مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه:

انتشار اوراق بدهیِ دولت در تضاد با بازار سهام نیست

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر معتقد است بازار سرمایه ایران ظرفیت اوراق بدهی که در بودجه سال ۱۳۹۷ دیده شده را دارد چرا که انتشار این اوراق روی بازار سهام تاثیری ندارد و جنس این دو سرمایه گذاری متفاوت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، علیرضا سیری در نشست خبری که امروز در محل تامین سرمایه سپهر برگزار شد، گفت: همه می‌دانیم دغدغه اصلی اقتصاد کشور در حال حاضر قفل شدن سیستم بانکی است. بانک‌ها با توجه به اتفاق‌هایی که در دوره‌های گذشته افتاد، تسهیلاتی پرداخت کردند که در بازپرداختش مشکلاتی به وجود آمد.

وی ادامه داد: سیاست ما این بود که بتوانیم با توجه به پتانسیلی که داریم و به واسطه سهامداری بانک‌هایی که سهامدارمان هستند همراستا با سیاست های دولت پیش رویم اگر به بودجه دولت نگاه کنیم دولت هر ساله سهم تامین مالی‌اش را از طریق انتشار اوراق بدهی بیشتر و بیشتر می‌کند، به طوری که با توجه به بودجه سال ۱۳۹۷ قرار است ۸۴ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر شود. این رقم در سال جاری ۷۹ هزار میلیارد تومان بود که تاکنون ۴۳ هزار میلیارد تومان از این اوراق منتشر شده است. دولت در برنامه ششم می‌تواند این بازار را به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برساند. ما سعی کردیم برای انتشار اوراق بدهی بازوی دولت باشیم.

وی افزود: نقش اول ما در انتشار اوراق بدهی بازارگردانی است و این نقش به همراه تجهیز منابع صورت می‌گیرد. ما در حال حاضر صندوق پارند که یک صندوق ETF بورسی است را داریم. این صندوق از نظر حجم معاملات در حال حاضر به رتبه یک بازار سرمایه رسیده البته این صندوق قرار است بزرگتر هم شود.

سیری در مورد صندوق اندوخته سپهر نیز گفت: این صندوق از نظر تمام مقررات بازار سرمایه را رعایت می کند از طرفی ریسک این صندوق بسیار کم است و صندوقی با درآمد ثابت می‌باشد. این صندوق عموما پول‌های خود را در نظام بانکی جمع کرده و منابع آن ماندگار است. با اعمال سیاست‌های بانک مرکزی منابع این صندوق در حد ۶۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر اضافه کرد: قرار است ما خدمات خاصی به دارندگان اوراق بدهی بدهیم که عمدتا دارندگان آن پیمانکارها هستند. ما در مورد انواع ابزارهای مالی به آنها راهنمایی‌هایی می‌دهیم و سعی می‌کنیم اوراق با کمترین نرخ تنزیل فروخته شود.

وی با اشاره به لزوم انتشار اوراق ارزی گفت: بانک صادرات تنها بانکی است که پتانسیل انتشار اوراق ارزی را دارد، چرا که هفت شعبه در کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد از طرفی این بانک از وزارت نفت طلب دارد و اولین انتشار اوراق ارزی هم در بانک صادرات در پروژه پتروپارس رخ داد. دولت می‌تواند ۳ میلیارد یورو بابت بدهی سررسید گذشته وزارت نفت منتشر کند. در آن زمان این اوراق صرفا ارزی بود اما در حال حاضر این اوراق ارزی – ریالی منتشر می‌شود.

سیری در مورد سودی سال جاری شرکت گفت: امسال ما ۴۲ درصد بازده برای سهامداران ایجاد کردیم. ما سهامداران خوبی مثل بانک صادرات، بانک سرمایه و صندوق بازنشستگی نفت داریم. حاصل کار امروز در یک شب به دست نیامده بلکه نتیجه ۶ سال زحمات هیات مدیره گذشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه از ورود صنعت تامین سرمایه به بورس چقدر استقبال می‌کند، گفت: بورس جای شفافیت است. شرکتی که به بورس وارد می‌شود، باید به تمام سهامداران پاسخگو باشد و همچنین قوانین بازار سرمایه را به طور کامل رعایت کند. نقطه نهایی شرکت‌ها این است که در بورس پذیرفته شوند. بورسی شدن برای مدیران شرکت‌ها هم بسیار خوب است. در گذشته سازمان بورس به دلایلی اجازه ورود صنعت تامین سرمایه را به بورس نمی‌داد اما در هفته گذشته اولین شرکت تامین سرمایه به بورس وارد شد که اتفاق بسیار خوبی بود. من شخصا از اینکه در بورس عرضه شویم، استقبال می‌کنم.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی‌کنید انتشار زیاد اوراق بدهی به بازار سهام ضربه وارد می‌کند، گفت: دولت در این مورد کاملا شفاف است و می‌گوید که از کدام منبع تامین مالی می‌کند. کاری که دولت در مورد انتشار اوراق بدهی انجام می‌دهد، در باقی دولت‌ها در کشورهای دیگر هم انجام می‌شود.  در کشورهای دیگر هم سرمایه‌گذارانی که در این اوراق سرمایه‌گذاری می‌کنند، انتظار ندارند که به یکباره بازده آن یک پرش مثلا چهار درصدی داشته باشد. به نظرم بازار سرمایه ما ظرفیت خرید اوراق بدهی را دارد و این موضوع روی بازار سهام تاثیری ندارد. چرا که جنس این دو سرمایه‌گذاری با یکدیگر متفاوت است و کسی که اوراق بدهی می‌خرد، انتظار ندارد سود ۵۰ درصدی داشته باشد.

سیری ادامه داد: مردم کشور ما همیشه عادت دارند روی یکی از سه گزینه مسکن، طلا و ارز سرمایه‌گذاری کنند چرا که در گذشته مسکن را بدون ریسک می‌دیدند اما در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی رکود در کشور قفل شدن سرمایه در حوزه مسکن است. علاوه بر این متاسفانه مردم ما بیشترین طلا را نسبت به کشورهای دیگر در منازل خود نگهداری می‌کنند. متاسفانه مشکل اصلی ما در کشور فرهنگ‌ سرمایه‌گذاری ضعیف است. به نظر من بانک صادرات با توجه به پتانسیلی که دارد می تواند پول های سرگردان را در غالب ابزارهای مالی جمع کند مثلا سرمایه گذاری در صندوق طلا می تواند سود ثابتی داشته باشد و ریسک کمتری هم دارد./ایسنا/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=141827
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه