میهن صنعت :

«ایران و عمان» محور ترانزیت در منطقه

میهن صنعت : بازرگانان عمانی می‌خواهند برگ جدیدی را در دفتر روابط با ایران ورق بزنند؛ دفتری که شاید در سال‌های اخیر به کندی ورق می‌خورد اما امروز شرایط باثبات پسابرجام و پشتوانه تاریخی روابط، موقعیتی را برای دو کشور فراهم کرده است تا در تجارت منطقه به چشم‌

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عمان در مذاکرات نقش مثبتی برای ایران داشت و بانک مسقط هم نخستین بانکی بود که برای همکاری‌های بین‌المللی ایران معرفی شد. آن هم در ابتدای برجام، زمانی که بانک‌ها هنوز از باز شدن درهایشان به روی مراودات بانکی با ایران ترس داشتند. این دو همسایه در منطقه با تکیه بر روابط گذشته و فضایی که دولت‌هایشان ایجاد کردند، رایزنی‌های‌شان را آغاز کردند.

 

در ادامه همین روند روز گذشته بازرگانان دو کشور مهمان اتاق مشترک ایران و عمان بودند و «جمال عزیز» مدیر عامل منطقه آزاد صحار، یکی از مهم‌ترین بنادر این کشور، از برنامه‌های جدی این کشور برای دعوت از فعالان و سرمایه‌گذاران ایرانی برای مشارکت در ترسیم چشم‌انداز بندر صحار خبر داد.

به گفته او، این بندر با تمرکز بر نیازهای داخلی شکل گرفت اما موقعیت استراتژیکش آن را امروز به یکی از مهم‌ترین بنادر این کشور تبدیل کرده و ترانزیت کلان چشم‌انداز آینده صحار است؛ بندری که با مشارکت بندر رتردام کشور هلند در حال تجهیز است و اروپا، آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی را از این طریق به ایران، هند، شرق آسیا و کشورهای CIS هم متصل کند.

جمال عزیز تاکید کرد که ایران در ایجاد این پل مهم‌ترین نقش را خواهد داشت و گفت: برای ایجاد ارتباط میان دو کشور، بندرعباس انتخاب ما است چراکه بهترین زیرساخت‌ها را دارد و این بندر در کنار بندر صحار برای توسعه روابط تجاری میان دو کشور مناسب هستند.

او بندر صحار را برای جایگزینی منطقه آزاد جبل علی در دوبی مناسب دانست و افزود: از این طریق کالاهای وارداتی ایران از برزیل سه روز زودتر به مقصد می‌رسند و در هزینه حمل هم صرفه‌جویی خواهد شد. 

به گفته عزیز، این بندر در حال ساخت ترمینال‌ها و مجموعه‌های مجهز برای نگهداری مواد‌غذایی است و ایران بخش اعظم صادراتش را به کشورهای اروپایی، آمریکا و آفریقایی می‌تواند از این طریق انجام دهد. 

او گفت: ما همچنین آماده پذیرش سرمایه‌گذاران ایرانی برای مشارکت در ساخت پروژه‌ها هستیم.

مدیرعامل منطقه آزاد صحار، بازار بزرگ مصرف کشورهای منطقه را فرصتی برای ایران و عمان دانست و گفت: همه این گزینه‌ها شرایط را برای ایران و عمان برای تبدیل شدن به پایگاهی مناسب برای تجارت آماده کرده است، از سویی دیگر تانزانیا دروازه‌ای است که فرصت جدیدی را پیش پای ما گذاشته است؛ فرصتی که می‌تواند برای هر دو کشور ارزش افزوده ایجاد کند.

جمال عزیز از فعالان بخش خصوصی ایران دعوت کرد در بخش‌های فولاد، کشاورزی، صنایع غذایی، پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری و تجارت به عمان بروند.

او همکاری ایران و عمان را برای واردات و صادرات مواد‌غذایی مهم دانست و در بیان دلایل آن گفت: برزیل بزرگ‌ترین صادر‌کننده غذا به ایران است، این کشور 60درصد از صادرات مواد‌غذایی‌اش به منطقه خلیج فارس است و 23درصد از این حجم به ایران وارد می‌شود. 

محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان دیگر سخنران این نشست، روابط با عمان را نه دوجانبه که به لحاظ موقعیت استراتژیک این کشور چندجانبه دانست. او عمان را در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه به دلیل رتبه‌اش در محیط کسب‌و‌کار و تورم زیر 3درصد برای سرمایه‌گذاری مناسب عنوان کرد و در اهمیت توسعه روابط با این کشور گفت: ارتباط فراگیر با بندر صحار می‌تواند جایگزین بنادری شود که روابط تجاری با آنها تحت تاثیر مسائل روزمره سیاسی و بدخواهان کشور است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان، موافقت‌نامه‌های گمرکی بین‌المللی در این کشور را برای بازرگانان ایرانی جذاب برشمرد و با توجه به زیرساخت‌های مناسب بندر صحار، ارتباط این بندر را با آفریقا از دیگر فرصت‌های طلایی این بندر عنوان کرد. ضرابی به توافق‌نامه امضا شده در سال 91 میان کشورهای، ایران، ازبکستان، عمان و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: براساس این توافق‌نامه، این کشورها همکاری‌های ریلی، زمینی و دریایی جهت دسترسی آسیای میانه به آب‌های آزاد و ارتباط میان شرق و غرب از طریق ایران و عمان خواهند داشت. ضرابی توافقات انجام شده در صنایع غذایی بین برزیل و عمان را فرصتی برای واردات ایران از برزیل دانست.

به گفته او، هم‌اکنون حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان کمتر از یک میلیارد دلار است اما تا پنج برابر برای افزایش ظرفیت وجود دارد. رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: بندر صحار که توانسته سرمایه‌گذاری بیش از 26میلیارد دلاری بندر رتردام هلند را جذب کند می‌تواند فرصت مغتنمی را پیش روی هر دو کشور قرار دهد. 

به گزارش «فرصت امروز»، نشست مشترک تجار ایرانی و عمانی صبح روز دوشنبه با حضور جمال عزیز، مدیرعامل منطقه آزاد صحار و قائم مقام این بندر، ناصرالحسینی مدیر بازرگانی شرکت پالایش و تصفیه شکر عمان، جهان الاغاپان مدیراستراتژیک مشارکت سرمایه‌گذاری طیاب، مانال الابداوانی مدیر عامل گروه صنایع غذایی صحار، اندرس کرن مدیر بازرگانی بخش خاورمیانه منطقه آزاد صحار و محسن ضرابی رئیس اتاق مشترک دو کشور و برخی اعضای هیات‌رئیسه این اتاق برگزار شد./فرصت امروز/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع داخلی کشور و همچنین تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران از طریق تلگرام به کانال اختصاصی میهن صنعت (https://telegram.me/mihansanat ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=83785
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه