اندكی به حوادث ترافیكی مرخصی دهیم
میهن صنعت : مل و نقل زمینی بخش بسیار عمده ترابری را شامل میشود. حوادث و تصادفات رانندگی و جاده ای یكی از تلخ كامی همه انسانها است. راهزن بی امان حوادث همچنان در جاده های كشور بیداد می كند و شمار قربانیان تیغ بی دریغش از 19 هزار نفر در سال فراتر رفته است،
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، امروزه حوادث رانندگی در كشور به صورت یك اپیدمی در آمده و كمتر روزی شاهدیم كه خبری از تصادفات به گوش مردم نرسد. بطوریكه بالاترین عمر از دسته رفته در كشور ما ناشی از تصادفات رانندگی است و این واقعه تلخ و هولناك عمدتا جوانان ما را به كام مرگ می كشاند، جوانانی كه میتوانند سرمایه های بزرگی برای كشور و نظام باشند.
دو برابر بودن مرگ ومیر در اثر حوادث رانندگی در کشور نسبت به میانگین جهانی و اخبار مرگ و معلول شدن هموطنانمان در حوادث رانندگی امروزه چنان امری بدیهی شده است که دیگر به آن به عنوان یك مسئله مهم نگاه نمیشود بلكه امری رایج و طبیعی می نگریم. گویی پذیرفته ایم این حوادث بخشی اجتنابناپذیر از زندگی ماشینی و وابستگی به آن است.
دلایل عمده ای در بحث تصادفات مطرح می گردد كه عمدتا به خطاهای انسانی بر می گردد. عدم توجه به جلو – حواس پرتی – عجله و شتاب – خواب آلودگی راننده – سرعت و سبقت غیرمجاز و موارد از این قبیل توجیهاتی است که به کرات به عنوان علل تصادفات و کشته و زخمی شدن افراد ذکر میشود. با تحلیل و تاملی عمیق میتوان متوجه شد که علت بنیادی و اصلی سوانح رانندگی و آمار بالای کشته و مجروح شدن افراد چیزی فراتر از خطاهای اجتنابناپذیر و حتی طبیعی انسانی است.
از سوی دیگر رفتار رانندگی نشان از فرهنگ عمومی جامعه دارد و رانندگی از مواردی است که هویت و شخصیت انسان را در اجتماع آشکار میسازد. هنوز بسیاری از رانندگان با رانندگی در جادهها و خیابان ها ناآشنا هستند و همین مسأله سالانه دهها هزار کشته در جادههای کشور بر جا میگذارد.
بر اساس گزارش سال 2004 میلادی سازمان بهداشت جهانی، جادههای ایران مرگبارترین راههای جهان برای رانندگان است. از آنجا که نقش صنعت حمل و نقل، جابجایی مسافر و کالا به صورت ایمن، راحت، ارزان و سریع است، بحث ایمنی رانندگی همیشه به طور نسبی در كشور ما مطرح بوده ولی در دهه اخیر بدلیل افزایش تعداد تصادفات و تلفات ناشی از آن، این موضوع از اهمیّت بیشتری برخوردار شده است اما همچنان باید در این زمینه تلاش بسیار نمود.
حدود یك سوم قربانیان حوادث ترافیكی در كشور ما متاهل هستند، یعنی سالانه تعداد زیادی زن بیسرپرست و چندین هزار كودك یتیم می شوند. آیا وقت آن نرسیده در خصوص این اعداد تامل نماییم… ، چند ایرانی دیگر باید قربانی شوند تا دنبال چاره ای اساسی برای میزان تاسف بار تلفات جاده ای باشیم. آیا زمان آن نرسیده كه به تصادفات مرخصی دهیم ؟
حضور در ترافیك و ایمنی عبور و مرور یك نوع مهارت است و این مهارت باید آموزش داده شود، از سوی دیگر نیز رسیدن به جاده آرام و ایمن با عمل به قوانین راهنمایی و رانندگی میسر است كه باید با كار فرهنگی این مهم صورت پذیرد.
مقام معظم رهبری عرصه فرهنگ را عرصه جهاد دانسته اند. لذا باید سازمانهای اصلی و زیرمجموعه مرتبط با حوادث رانندگی اعم از قوه قضائیه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت (شركتهای خودروساز)، وزارت بهداشت، شهرداری و پلیس راهور و…با مدیریت جهادی و با همفكری و همیاری و ایجاد یك سازمان مستقل مدیریت فرهنگ ترافیك، بتوانند روز به روز این تلخكامی عمومی را كاهش دهند و سفرهای جاده ای در كشور را به امری ایمن و دلپذیر تبدیل نمایند.
منبع: تین نیوز