معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد

اقتدار نظامی و صنعت نفت قدرتمند عامل تعیین کننده نقش مهم ایران در منطقه

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران برای آنکه نقش مهم و تعیین کننده‌ای در این منطقه بی ثبات داشته باشد باید در کنار اقتدار نظامی بخش نفت قدرتمندی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اسحاق جهانگیری در دومین کنگره نفت و نیرو اظهار کرد: ایران به فکر انتخاب شرکای بلند مدت است ودر این انتخاب شرکا باید از ظرفیت های داخلی حتی ظرفیت ساخت و تولید استفاده کند.

وی با بیان اینکه کشور نیازمند فکر واندیشه است، گفت: انرژی نقش اساسی در توسعه کشورهای مختلف دارد و کشورهایی که صاحب انرژی های فسیلی هستند باید به این موضوع به یک مسئله جدی برای توسعه خود و جهان توجه کنند.

معاون اول رئیس جمهور یادآورشد: برای ایران تنها استفاده از منابع نفت در راستای تامین منابع مالی نیست و به انرژی برای توسعه آینده کشور نگاه می کند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: نفت تنها به عنوان یک مسئله اقتصادی نیست و بسیاری از مسائل سیاسی منطقه و جهان به مسئله انرژی و نفت وابسته است.

وی با اشاره به اینکه توسعه قرن بیست و یکم به سمت آسیا است، گفت: کشورهای آسیا نقش مهمی درآینده جهان دارند ودرچند سال آینده قدرتهای نوظهور شرق آسیا حرف های قابل توجهی برای گفتن دارند و آنچه که کشورهای آسیا به دنبال آن هستند انرژی است وانرژی از خلیج فارس تأمین می شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سهم اعظم بی ثباتی های منطقه وخلیج فارس در پی مسائل نفت و حضور کشورهای قدرتمند در منطقه است، گفت: ایران باید سهم تولید خود را در اوپک به دست بیاورد از افزایش درآمد نفتی خود کشور را توسعه دهد.

جهانگیری افزود: بازار نفت یک بازار کاملا مطمئن بوده و کمک شایانی به بخش صنعت و مهندسی ایران می کند واگر بخواهیم دراین منطقه که همراه با بی ثباتی است نقش مهمی ایفا کنیم باید درکنار اقتدار نظامی بخش نفت قدرتمندی داشته باشیم.

وی یادآور شد: با این تفاسیر بی تدبیری مشکلاتی را برای کشور به همراه دارد و افزایش تولید نفت و گاز باید در خدمت رفاه مردم و توسعه کشور باشد.

این عضو هیات دولت با اشاره به اینکه ایران دارای چند میلیون جوان جویای کار دارد، گفت: در سه دهه اخیر رشد اقتصادی کشور حدود سه درصد بوده و در حال حاضر رشد 8 درصدی ضرورت کشور است و باید بر الزامات رشد 8 درصدی توجه بسیاری شده و حجم قابل توجهی از این رشد با سرمایه گذاری محقق می‌شود.

وی بیان کرد: هیچ بخشی در اقتصاد مقاومتی پررنگ‌تر از نفت دیده نشده و باید به سمتی حرکت شود که از خام فروشی جلوگیری شود.

جهانگیری تاکید کرد: مجموعه راهبردی نفت و گاز بسیار مهم است که به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی به روز هستیم و این در حالی است که وزارت نفت در طی سال گذشته کار بزرگی انجام داده و برای آنکه سیاست‌های اقتصادی عملی شود، چارچوب قراردادهای نفتی را تعیین کرد.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: بخشی از زمان کشور در حواشی چارچوب قراردادهای جدید نفتی تلف شد و به دلیل اهمیت نفت و گاز تمام انتقادات و نظرات گوش داده شد.

وی با اشاره به اینکه نباید وقت کشور ار تلف کرد، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر کشورهای رقیب نفتی ایران همچون عراق ظرفیت تولید خود را افزایش داده و قراردادهای همکاری یک موضوع دو طرفه است و این در حالی است که ایران دارای یک موقعیت استثنایی است.

جهانگیری تاکید کرد: کمتر کسی فکر می کرد که ایران در طی یکسال ظرفیت تولید نفت خود را افزایش دهد و به زمان قبل از تحریم ها بازگردد و در این مسیر برخی از کشورها برای جلوگیری از پیشرفت ایران سرمایه گذاری کردند.

این عضو هیات دولت بیان کرد: در برخی از میادین میزان بازیافت پنج درصد است و حجم قابل توجهی از منابع ایران از دست ملت خارج می شود و از هیچ کسی پرسیده نمی شود که چرا کاری انجام نشده و این درحالی است که از کسانی که کار انجام می دهند بازخواست می شود.

وی با اشاره به اینکه انتظار می رود تا به سرعت برای کشور و ملت تصمیمات جدی در صنعت نفت گرفته شود، خاطرنشان کرد: به شرکت های داخلی و خارجی که قصد همکاری با مجموعه نفت را دارند توصیه می‌شود با شفافیت کامل وارد شوند و انتقال تکنولوژی جز مهم اولویت های قراردادهای جدید است.

منبع: میزان

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=91686
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه