عیب‌یابی خودرو به زبان ساده

انتقال قدرت با اعمال شاقه

میهن صنعت: همانطور که می‌دانید مجموعه انتقال قدرت 2وظیفه‌ عمده دارد؛ انتقال قدرت تولیدی موتور به چرخ‌ها و تغییر مقدار گشتاور خروجی. موتور خودرو در شرایط مختلف توان و گشتاور متناسبی را تولید می‌کند که وظیفه‌ تبدیل کردن آنها بر عهده گیربکس یا جعبه دنده است‌

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از «عصرخودرو»، جعبه دنده با قطعه واصلی به اسم کلاچ به فلایویل موتور وصل می‌شود. کلاچ دستگاهی است که در زمان تعویض دنده برای سهولت در درگیری چرخ دنده‌های جعبه دنده با هم، ارتباط بین موتور و جعبه دنده را با فشردن پدال توسط راننده یا به طور خودکار توسط خودروهای کلاچ اتوماتیک، قطع می‌کند. در خودروهایی که مکانیسم تعویض دنده آنها دستی است و کلاچ آنها مکانیکی است، به طور میانگین در هر 100کیلومتر رانندگی در مسیرهای شهری پر ترافیک، بیش از 700 بار عمل تعویض دنده با گرفتن کلاچ انجام می‌شود. پس از ورود نیروی موتور از شفت ورودی جعبه دنده به چرخ دنده‌ها و تغییر گشتاور با کمک چرخ دنده‌های داخلی و به دو طریق دستی یا اتوماتیک، از شفت خروجی جعبه دنده به دیگر قسمت‌های مجموعه منتقل می‌شود. اگر خودرو دارای میل گاردان باشد، قدرت خروجی جعبه دنده پس از گذر از آن به دیفرانسیل وارد می‌شود اما اگر میل گاردان از مجموعه انتقال قدرت حذف شده باشد و یا به بیان دیگر خودرو دیفرانسیل جلو باشد، قدرت مستقیما از جعبه دنده به دیفرانسیل وارد می‌شود. میل گاردان میله‌ای است با طول زیاد و از جنس فولاد مقاوم که گشتاور را  جابه‌جا می‌کند. این میله گاهی توپر و گاهی نیز تو خالی ساخته می‌شود. دیفرانسیل دیگر عضو مهم این بخش است که دارای چرخ دنده با ضرایب مختلف است. دیفرانسیل 3 وظیفه عمده دارد: 1-تغییر 90 درجه‌ای زاویه گردشی گاردان یا جعبه دنده به کمک دو چرخ دنده پینیون و کرانویل 2- ازدیاد گشتاور 3- تعدیل دور چرخ‌های محرک برای سهولت در گذر از شعاع پیچشی. به دو سر دیفرانسیل میله‌های پلوس وصل می‌شود که گشتاور خروجی دیفرانسیل را پس از انجام بهینه‌سازی و تغییر زاویه به چرخ‌ها منتقل می‌کند و نهایتا خودرو حرکت می‌کند. به طور کلی قدرت موتور از طریق کلاچ به جعبه دنده منتقل می‌شود، در آنجا با تغییر گشتاور، قدرت خروجی یا از طریق میل گاردان یا مستقیم به دیفرانسیل می‌رود، در آنجا هم زاویه تغییر و گشتاور افزایش می‌یابد و از طریق پلوس قدرت موتور به چرخ‌ها می‌رسد. 

صدا دادن دیفرانسیل
  پینیون و کرانویل سائیدگی دارند. باید فاصله مناسب بین آنها را تنظیم کنید.
  بلبرینگ‌ها در اثر عدم تحمل فشار غیر استاندارد، شکسته‌اند.
  پینیون و کرانویل لق هستند.
  به دلیل خوردگی پینیون و کرانویل، دیفرانسیل در سرعت‌های بالا صدا می‌دهد.
  دنده‌های هرزگرد روی شفت هرزگرد یا دنده‌های سر پولس در بخش هوزینگ سفت هستند و باعث ایجاد صدا در زمان پیچیدن می‌شوند.
  دنده‌های داخلی دیفرانسیل و واشرها خراب هستند و ایجاد صدا هنگام پیچیدن را به دنبال دارند.
  شکستن و سائیدگی بلبرینگ‌ها یا چرخ دنده‌ها، سبب تولید صدای ضربه و کوبیدن می‌شوند. 


بریدن پلوس
  فشار غیر‌استاندارد به پلوس‌ها وارد شده است.
  فرسودگی پلوس باعث ترک خوردن آن شده است.
  در اثر فشار زیاد و یا ضربه، پلوس تاب برداشته است.
  پوسته دیفرانسیل تاب برداشته و روی پلوس اثر گذاشته است.

تعویض مشکل دنده‌ها
  مخزن کلاچ نشتی دارد و روغن کم می‌کند.
  مدارات روغن کلاچ نیاز به هواگیری دارند.
  تاب برداشتن دیسک کلاچ را بررسی کنید.
  بین بلبرینگ و آسیابک لقی وجود دارد.
  جعبه یا گلدانی در یک امتداد قرار ندارند.
  صفحه کلاچ چرب،کثیف و یا سوخته شده است.
  پدال و متعلقات از تنظیم خارج شده‌اند.
  دیسک کلاچ لقی دارد.
  پوسته گلدانی خارج از مرکز است.
  سیم کلاچ قطع شده یا معیوب است.
  کشویی جعبه دنده و یا توپی سنکرونیزور معیوب است.
  روغن در حد مورد نیاز تحت فشار قرار نمی‌گیرید و باعث حرکت نکردن دو‌شاخه کلاچ و با حرکت ضعیف آن می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=61834
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه