میهن صنعت :

امروز خودرو ۳۰ درصد ارزان می‌شود؟/ اعلام قیمت نهایی تا ساعتی دیگر

میهن صنعت : کاهش قیمت ۱۵ تا ۳۰ درصدی خودرو در حالی از سوی سخنگوی کمیسون اصل ۹۰ مطرح می‌شود که هنوز شورای رقابت خبری مبنی بر تدوین دستور العمل خودرو اعلام نکرده و هم اکنون در حال بررسی دستور العمل جدید است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، همزمان با برگزاری جلسه عصر امروز شورای رقابت با موضوع تعیین دستور العمل قیمت گذاری خودرو، چند ساعت قبل وزارت صنعت،معدن و تجارت با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و کمیسیون اصل 90 تشکیل جلسه داد و با توافقات به عمل آمده از کاهش 15 تا 30 درصدی قیمت خودرو خبر دادند.

طبق اعلام افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی این جلسه با حضور اعضای کمیسیون اصل 90، نمایندگان سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و معاونین صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و مقرر شد قیمت خودروها براساس نوع آنها بین 15 تا 30 درصد تقلیل یابد.

وی در توضیح جزئیات این جلسه افزود: در جلسه  امروز توافق شد تا تمامی خودروها براساس نوع آنها بین 15 تا 30 درصد کاهش قیمت داشته باشد که از امروز این موضوع به خودروسازان ابلاغ می‌شود.

افضلی‌فرد در حالی از کاهش قیمت خودرو و توافقات به عمل آمده با شورای رقابت خبر داد که این شورا عصر امروز برای تعیین دستور العمل با برگزاری جلسه به بررسی و تنظیم دستور العمل خواهد پرداخت. 

پیش از این محمدعلی پورمختار نیز ضمن انتقاد از عدم ارسال به موقع دستورالعمل تعیین قیمت خودرو از سوی شورای رقابت در سال 91 افزوده بود: تا آخر فروردین ماه این شورا فرصت دارد تا به وظیفه قانونی خود عمل کند در غیر اینصورت برخوردهای لازم با آن اعمال خواهد شد. به گونه‌ای که کمیسیون اصل 90 و وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تجزیه و تحلیل قیمت گذاری خودرو در صورت عدم اعلام دستورالعمل قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت خود این موضوع را بررسی و به نتایج نهایی دست پیدا خواهد کرد.

البته به محض انتشار این خبر اعضاء شورای رقابت با گلایه از اظهارات نمایندگان اصل 90 وظیفه تعیین دستور العمل قیمت خودرو را با شورای رقابت دانسته و با اعلام این مطلب که این شورا در انجام وظایف خود مستقل عمل می کند، اظهارداشتند؛ به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد ومرجع دیگری در تعیین دستورالعمل قیمت خودرو ورود پیدا کند.

بر همین اساس محمد علی مددی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه در جلسه عصر امروز شورای رقابت با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان شرکت‌های خودروسازی برگزار می‌شود، گفت: میزان قطعی کاهش قیمت خودرو در این جلسه مشخص می‌شود.

وی به بیان تصمیم کاهش قطعی 30 درصدی قیمت خودرو در کمیسیون اصل نود مجلس اشاره کرد و افزود: این کمیسیون مرجع تصمیم‌گیر برای تعیین و یا کاهش قیمت خودرو نیست و شورای رقابت مرجع اصلی تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌گذاری خودرو است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تاکنون در شورای رقابت جلسات متعددی را با دولت، نمایندگان شرکت‌های خودروسازی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داشته‌ایم و سعی داریم تا قیمت خودرو هم به نفع تولید‌کننده و هم به نفع مصرف‌کننده واقعی شده و کاهش یابد؛ پیش‌بینی می‌کنم که در جلسه امروز اعضای شورای رقابت و نمایندگان دولت با کاهش 20 تا 40 درصدی قیمت خودرو موافقت کرده و این موضوع به تصویب برسد.

به گزارش تسنیم، ریشه اختلاف نظر شورای رقابت با کمیسیون اصل 90 را باید از همان ماه‌های پایانی سال گذشته دانست چراکه به اعتقاد اصل نودی ها شورای رقابت از انجام وظایف خود در تعیین دستور العمل قیمت گذاری خودرو کوتاهی می نماید.

اما در واکنش به انتقاد کمیسیون اصل 90 شورای رقابت با این ادله که مستندات مورد نیاز این شورا از سوی خودروسازان ارسال نمی‌شود مقصر اصلی را خودروسازان معرفی نمود. به هر حال در آخرین جلسه سال 91 شورای رقابت به دلیل عدم مستندات کافی و نبود اجماع نظر تصمیمی در تعیین دستور العمل قیمت خودرو صورت نگرفت و این امر به سال آینده موکول گردید.

در سال جاری نیز شورای رقابت با برگزاری جلسات مکرر با قطعه سازان و خودروسازان به بررسی تعیین دستور العمل پرداخت که هنوز به نتیجه نهایی دست پیدا نکرده است.البته دراین شرایط کمیسیون اصل نود باز به موضوع ورود پیدا کرده و ضمن ارائه فرصتی یک ماه به شورای رقابت آنها را ملزم به تعیین دستور نمود. به نحوی که در صورت عدم اجرای این وظیفه این کمیسیون با همکاری وزارت صنعت و سازمان حمایت قیمت گذاری خودرو را خود تعیین تکلیف خواهد نمود.

به هر حال امروز کمیسیون اصل 90 در حالی از کاهش 30 درصدی قیمت خودرو و ابلاغ آن به خودرو سازان خبر داد که عصر امروز شورای رقابت با برگزاری جلسه ویژه به تعیین دستور العمل قیمت گذاری خود می پردازند.

به گزارش تسنیم روی هم رفته باید دید سرنوشت قیمت گذاری خودرو با جلسات متعدد شورای رقابت با خودروسازان و انتقادات کمیسیون اصل 90 در بلاتکلیفی بازار خرید و فروش خودرو سرانجام چه مسیری را طی و به چه قیمت هایی ختم خواهد شد!

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=16352
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه