میهن صنعت :

امكان فروش ارز توسط مردم در شعب برخي بانك‌ها/نرخ دلار آزاد در روند نزولي است

معاون ارزي بانك مركزي اعلام كرد: از هفته آينده امكان فروش ارز توسط مردم در شعب برخي بانك‌ها فراهم خواهد شد.


مينو كياني راد كه پس از آغاز به كار اتاق مبادله ارز به سوال خبرنگار ايسنا پاسخ مي‌داد با اعلام اين خبر گفت: از هفته‌ي آينده برخي بانك‌هاي عامل مي‌توانند ارز موجود در دست مردم را از آنها خريداري كنند و مردم با اين كار ديگر نيازي به مراجعه‌ به صرافي‌ها نخواهند داشت.

 

وي در پاسخ به اين سوال كه اين ارز با چه قيمتي از مردم خريداري مي‌شود، گفت: قيمت آن همان عددي است كه در مركز مبادله‌ي دارندگان و متقاضيان ارز وجود دارد.

 

كياني راد در پاسخ به اين سوال كه طبيعتا مردم دوست دارند ارز خود را با قيمت بيشتر كه در بازار آزاد يا صرافي‌ها مبادله‌ مي شود، به فروش برسانند بنابراين چگونه چنين طرحي ارائه شده است، توضيح داد: يافته‌هاي ما نشان مي‌دهد كه مردم بيشتر به بانك‌ها اطمينان دارند تا صرافي‌ها، ضمن اين‌كه در ارقام بالا مردم ترجيح مي‌دهند با بانك معامله كنند تا يك دلار در بازار آزاد.

 

معاون ارزي بانك مركزي از اعلام نرخ دلار براي وارد‌كنندگان در مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز خودداري كرد و گفت: اعلام اين نرخ از سوي من ممكن است چالش‌هايي در بازار ايجاد كند.


كياني راد در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه نرخ اوليه براي متقاضيان براي امروز چقدر است؟ گفت: نمي‌توانم اين عدد را اعلام كنم.

 

وي گفت: متقاضيان ارز با مراجعه به صورت روزانه مي‌توانند آن را دريافت كنند، اما اعلام نرخ از طرف ما ممكن است دوباره چالش‌هايي در بازار ايجاد كند.

 

او با اعلام اين كه نرخ دلار آزاد هم اكنون روند نزولي طي مي‌كند، گفت:‌ نرخ تعادلي در نرخ‌نامه بانك مركزي به صورت روزانه به اين مركز اعلام مي‌شود.

 

وي با اشاره به اين‌كه اين طرح‌ مي تواند در كاهش نرخ ارز موثر باشد، افزود: با شركت همه دستگاه‌ها مانند وزارت نفت، صندوق توسعه ملي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و با كمك صادركنندگان غير نفتي اين مركز اداره خواهد شد.

 


كياني‌راد با تاكيد بر اين‌كه براي شروع كار فعلا كالاهاي اولويت‌ سوم تا پنجم مي توانند از ارز موجود در اين بازار استفاده كنند، افزود: اميدواريم با عرضه بيشتر ارز بتوانيم پاسخگوي ساير نيازها باشيم.

 

معاون ارزي بانك مركزي با بيان اين‌كه از صبح امروز همه بخش‌نامه‌هاي مربوط به اين مركز به بانكهاي عامل ابلاغ شده است، گفت:‌ با هماهنگي وزارت نفت سهم 14.5 درصدي اين وزارتخانه و نيز سهم قابل تبديل به ريال صندوق توسعه ملي به اين مركز تزريق مي‌شود.

 

 

وي درباره چگونگي تعيين نرخ ارز در مركز مبادله متقاضيان و دارندگان ارز گفت: نرخ ارز هر روز با محاسبه‌ي سبدي از ارز نرخ‌هاي روز گذشته و با محاسبه دو درصد زير آن قيمت تعيين مي‌شود.

 

وي با اعلام اين‌كه در اين مركز همه ارز‌هاي ارائه شده توسط وزارت نفت و صندوق توسعه ملي و نيز بانك مركزي ارائه خواهد شد گفت: اين ارز‌ها مي‌تواند شامل دلار، يورو و يا ساير ارز‌هاي موجود باشد. البته نوع آن بررسي به تامين‌كننده ارز دارد.

 

وي افزود: تمام اقدامات در اين مركز الكترونيكي و انجام مبادلات هم الكترونيكي است بنابراين ارز فيزيكي در اين مركز جابه‌جا نخواهد شد.

 

معاون بانك مركزي با تاكيد بر اين‌كه در اين مركز براي مبادله‌ي ارز كارمزدي معادل اعداد رايج در صرافي‌ها ارائه خواهد شد، گفت: اين معاملات ماليات ندارند و در نهايت قيمت ارز براي متقاضي ارزان‌تر از بازار خواهد بود.

 

وي افزود: متقاضيان مطمئن باشند كه ارز مورد نياز آنها در اين مركز موجود است. بنابراين نگراني از اين بابت وجود ندارد، در حالي كه در بازار غيررسمي اين اطمينان وجود ندارد و ارز در صرافي‌ها اغلب به صورت حواله است.

 


همچنين معاون ارزي بانك مركزي در روز گذشته گفته بود: در مرحله‌ اول و در فاز نخست بانك ملت به عنوان بانك عامل در اين طرح انتخاب شده است و قرار است بانك كشاورزي نيز از هفته‌ آينده به اين طرح وارد شود. البته بانك‌هاي ديگر نيز در آينده به طرح وارد خواهند شد.

 

وي با تشريح روند خريد و عرضه ارز گفت: پس از اين‌كه خريدار درخواست ارزي خود را ارائه كرد، بانك عامل معادل ريالي آن را از خريدار دريافت كرده و پس از كسر معادل ارزي آن از حساب‌ شركت نفت و يا صندوق توسعه‌ ملي ارز درخواست شده برداشت شده و معادل ارزي درخواست شده از سوي خريدار را به حساب بانك خارجي كارگزار او واريز مي‌كند.

 


وي افزود: اين نرخ هر روز اول صبح توسط بانك مركزي به بانك‌هاي عامل حاضر در اين مركز اعلام مي‌شود.

 


نرخ دلار در بازار آزاد بر اساس برآورد مسوولان مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز 2404 تومان برآورد شده است.

 


به گفته يكي از مسوولان بانكي حاضر در مركز، قرار است امروز ارز با دو درصد زير قيمت بازار در اختيار متقاضيان قرار گيرد.


گفتني است؛ مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز هم‌اكنون در حال فعاليت است. براين اساس در طبقه همكف اين ساختمان مركز ثبت سفارش كالا قرار گرفته و به همين دليل دسترسي اين مركز براي وارد‌كنندگان آسان است. در طبقه اول ساختمان مركز ثبت سفارش كالا، مركز مبادله‌ دارندگان و متقضايان ارز قرار گرفته است. در لحظه مخابره خبر نمايندگان بانك‌هاي عامل در اين مركز حضور يافته‌اند و تعدادي از متقاضيان ارز نيز به اين مركز مراجعه كرده‌اند.

 


در اين بازار هر نوع فعاليت ارزي به وسيله سامانه‌هاي بانك مركزي از جمله ساعت (سامانه الكترونيكي عرضه و تقاضا)، سامانه سنا و پورتال ارزي ثبت مي‌شود. در واقع اين طرح تمام اطلاعات مربوط به نقل و انتقال ارزي را ثبت مي‌كند.


طبق مصوبه‌ كارگروه، نرخ ارز در اين طرح با قيمت دو درصد پايين‌تر از بازار براي تشويق وارد‌كنندگان و جلوگيري از رانت و سفته‌بازي در اين بازار خريد و فروش مي‌شود.

در اين طرح سفارش وارد‌كنندگان پس از اقدام به ثبت سفارش كالا، در كارگروهي مورد بررسي قرار گرفته و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس اولويت‌هاي كالايي آنها را براي دريافت ارز به بانك‌هاي عامل هدايت مي‌كند.

 

در اين طرح نرخ مرجع براي كالاهاي با اولويت 1 و 2 عرضه مي‌شود و براي اولويت‌هاي 3 تا 5 نيز قيمت با نرخ دو درصد پايينتر از بازار عرضه خواهد شد. اولويت‌هاي شش تا 10 نيز از طريق همين بازار مي‌توانند در آينده نزديك به تامين ارز مورد نياز خود اقدام كنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3821
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه