«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

انتقال سرمایه مردم به ترکیه از کانال سودگران و دلالان بازار مسکن

به تازگی تبلیغ های پر زرق و برق برخی از سوداگران در بازار مسکن برای جذب مردم به خرید خانه در کشورهایی نظیر ترکیه و گرجستان چالش های این صنعت بزرگ کشور را وارد فاز جدیدی کرده است به طوری که در خلا نظارتی حجم عظیمی از سرمایه های مردم راهی کشور ترکیه شده بدون آنکه به عواقب این نوع سرمایه گذاری فکر شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بازار مسکن طی 5 ساله اخیر در وضعیت کسادی قرار گرفته و این روزها واحد های صنفی در این بخش یکی پس از دیگری تعطیل می شوند، حتی برخی از مشاوران املاک ادعا کرده اند برخی از هفته ها تنها 2 تا 3 معامله آن هم برای اجاره منعقد گردیده است. به تازگی تبلیغ های پر زرق و برق برخی از سوداگران در بازار مسکن برای جذب مردم به خرید خانه در کشورهایی نظیر ترکیه و گرجستان این بخش را وارد فضای جدیدی کرده است، وضعیتی که پر از خلا نظارتی و مدیریتی است و افراد به دلخواه به تاخت در این بازار به سوداگری می پردازند.

این افراد که قطعا به گفته ی مسئولان از قماش دلالان همیشه در صحنه هستند در تبلیغ ها و اظهارات خود افراد را با دریافت ویزای اقامت و خانه های لوکس فریب می دهند. البته لازم به ذکر است که نباید از میزان استقبال مردم برای خرید خانه در ترکیه صرف نظر کرد برهمین اساس در طول سال 2017 ایرانی ها 745 ملک درکشور ترکیه خریداری کرده و ایران از نظر خرید خانه توسط اتباع خارجی در کشور مذکور در جایگاه های هشتم و نهم قرار گرفته است. جالب است بدانید تنهای طی 6 ماهه ی اخیر بیش از 1000 واحد خرید توسط ایرانی ها صورت گرفته و این آمار لحظه به لحظه در حال افزایش است.

یکی از مشاوران املاک در منطقه نیاوران تهران اعلام کرد که می تواند با دریافت مبلغ 100 میلیون تومان از افراد یک ملک تشریفاتی را در کشور ترکیه برای فرد متقاضی خریداری کند از سوی دیگر تبلیغات خرید خانه‌های جذاب در بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایل و همچنین سایت‌های اینترنتی مشاهده می‌شود به طوری که تبلیغات این واحدها بسیار بیشتر از تبلیغات واحدهای مسکونی در تهران است.

عواملی که سبب شده تا مردم به سراغ خرید خانه در ترکیه و گرجستان و کشورهایی از این قبیل بروند نوسانات بازار ارز و عدم ثبات اقتصادی در کشور است. این موارد دست به دست هم داده تا بخشی از افراد دست به خرید ملک در کشور های خارجی بزنند.

فارغ از سودجویی برخی افراد و زودباوری و عدم در نظیر گیری جوانب این موضوع توسط مردم، خرید ملک در کشورهای خارجی سبب شده تا صنعت ساخت و ساز در کشور ترکیه رونق گیرد و بخش زیادی از جوانان این کشور شاغل شوند در حالیکه بخش زیادی از جوانان فارغ التحصیل این مرز و بوم از نعمت شغل بی بهره هستند.

در این راستا حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار کرد: نگیزه سرمایه گذاران باید از سوی وزارت راه وشهرسازی ، میراث فرهنگی و توجیه اقتصادی از سوی فعالان اقتصادی افزایش یابد تا مردم یه سمت بازار مسکن خارج کشور گرایش پیدا نکنند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران توضیح داد:  مشاوران املاکی که اقدام به فروش واحد مسکونی در خارج از کشور می کنند اغلب بدون مجوز و پروانه کسب هستند باید هرچه سریعتر از سوی وزارت صمت با آنها برخود شود.

چنین سرمایه گذاری در کشورهایی نظیر ترکیه امری اشتباه بوده به این علت که بعد از گذشت چند سال واحد مسکونی مصادره شده و یا دریافت اقامت در این کشور منتفی می‌شود.

دولت باید با ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران و فعالان بازار ساخت و ساز موجب شود تا این بخش در کشور رونق گیرد و مردم برای سرمایه گذاری به سراغ ملک های داخل کشور سوق پیدا کنند باید در نظر گرفت که حدود 1300 شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این صنعت بزرگ وابسته است که در صورت رونق آن بخش زیادی از بیکاران کشور شاغل می شوند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=158640
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه