ايربگ باعث كاهش خودروهاي توليدي كشور!

جدا از اين كه ارتقاء كيفي خودروهاي كشور اقدامي درست در راستاي حمايت ازمصرف كنندگان است اما بايد توجه داشت كه براي انجام مبحث مهمي چون ارتقاء كيفيت چرا از آخر بايد شروع كرد و آيا خودروهاي ساخت داخل همه گونه امكانات را داشتند و فقط ايربگ مانده بود كه استان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» طي چند سال گذشته خودروسازان كشور بيشترين محصولات خود را نسبت به 30 سال گذشته از خطوط توليد خود خارج كرده اند و اين عدم توليد در محصولات ناشي از عوامل مختلفي بوده است كه چه خوب و چه بد خودروسازان را از توليد اين محصولات بازداشته است.
البته بايد در نظر داشت خودروسازان عادت به توليد طولاني مدت محصولات خود دارند و برخي خودروها را بايد به زور و زحمت از چنگ آنها درآورد اما  در چند سال گذشته الزامات سازمان استاندارد براي ارتقاء محصولات خودروئي كشور بجز خروج خودروهاي پرطرفداري نظير ريو  و روآ دست آوردمهمتري نداشته است.
بر اساس اين گزارش چند سال پيش سازمان استاندارد بخش نامه اي را به خودروسازان ابلاغ كرد كه بر اساس آن تمامي خودروهاي توليد داخل مي بايست استاندارد هاي 55 گانه اروپا  را كسب كرده و در كنار آن ايربگ را نيز بايد به آن 55 مورد اضافه كنند.
اين بخش از دستور سازمان استاندارد با مخالفت  فعالان حوزه خودرو مواجه شد بطوريكه دبير انجمن خودروسازان در گفت و گوئي اظهارداشت: خودروهای کشور از استانداردهای 55 گانه اروپا تبعیت می‌کنند به عبارت دیگر سازمان ملی استاندارد اجازه تولید خودروهایی را داده که استانداردهای EEC اروپا را پاس کرده اند و با توجه به اين استانداردها نيازي به نصب ايربگ و اين الزام وجود ندارد.
با وجود مخالفت ها، اين موضوع بصورت جدي از سوي سازمان استاندارد پيگيري شد و انجام اين امر،  باعث خروج ريو از خطوط توليد خوردوسازان داخلي شد؛ چرا كه سازنده كره اي آن(KIA) نصب ايربگ را يك الزام در خودرو ندانست و از پذيرفتن اين شرط سر باز زد و از خودروساز داخلي خواست كه به توليد ريو پايان دهد.
جدا از اين كه  ارتقاء كيفي خودروهاي كشور اقدامي درست در راستاي حمايت ازمصرف كنندگان است اما بايد توجه داشت كه براي انجام مبحث مهمي چون ارتقاء كيفيت چرا از آخر بايد شروع كرد و آيا خودروهاي ساخت داخل همه گونه امكانات را داشتند و فقط ايربگ مانده بود كه استاندارد شوند؟
 اين درحالي است كه در ابلاغ اين بخشنامه، تامين چگونگي تامين ايربگ در نظر گرفته نشده است چرا كه هيچ  واحد توليدي در كشور وجود نداشته كه به توليد اين قطعه بپردازد و با توجه به تشديد تحريمها و خودروسازاني كه حتي در تامين مواد اوليه قطعات خودرو نيز دچار مشكل هستند چگونه و ازكجا  بايد ايربگ مورد نياز خود را تامين كنند؟
اما نكته حائز اهميت اين است كه پس از خروج خودروهاي پرطرفداري همچون ريو و روآ از خطوط توليد به نظر مي رسد اين بار نوبت پرايد است كه با توجه به مشكلات خودروسازان بعيد نيست كه اين خودرو نيز از سبد محصولات خودروسازان خارج شود و بطوركل سايپا را تعطيل كند.
به نظر نگارنده مي توان مخارج بالاي توليد ايربگ را  صرف هزينه هاي ديگر استاندارد  و ايجاد تستهاي تصادف و نظير آن كرد چراكه در هر صورت نمي توان انتظار داشت كه ايربگ نقش موثري در كاهش تصادفات جاده اي داشته باشد و به گفته برخي از كارشناسان نصب ايربگ در خودروها باعث افزايش قيمت تمام شده در خودروها نيز خواهد شد و خودروسازان را ناچار به افزايش قيمت خواهد كرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=5911
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه