مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی:

اگر بهره‌وری آب کشاورزی بهتر نشود مردم ایران آواره می‌شوند

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر روند بهره وری آب را در برنامه ششم ادامه دهیم از ۷۵ میلیارد مترمکعب آب مصرفی در کشاورزی، ۲۲ میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی شده و بحران آب رفع می شود ولی اگر این کار انجام نشود مردم کشور آواره خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، محمدحسین شریعتمدار در همایش سالانه برنامه‌ریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی کشور که امروز سه شنبه (۲۱ شهریور)، در کرج برگزار شد، گفت: بحران آب در شرایط کنونی نگران کننده است و این معضل روز به روز شدیدتر می‌شود.


شریعتمدار افزود: معضل دیگری که این احساس نگرانی را ایجاد کرده تغییرات آب و هوایی است به طوری که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ دمای هوا ۲ درجه افرایش یابد. با این وجود متاسفانه ما دو برابر دنیا گازهای گلخانه ای منتشر می‌کنیم و به همین دلیل ما شدیدا تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار خواهیم گرفت.


مشاور وزیر کشاورزی برنامه های اقتصاد مقاومتی را یکی از معضلات بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: خط‌کش میلیمتری اقتصاد مقاومتی و تعیین میزان تولید، صادرات و واردات سومین موضوعی است که در کنار دو موضوع دیگر وجود دارد. در این شرایط تنها راه ما بهره وری آب در کشاورزی است و در این راستا در طول چهار سال گذشته بهره وری سالانه 6 درصد بهبود یافته است. نتیجه این بهبود بهره وروی افزایش تولید محصول از ۱.۰۷  گرم به ازای هر مترمکعب آب به ۱.۲۴۸  گرم بوده است.


مشاور عالی وزیر کشاورزی افزود: اگر همین روند را در برنامه ششم ادامه دهیم از ۷۵ میلیارد مترمکعب آب مصرفی در کشاورزی ۲۲ میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی شده و بحران آب رفع می شود ولی اگر این کار انجام نشود مردم کشور آواره خواهند شد.
منبع:ایسنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=133241
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه