میهن صنعت :

ال‌مانیتور مدعی توقف واردات خودروهای ایرانی به عراق شد

میهن صنعت : در حالی که وزارت بازرگانی عراق و وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران خبر توقف واردات خودروهای ایرانی به عراق را تکذیب کرده‌اند، یک سایت خبری بار دیگر طی گزارشی این ادعا را مطرح کرد و به بررسی ابعاد آن پرداخت.

به گزارش میهن صنعت در حالی که وزارت بازرگانی عراق و وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران خبر توقف واردات خودروهای ایرانی به عراق را تکذیب کرده‌اند، یک سایت خبری بار دیگر طی گزارشی این ادعا را مطرح کرد و به بررسی ابعاد آن پرداخت.

سایت خبری ال مانیتور در گزارشی نوشت: تصمیم عراق به توقف واردات خودروهای ایرانی باعث به وجود آشفتگی در بازار خودروی این کشور شده است. چرا که عراق طی 9 سال گذشته به واردات خودرو از ایران به شدت وابسته شده است.

این سایت خبری که به پوشش خبرهای منطقه خاورمیانه می‌پردازد با بیان این ادعا که عراق از ابتدای سال جاری میلادی واردات خودروهای ایرانی به ویژه سایپا و سمند را ممنوع کرده است، نوشته است: پیش‌بینی می‌شود از این پس خودروهای کره‌ای و ژاپنی مانند هیوندای و تویوتا جای خودروهای ایرانی را در بازار عراق بگیرند.

روابط اقتصادی بین ایران و عراق غیرشکننده بوده است. گفته می‌شود حجم تجارت بین دو کشور همسایه در سال 2012 میلادی به 10 میلیارد دلار رسیده است. همچنین هر دو کشور در پی ایجاد یک منطقه آزاد بین خود به منظور کاستن از تاثیرات منفی تحریم‌ها علیه ایران هستند.

در همین حال عدنان شریفی، مدیرعامل شرکت دولتی واردات خودرو عراق – در این باره گفت: عراق به دنبال واردات خودروهایی متناسب با ذخایر سوختی‌اش است و سوخت عراق به خوبی پالایش شده است، چیزی که در شرکت‌های ایرانی مشاهده نمی‌شود.

از سوی دیگر نور سالم – یک عضو کمیته اقتصاد و سرمایه‌گذاری در پارلمان عراق – فاش کرد که این کمیته پیشنهاد ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی را در پی بروز تصادفات رانندگی به دلیل نقص در تولید ارائه کرده است.

به گفته وی ممنوعیت واردات خودرو از ایران قیمت خودرو را در بازار عراق افزایش داده اما این وضعیت به زودی حالت طبیعی بازخواهد گشت.

اما با وجود مطرح شدن شکایاتی درباره کیفیت پایین خودروهای ایرانی، این خودروها همچنان در بین عراقی‌ها به دلیل ارزان بودنشان محبوب هستند. یک دستگاه خودروی سایپا زرد رنگ مدل 2012 چیزی در حدود 8500 دلار در عراق قیمت دارد. هفته پیش این قیمت بین 7500 تا 8000 دلار بود.

کارشناسان بازار خودرو نیز اعتقاد دارند که ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در بازار خودروی عراق شود.

به گفته علی مرادی، مدیرعامل شرکت تجارت خودروی مراد در عراق، خودروهای ایرانی در همه جاده‌ها و خیابان‌های این کشور قابل مشاهده هستند اما بعد از اعلام خبر مربوط به ممنوعیت واردات قیمت این خودروها حدود 50 درصد افزایش یافته است.

او با اشاره به این‌که عراق از سال 2003 تاکنون بیش از پنج میلیون دستگاه انواع خودرو وارد کرده است، افزود: ممنوعیت واردات خودرو می‌تواند باعث تامین نشدن بخش مهمی از تقاضای بازار خودروی عراق شود.

با وجود افزایش قیمت خودروهای ایرانی در بازار عراق این خودروها هنوز هم ارزان‌تر از خودروهای ژاپنی و کره‌ای در بازار این کشور هستند. هیوندای مدل 2012 در عراق حدود 12 هزار دلار قیمت دارد. این در حالی است که سایپا و هیوندای آکسنت در گروه خودروهای سدان کوچک طبقه‌بندی می‌شوند.

فروشندگان خودرو در بغداد پیش‌بینی می‌کنند که قیمت خودرو طی سه ماه آینده حدود پنج درصد افزایش خواهد یافت که دلیل اصلی آن نیز توقف واردات خودرو از ایران است.

عراق حق واردات خودرو را به این کشور به هیچ شرکت بخش خصوصی واگذار نکرده است و این کار محدود به شرکت‌های دولتی است. عراقی‌هایی نیز که به صورت شخصی اقدام به واردات خودرو می‌کنند باید خودروی قدیمی و یا فرسوده خود را به صورت رسمی از رده خارج کنند.

اداره مدیریت ترافیک عراق اعلام کرده که این کار باعث نظارت بهتر بر سیل خودروهایی که در حال ورود به عراق هستند، می‌شود. 10 سال است که عراق درهای خود را به روی بازارهای همسایگانش باز کرده است.

مدیرعامل شرکت تجارت خودروی مراد در عراق اذعان می‌کند که اگرچه برخی عراقی‌ها از ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به دلیل آمار بالای تصادفات آن‌ها استقبال می‌کنند اما همین افراد بعد از این‌که قیمت خودرو در بازار عراق سر به فلک کشید نظر خود را عوض خواهند کرد!

به گزارش ایسنا قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز پیش خبر ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به عراق را تکذیب کرد. پیش از آن نیز وزارت بازرگانی عراق با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب خبر توقف واردات خودروهای ایرانی به این کشور اعلام کرده بود که "عده‌ای می‌خواهند با سوء استفاده‌ از موضوع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، موضوع واردات خودروهای ایرانی به عراق را سیاسی کنند اما دولت عراق با چنین عملکردی مخالف است و تلاش دارد بی‌طرفانه عمل کند."

همچنین در ادامه این اطلاعیه آمده بود که "خودروهای ایرانی با آب و هوای عراق کاملا سازگاری دارند و براساس نظر دقیق و کارشناسی که درآمد شهروندان عراقی هم در آن لحاظ شده است به این کشور ارسال می‌شود و خودروهایی همچون سایپا و سمند به بیش از 30 کشور جهان صادر می‌شود که این حاکی از بهبود کیفیت آن‌ها است."

به گزارش ایسنا، عراق سهمی 98 درصدی در بازار صادرات خودروهای ساخت ایران دارد به طوری که در 9 ماهه سال 1391 از مجموع 44 هزار و 682 دستگاه خودروی صادراتی ایران 44 هزار و 82 دستگاه به عراق صادر شد و به این ترتیب سهم عراق از کل خودروهای صادراتی ایران به 98.6 درصد رسید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=9756
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه