«میهن صنعت»:

انواع گریدهای استیل

اگر نمی‌دانید استنلس استیل چیست، ابتدا باید با تعریفی مختصر با انواع این گرید فولادی آشنا شوید. استنلس استیل، فلزی مقاوم در برابر خوردگی است که با نام فولاد زنگ نزن نیز شناخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  اگر نمی‌دانید استنلس استیل چیست، ابتدا باید با تعریفی مختصر با انواع این گرید فولادی آشنا شوید. استنلس استیل، فلزی مقاوم در برابر خوردگی است که با نام فولاد زنگ نزن نیز شناخته می‌شود. در محیط‌هایی که خطر خوردگی تجهیزات وجود دارد، از آلیاژهای فولاد زنگ نزن استفاده می‌شود. از آن‌جایی که انواع گرید استیل خواص شیمیایی و مکانیکی مختلفی دارند، برای استفاده درست باید هر یک را بشناسید. بدین منظور و برای شناخت بیشتر انواع گریدهای استیل با  آیرومارت، ارائه دهنده انواع استیل، همراه باشید.

انواع گریدهای استیل

بر اساس میزان عناصر آلیاژی می‌توان آلیاژهای استیل زنگ نزن را در چهار دسته کلی آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی و داپلکس تقسیم کرد. در ادامه، هر یک از این انواع معرفی خواهند شد.

گروه فولادهای زنگ نزن آستینیتی

فولادهای آستینیتی، گروهی بزرگ از انواع فولاد زنگ نزن را تشکیل می‌دهند که خواص آن‌ها، موجب شده تا در بسیاری حوزه‌ها مورد استفاده قرار گیرند. استیل‌ها در این گروه، ضمن داکتیل بودن و همچنین داشتن مقاومت به خوردگی بالا، استحکام مکانیکی خوبی دارند. بر اساس نامگذاری استاندارد AISI، در این گروه آلیاژهای استیل 321، 316 و 304 قرار گرفته‌اند. اما تفاوت این آلیاژها و گریدهای دیگر فولاد زنگ نزن در گروه‌های دیگر چیست؟هر یک از گریدهای آلیاژی فولاد زنگ نزن ممکن است در ترکیب شیمیایی خود عنصری بیشتر یا کمتر از گرید دیگر داشته باشد.

استیل گرید 304

در گروه آلیاژهای آستنیتی فولاد، استیل گرید 304 یا آلیاژ 18-8 قرار دارد که حاوی حداقل 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل است. این آلیاژها که غیرمغناطیسی بوده و اصطلاحا به گروه آلیاژهای نگیر معروفند، حداقل 0.08 درصد کربن دارند. استیل 304 را نمی‌توان با عملیات حرارتی سختکاری کرد، بلکه به کارسرد نیاز دارد. این گرید فولاد، مقاومت بسیار بالایی در مقابل اسیدها، مواد شیمیایی، رطوبت و رنگ‌ها مقاوم است. استیل 304 در ساخت تجهیزاتی که در معرض فرایندهای شیمیایی قرار دادند، تجهیزات صنایع غذایی، لبنی و آشامیدنی گزینه‌ مناسبی است. این استیل از گریدهای دیگر کاربرد بیشتری داشته و خرید آن بیشتر است. در همین راستا، آیرومارت با پیشنهاد بهترین قیمت ورق استیل 304، نیاز مشتری به این کالا را برطرف می‌کند.

انواع گریدهای استیل

استیل گرید 316

استیل گرید 316، 18 درصد کروم و 14 درصد نیکل دارد. تفاوت این آلیاژ با گرید 304 در عنصر مولیبدن است. وجود این عناصر، مقاومت به خوردگی این فولاد را بهبود می‌بخشد. استیل 316 تا دمای حدود 1600 درجه فارنهایت خواص خود را حفظ می‌کند. از این نوع استیل در صنایع شیمیایی، صنایع کاغذ؛ توزیع نوشیدنی‌ها و مواد غذایی و … استفاده می‌شود. استیل 316 در محیط‌های خورنده بسیار خوب عمل می‌کند. به همین دلیل در صنعت ساخت تجهیزات دریایی کاربرد بالایی دارد.

استیل کربن کم یا کربن بالا یعنی چه؟

رسوب کاربید که به دلیل حضورکربن در آلیاژهای استیل ایجاد می‌شود، در حین جوشکاری می‌تواند امکان خوردگی فلز را افزایش دهد. با کاهش کربن موجود در میلگرد استیل، می‌توان مقاومت آن را نسبت به خوردگی پس از جوشکاری افزایش داد. بدین منظور سطح کربن در ترکیب استیل باید کمتر از 0.03 درصد باشد. فولادهای 304 و 316، از جمله گریدهای آلیاژی هستند که گرید L آن‌ها نیز تولید می‌شود.

در مقابل، گریدهای کربن بالا یا گرید H قرار گرفته که حداقل 0.04 درصد و حداکثر 10 درصد کربن دارند. حضور کربن در ترکیب شیمیایی استیل، استحکام آن را در دمای بالا افزایش می‌دهد.

انواع گریدهای استیل

استنلس استیل فریتی

گروهی از گریدهای استیل نه تنها به خوردگی مقاومت بالایی دارند، بلکه در حضور تنش و ترک خوردگی نیز مقاومند. این دسته از فولادهای مغناطیسی یا اصطلاحا “بگیر” مقاومت به خوردگی بالاتری از فولادهای گروه مارتنزیتی دارند. در استیل فریتی از عنصر نیکل استفاده نشده و کاربرد آن اغلب در ساخت سینک ظرفشویی، سیستم‌های اگزوز و دکوریجات تزئینی است.

فولادهای این گروه که استیل سری 400 نیز نامیده می‌شوند، از 10.5 تا 27 درصد کروم دارند و درصد کربن کمی در ترکیب شیمیایی آن‌ها وجود دارد. شایان ذکر است که شکل‌پذیری و قابلیت جوشکاری آن‌ها پایین است و نمی‌توان از عملیات حرارتی برای سختکاری آن‌ها استفاده کرد.

استیل گرید 430

استیل 430 از جمله فولادهای سری 400 است که مقاومت به خوردگی کمتری نسبت به استیل 304 دارد. مقاومت این استیل در برابر اسید نیتریک، گروهی از اسیدهای آلی و گازهای سولفور بسیار بالاست.

فولاد مارتنزیتی

انواع فولاد زنگ نزن مارتنزیتی، 11.5 تا 18 درصد کروم و 1.2 درصد کربن دارند. در ترکیب این فولادها ممکن است نیکل نیز افزوده شود. فولادهای موجود در این گروه مغناطیسی به شمار می‌روند. در شرایطی که مقاومت بالا به سختی، سایش و استحکام در کنار مقاومت به خوردگی لازم است، از فولادهای مارتنزیتی استفاده می‌شود. در ساخت کارد و چنگال، ابزار جراحی و توربین از این نوع آلیاژ استفاده می‌گردد. شایان ذکر است که مقاومت به خوردگی استیل مارتنزیتی متوسط است.

انواع گریدهای استیل

استیل گرید 410

در شرایطی که نیازی به استفاده از موادی با مقاومت به خوردگی بالا نیست، استیل 410 گزینه مناسبی به شمار می‌رود. این نوع فولاد ارزان قیمت را می‌توان با کمک عملیات حرارتی سختکاری کرد.

استیل گرید 420

این نوع استیل کربن نسبتا بالایی داشته و به همین دلیل خواص مکانیکی آن چون استحکام کششی و مقاومت به ضربه، بهبود یافته است. در ابزار جراحی از استیل 420 استفاده می‌شود. این نوع فولاد در مقابل اسیدهای ملایم، آب و برخی بازها مقاومت خوبی دارد.

فولاد زنگ نزن داپلکس

فولادهای داپلکس یا فولاد زنگ نزن دو فازی، گروهی ساخته شده از ترکیب فولاد زنگ نزن آستنیتی و فریتی است که به تساوی استفاده شده‌اند. فولاد داپلکس مقاومت به خوردگی بالاتری نسبت به فولاد آستنیتی و فولاد فریتی دارد و برای ساخت مخازن و تجهیزات در صنایع شیمیایی گزینه بسیار محبوبی است. البته، انعطاف‌پذیری فولاد دو فازی از گروه آستنیتی کمتر و از گروه فریتی بیشتر است.

استیل 2205 نوعی از این فولادهاست که در محیط‌هایی که فشار زیادی به قطعات وارد می‌شود و خوردگی محتمل است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. محدودیت این فولادها دمای کار آن‌هاست که باید کمتر از 315 درجه سانتی‌گراد باشد.

نوع دیگر، استیل 2304، ترکیبی از آلیاژ L316 و استیل 305 است که مقاومت به خوردگی مشابه این آلیاژها اما نقطه تسلیمی دو برابر آن‌ها دارد. از خواص مطلوب این آلیاژ در کنار مقاومت به خوردگی بالا می‌توان به مقاومت مکانیکی، مقاومت به ترک خوردگی، قابلیت جوش و ماشین‌کاری عالی اشاره کرد.

فولاد زنگ نزن نسوز

در شرایطی که لازم است دمای کار استیل به 1000 درجه سانتی‌گراد یا بیشتر برسد، باید از استیل نسوز استفاده کرد. در دمای بالا این فولادها دچار اکسیداسیون سطحی نمی‌شوند. قیمت ورق استیل نسوز نسبت به دیگر انواع استیل بیشتراست. از جمله انواع استیل نسوز، می‌توان به استیل 309 اشاره کرد که تا دمایی بالاتر از 1000 درجه مقاوم به خوردگی است.

ورق استیل 310 با قیمتی بیشتراز استیل 309، مقاومت به حرارتی بالاتری داشته و در دمای 1100 درجه نیز اکسید نمی‌شود.

خرید انواع استیل از آیرومارت

انواع استیل موجود در بازار ایران، وارداتی بوده و از کارخانه‌های مختلف سراسر جهان تامین می‌‍شود. از این‌رو، خرید از شرکت‌های بازرگانی معتبر اهمیت می‌یابد. آیرومارت در حوزه فروش انواع ورق استیل فعالیت دارد. این مجموعه با ارائه مشاوره‌های فنی، تحلیل قیمت استیل و بررسی آینده بازار فولاد، به شما در خرید استیل کمک می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت این مجموعه به نشانی iromart.com مراجعه نمایید و یا از طریق شماره تلفن 02145306 با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=232608
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه