میهن صنعت:

افزایش 70 هزار موردی اجاره‌نشینی نسبت به پارسال

میهن صنعت: طی 9 ماهه امسال حدود 36 درصد از قراردادهای مسکن مربوط به اجاره‌نشینی بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 70 هزار مورد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، همزمان با روزهای رکود خرید و فروش خانه، بازار اجاره مسکن داغ شد و تیرماه نسبت به دیگر ماههای امسال بیشترین قراردادهای اجاره‌نشینی را به خود اختصاص داد.

 

درحالی که از اواخر خرداد امسال رکود معاملات در بازار مسکن حاکم شد و عوامل متعددی همچون نوسانات نرخ ارز، انتخابات ریاست جمهوری،‌ افزایش قیمت مصالح ساختمانی و افزایش قیمت تمام شده، بازار را تحت تاثیر خود قرارداد بازار اجاره‌نشینی در تیر ماه داغ‌تر از 9 ماه دیگر سال شد.

 

در 9 ماهه امسال بیش از یک میلیون و 380 هزار قرارداد مسکن منعقد شده که از این میزان 485 هزار قرارداد مربوط به اجاره‌نشینی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 70 هزار مورد افزایش یافته است.

 

همچنین طی سال‌های 88 تا 91، سال گذشته شاهد ثبت بیشترین قرارداد اجاره‌نشینی بوده است که دلایل متعددی برای این افزایش از جمله رشد جمعیت، افزایش ازدواج، افزایش مهاجرت به کلان‌شهرها و عواملی از این دست ذکر می‌شود.

 

بر اساس آمار موجود در سامانه املاک کشور، تیرماه امسال رکورد دار اجاره‌نشینی و فروردین‌ماه کمترین تعداد قرارداهای اجاره را به خود اختصاص داده است. در این میان بیش از 76 هزار قرارداد اجاره در تیرماه و 22 هزار قرارداد اجاره در فرودین منعقد شده است.

 

بنابر آمار انعقاد قراردادهای مسکن بر اساس کد رهگیری در کل کشور از ابتدای امسال هر ماه میزان قراردادهای اجاره نسبت به مدت مشابه سال قبلش با افزایش همراه بود.

 

پس از نوسان قیمت مسکن در سال گذشته و افزایش قیمت‌ها در بخش خرید و فروش و اجاره‌، روزهای انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم بازار مسکن به یکباره به سمت رکود قدم گذاشت و این روند تا اواخر پاییز ادامه یافت.

 

همانگونه که همه ساله رونق بازار مسکن با آغاز فصل تابستان پیش‌بینی می‌شود امسال نیز همین روال اما با اندکی کاهش تعداد معاملات در مقایسه با تابستان گذشته ادامه داشت.

 

اما در زمینه اجاره در تیر، خرداد و مرداد بیشترین قرردادهای اجاره‌نشینی را منعقد کردند و با گذشت ماه‌های تابستان، روند قراردادهای اجاره روبه کاهش رفت.

 

به گزارش (ایسنا) با توجه به رکود موجود، تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته اندکی افزایش داشت و به گفته رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک افزایش معاملات مسکن به ویژه اجاره‌نشینی در شهرها به دلیل افزایش جمعیت و ساخت و سازها طبیعی است اما پس از افزایش قیمت مسکن، قدرت خرید مردم کاهش یافته و تعداد زیادی از متقاضیان مجبور به اجاره‌نشینی شدند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=38301
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه