میهن صنعت :

اقدامات مثبت دولت گذشته ادامه یابد/ ساخت 20 پالایشگاه توسط بخش خصوصی

میهن صنعت : رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی با تاکید بر این‌که باید اقدامات مثبت دولت گذشته در دولت جدید ادامه یابد از ساخت 20 پالایشگاه کوچک در داخل و خارج از کشور توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: در دولت جدید وزارت نفت باید سیاست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حسن خسروجردی با اشاره به این‌که بخش خصوصی با وزیر نفت سابق تعامل خوبی داشت گفت: بهتر است که در دولت جدید همه عملکرد دولت گذشته و وزارت نفت را سیاه و سفید نبیند و اقدامات مثبت وزارت نفت در دولت دهم را ادامه دهد.

 

خسروجردی با اشاره به این‌که برای اولین بار در صنعت نفت کمیته‌ای متشکل از مدیران رده بالای نفت در بخش خصوصی تشکیل شد گفت: با تشکیل شدن این کمیته به آسیب شناسی مشکلات بخش خصوصی پرداخته شد البته بهتر است در مدیریت جدید در فضای این کمیته بازنگری صورت گیرد.

 

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی تاکید کرد:‌ امیدواریم مجوز صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی و واگذاری سوآپ فرآورده که در دولت گذشته به بخش خصوصی داده شده بود در دولت جدید نیز ادامه پیدا کند.

 

وی با اشاره به این‌که تاکنون تفاهم نامه ساخت 20 پالایشگاه کوچک در داخل و خارج از کشور امضا شده است گفت:‌ سرمایه‌گذاری برای ساخت این تعداد از پالایشگاه به صورت مشترک با کشورهای مورد نظر است. به همین منظور نیز کنسرسیومی از این کشورها تشکیل شده است تا تمامی آن‌ها در ساخت پالایشگاه‌های کوچک سهیم شوند.

 

به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی، 11 پالایشگاه کوچک در ایران و 9 پالایشگاه در کشورهای آفریقایی و آسیایی توسط بخش خصوصی ایرانی ساخته خواهد شد.

 

خسروجردی در مورد کشورهایی که این پالایشگاه‌های کوچک در آن ساخته می‌شوند نیز گفت: از 9 پالایشگاهی که درخارج ساخته می شود شش پالایشگاه در آفریقا و باقی در آسیا ساخته خواهد شد. همچنین این کشورها بیشتر از مناطقی انتخاب شده‌اند که به دلیل فاصله دور آن ها از منابع انرژی فاقد پالایشگاه هستند.

 

او ظرفیت پالایشگاه‌های مورد نظر را بین 2000 تا 20 هزار بشکه در روز اعلام کرد و در مورد روند پیشرفت این پالایشگاه‌ها توضیح داد: اگرچه در 20 ماه گذشته سرعت ساخت این پالایشگاه‌ها افزایش یافته و حتی در برخی از نقاط کشور این واحدهای پالایشی به تولید رسیده‌اند اما به دلیل این‌که جانمایی خوبی برای آن‌ها صورت نگرفته بود دچار مشکل تامین خوراک شده‌اند.

 

وی افزود:‌ همچنین بخش خصوصی آمادگی این را دارد که اگر دولت به کشوری برای کمک وعده‌ای داده است این وعده از طریق ساخت پالایشگاه در آن کشورها محقق شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی در مورد موافقت وزیر نفت جدید با ساخت پالایشگاه‌های کوچک نیز اظهار کرد:‌ بعید می دانم که آقای زنگنه با برنامه‌هایی که در دولت قبلی تصویب شده است مخالفت کند. چرا که این گونه از خام فروشی جلوگیری می‌شود همچنین با توجه به این‌که از تکنولوژی‌های جدید در این واحدها استفاده می شود دیگر نباید نگران غیر اقتصادی بودن آن‌ها بود.

 

به گفته خسروجردی ، خوراک پالایشگاه‌های کوچک داخلی بیشتر از میعانات گازی و از طریق سوآپ نفت خام با کشورهای حاشیه دریای خزر و خوراک پالایشگاه‌های خارجی از طریق نفت خام ایران تامین خواهد شد.

 

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی با بیان این‌که علیرغم این که سیاست دیپلماسی دولت جدید امیدبخش است اما اوضاع اقتصادی و سیاسی دنیا به گونه‌ای نیست که به سرعت به ایران امتیاز دهند گفت: تازه دادن اره و تیشه آغاز شده است پس نیاز به وحدت همگانی بین دولت و بخش خصوصی است تا از این بحران خارج شویم.

 

خسروجردی در مورد صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی توضیح داد: در حال حاضر منتظر سیاست های دولت جدید در این زمینه هستیم. البته این کار در دولت گذشته شروع شد اما به دلیل آن که بدنه نفت بخش خصوصی را باور نکرد و این بخش را به عنوان یک رقیب می دید روان نبود.

 

وی از وزیر نفت جدید خواست که مدیران کلیدی (مدیران اجرایی، نظارت و امنیتی) برای تعریف یکسان از خطوط قرمز این وزارتخانه آموزش ببینند و از مسائلی مانند رانت تعریف مشخصی ارائه شود.

 

به گزارش ایسنا رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی خواستار مشخص شدن متولی تعیین استاندارد تجهیزات ساخته شده در داخل کشور شد و تاکید کرد: بهتر است این متولی از سازمان‌های داخلی مانند سازمان ملی استاندارد باشد تا این که مرجع مورد نظر از بین شرکت‌های خارجی تعیین شود.

 

خسروجردی یکی دیگر از خواسته‌های خود از دولت جدید و وزارت نفت را ادامه حمایت مالی از بخش خصوصی عنوان کرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23360
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه