در نشست مشترک تامین‌کنندگان ایرانی و فرانسوی عنوان شد

ایران‌خودرو« هاب صادرات» پژو به آسیا

میهن صنعت : نزدیک به ۳ ماه از آغاز فعالیت رسمی شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) می‌گذرد و هرچه این شرکت به سمت کامل‌شدن پیش می‌رود، اتصال قطعه‌سازان ایرانی به قطعه‌سازان فرانسوی برای دستیابی به داخلی‌سازی ۴۰درصدی بیشتر ضرورت پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از صمت ؛بر همین اساس بیش از 130 مدیر از 65شرکت تامین‌کننده فرانسوی به همراه 16 نفر از مدیران ارشد پژو و همچنین افزون بر 140 نفر از تامین‌کنندگان و قطعه‌سازان کشور در شرکت ساپکو گردهم آمدند تا در نشستی مشترک به شناخت فرصت‌ها و توسعه همکاری‌های زنجیره تامین در تولید محصول مشترک بپردازند. در این نشست صادرات محصولات ایکاپ موردتاکید هر دو طرف قرار گرفت.


حرکت ساپکو به سمت بومی‌سازی
در ابتدای این برنامه مدیرعامل ساپکو با اشاره به نخستین همایشی که در فوریه 2015 با حضور قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی برگزار شد، گفت: در این نشست 165 شرکت تامین‌کننده پژو به همراه 135 شرکت از تامین‌کنندگان ایران‌خودرو حضور داشتند. امروز هم گردهم آمده‌ایم تا زنجیره تامین ایکاپ و ساپکو را بنیانگذاری کنیم. حسین نجاری پس از بیان پیشینه‌ای از فعالیت‌های ساپکو اظهار کرد: کیفیت، بهینه‌سازی تولید، بهره‌وری بالا و همچنین ارائه خدمات مناسب، شاخص‌های اصلی برای همکاری ساپکو با تامین‌کنندگان است. قطعه‌سازان ایرانی باید بتوانند برای افزایش ظرفیت، سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین، تامین مالی کنند. وی با تاکید بر این مسئله که اگر تامین با تاخیر مواجه شود، هزینه گزافی بر زنجیره تولید وارد خواهد شد و این موضوع قابل‌قبول نخواهد بود، گفت: تامین‌کنندگان باید برای سرشکن کردن استاندارد هزینه‌ها از روش‌های نوآورانه استفاده کنند و فرآیندهای دائمی لجستیک این صنعتگران نیز باید بهبود دائمی یابد. علاوه بر آن فعالیت‌ها باید از شفافیت مالی برخوردار باشد. مدیرعامل ساپکو افزود: تمام سازندگان باید در مسیر اهداف ساپکو و ایکاپ حرکت کنند و با ارائه محصول باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی در مسیر خودروساز شدن ایران‌خودرو گام بردارند. در این زمینه فرآیندهای داخلی ساپکو را بازنگری و کمیته مشترکی با ایکاپ با هدف مامور ارزیابی و انتخاب شرکت‌های قطعه‌ساز برای تولید محصولات مشترک ایجاد کرده‌ایم. بنابراین به سمت تغییر ساختار ساپکو با هدف بومی‌سازی فعالیت‌ها حرکت می‌کنیم. وی با بیان اینکه برای تولید خودرو در ایکاپ دو فاز تعریف کرده‌ایم گفت: فاز نخست به تولید فنی و فاز دوم به تولید انبوه بازمی‌گردد اما بخش مهم در این پروژه کیفیت، کاهش هزینه‌ها و ارائه خدمات است. علاوه بر آن شرکت پژو در بخش کیفیت و تجهیزات تامین‌کنندگان و کیفیت بحران به آموزش طرف‌های ایرانی می‌پردازد. نجاری در ارتباط با زمان عرضه 3 مدل خودرو پژو به بازار ایران گفت: تولید پژو 2008 از اسفند آغاز می‌شود و به موازات آن برای تولید 208 و 301 نیز فعال هستیم و امیدواریم در اوایل 96 بتوانیم پژو 2008 را به بازار عرضه کنیم و 6 ماه بعد از آن خودروهای 208 و 301 را به بازار ارائه دهیم. به گفته مدیرعامل ساپکو براساس قرارداد با پژو 30درصد محصولات صادر خواهد شد و با این اقدام صادرات قطعات نیز انجام می‌شود. علاوه بر آن برای 70درصد ظرفیت تولیدی ایکاپ برای داخل از محصولات تامین‌کنندگان توانمند و کیفی‌ساز با هزینه‌های حداقلی استفاده خواهیم کرد.


تولید خودروهای پژو با کیفیت اروپایی
در ادامه این نشست مدیرعامل ایکاپ درجمع تامین‌کنندگان ایرانی و فرانسوی گفت: شرکت ایکاپ با سهم 50درصدی ایران‌خودرو و همچنین سهم 50درصدی پژو برای سرمایه‌گذاری و همکاری به ثبت رسیده است و امیدوارم همکاری مشترک پایداری داشته باشیم. ایران‌خودرو و پژو ارتباط طولانی با یکدیگر داشته‌اند و ما درحال برنامه‌ریزی برای همکاری‌های آینده هستیم.
محمدرضا معتمد با بیان اینکه همکاری با پژو از نقطه صفر آغاز نمی‌شود، با تاکید بر عرضه محصول با کیفیت و قیمت رقابتی اظهار کرد: ما به هیچ عنوان از کیفیت و هزینه‌های خود تخطی نمی‌کنیم و این دو عامل باید به عنوان مزیت رقابتی ایکاپ مطرح باشد. وی ادامه داد: ایکاپ با تکیه بر منابع تولید، فناوری و استفاده از ظرفیت‌های موجود در دو شرکت مادر و بهره‌برداری از توان کارشناسان خبره به دنبال افزایش سهم بازار و سودآوری است. در همین‌حال مدل‌های مختلف پژو با سطح کیفیت برابر با کشورهای اروپایی عرضه خواهد شد و ظرفیت تولید سالانه 200هزار دستگاه از محصولات پژو در ایکاپ وجود دارد. معتمد از ایران به عنوان هاب منطقه‌ای صادرات پژو نام برد و گفت: صادرات 30درصد تولیدات مشترک در شبکه صادراتی پژو به ویژه در غرب آسیا از اهداف همکاری‌هاست ومحصولات ایکاپ از بازه قیمتی 50 تا 80 میلیون تومان به بازار ایران عرضه خواهد شد. به گفته مدیرعامل ایکاپ اواخر امسال تولید خودرو 2008 آغاز خواهد شد. خودرو 301 نیز بهار سال آینده و خودرو پژو 208 نیز تابستان سال آینده به تولید خواهد رسید.


تولید خودرو رقابتی در ایکاپ
در سفر هیات تامین‌کنندگان فرانسوی به ایران، «ژان کریستف کمار»، قائم‌مقام اجرایی پژو در منطقه خاورمیانه و افریقا نیز حضور داشت. وی در جمع قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی اظهار کرد: ایکاپ با حمایت کامل از قطعه‌سازان به‌دنبال تولید با کیفیت و قیمت رقابتی است بنابراین باید همان چیزی که به مشتری وعده داده‌ایم را عرضه کنیم. ایجاد شرکت ایکاپ با سرمایه‌گذاری 400میلیارد یورویی گام مهمی در توسعه همکاری‌های صنعتی دو کشور است و پژو و ایران‌خودرو تمایل دارند به عنوان هاب منطقه‌ای برای تولیدات مشترک فعالیت کنند و براساس قرارداد، 30درصد از محصولات در بازارهای صادراتی به فروش خواهد رسید. کمار بازار ایران را در حال تحول دانست و گفت: ما محصولات جدید و روزآمد را به بازار ایران معرفی و تولید خواهیم کرد و به‌طور قطع محصولات پژو جایگاه ویژه‌ای بین مشتریان از نظر کیفیت و قیمت کسب می‌کند. کیفیت تولیدات ایکاپ برابر با محصولات پژو در بازارهای اروپایی است و ما اهداف مشخصی در کیفیت، قیمت و هزینه‌های تولید دنبال می‌کنیم. عضو هیات‌مدیره پژو سیتروئن تصریح کرد: 3 محصولی که به‌زودی وارد بازار ایران خواهد شد در سطح جهانی موفق عمل کرده‌اند و امیدواریم موردپسند و استقبال مشتریان ایرانی هم قرار گیرد. پروژه تولید محصول مشترک به مرحله اجرا رسیده و همه امکانات و تجهیزات تولید به سرعت درحال آماده‌سازی است. برای بومی‌سازی نیز اقدامات زیادی انجام شده و تولیدات ایران‌خودرو و پژو به عنوان نخستین تولید مشترک در ایران پس از برجام به زودی وارد بازار خواهد شد. وی با بیان اینکه قطعه‌سازان به‌عنوان شرکای اصلی ایکاپ به‌شمار می‌آیند، افزود: امیدواریم بالاترین فناوری و دانش خود را در محصولات ایکاپ ارائه داده و با ارتقای سطح کیفی تولیدات خود به توسعه صنایع خودروسازی کمک کنیم. خوشبختانه مشکل انتقال ارز برطرف شده و می‌توانیم به ایران انتقال وجه داشته باشیم. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا سال 2021م تولید محصولات مشترک با ایران‌خودرو به سالانه 200هزار دستگاه افزایش یافته و برخی از این تولیدات نیز صادر خواهد
شد. به گفته کمار، تولید خودرو پژو 208 در سال 2015م آغاز شده است. علاوه بر آن تولید پژو 2008 جدید نیز از سال 2016 شروع می‌شود و خودرو 301 جدید نیز در سال 2017م وارد بازار خواهد شد.
در این همایش، «جین فیلیپ ژومباغ» یکی از مدیران عملیاتی پژو در ایران، ضمن معرفی خودروهای 208، 2008 و 301 به حاضران گفت: آخرین مدل‌های پژو را به بازار ایران ارائه می‌دهیم. این خودروها روزآمد و براساس قواعد ایران طراحی شده است که با توجه به نیاز مشتری تغییر می‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=89068
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه