میهن صنعت :

امکان بومی سازی دانش فنی تولید خودرو در حال حاضر موجود نیست

خودروسازان باید دانش فنی مجموعه های یاد شده را خریداری نمایند که برای خرید آنها میلیونها دلار لازم است هزینه پرداخت شود . با توجه به کمبود شدید نقدینگی که هم اکنون وجود دارد در حال حاضر اجرای این پروژه سنگین امکان پذیر نیست وباید به دنبال راههای جایگزین ر


به گزارش میهن صنعت به نقل از خبر خودرو، مشاور انجمن خودروسازان با بیان این مطلب که امکان بومی سازی دانش فنی تولید خودرو هم اکنون در کشور وجود ندارد گفت: خودروسازان باید دانش فنی مجموعه های یاد شده را خریداری نمایند که برای خرید آنها میلیونها دلار لازم است هزینه پرداخت شود . با توجه به کمبود شدید نقدینگی که هم اکنون وجود دارد در حال حاضر اجرای این پروژه سنگین امکان پذیر نیست وباید به دنبال راههای جایگزین رفت.
داود میرخانی رشتی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: ممکن است امکان سرمایه گذاری برای یک مجموعه ساز فراهم نباشد یا حتی دانش فنی برخی مجموعه ها را به دلیل تحریم های موجود به خودروسازان نفروشند بنا بر این لزومی ندارد تمام بخشهای یک خودرو در داخل تولید شود بلکه مهم، مدیریت کل پروژه است. ممکن است در شرایطی تامین برخی مجموعه ها یا قطعات در کوتاه مدت از خارج کشور با صرفه‌‌تر باشد. بنابراین لازم است دانش فنی تولید را ازسایر کشور ها خریداری نمایند تا بتوانند مجموعه های باکیفیت بسیار بالا و با قیمت رقابتی تولید کنند. از این ‌رو قطعه‌سازان نقش مهمی در ایجاد و تولید این دانش فنی ایفا می‌کنند.
وی خرید دانش فنی مجموعه ها را مهمترین راه دستیابی به طراحی و تولید قطعات جدید دانست و گفت: درصورتی که سرمایه اولیه موجود باشد می‌توان دانش فنی تولید را خریداری کرد.
میرخانی با تاکید بر اینکه باید دانش فنی تولید خودرو در حال حاضراز خارج تامین شود افزود: با توجه به تحریم های موجود و نبودن برخی از امکانات ،امکان بومی سازی این دانش فنی در حال حاضر در کشور موجود نیست.
مشاور انجمن خودروسازان همچنین در خصوص تاثیر بومی سازی دانش فنی تولید خودروهای تجاری در رقابت پذیری در این عرصه گفت :به دلیل تعرفه پایین واردات خودروهای تجاری عملا بومی سازی بیشتر این خودروها تاثیری در افزایش رقابت پذیری در این بخش ندارد چرا که واردات قطعات منفصله خودروهای سنگین به جهت افزایش هزینه در بخش حمل و نقل و بسته بندی قطعات همواره بیش از قیمت واردات این خودروها به صورت CBU می شود بنابراین داخلی سازی این نوع خودروها خصوصا کامیون و کامیونت ارزش افزوده ای چشمگیر را برای کشور ایجاد نمی کند که به نفع اقتصاد ملی باشد.
مشاور انجمن خودروسازان در پایان گفت:. به دلیل کمبود نقدینگی ، خودروسازان و قطعه سازان سعی دارندبا استفاده از امکانات موجود به تولید بپردازند.
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=4107
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه