میهن صنعت:

ایران ۳۵ سال دیگر پیر می‌شود

میهن صنعت: رئیس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه در ۳۵ سال آینده جمعیت بسیار پیری در کشور خواهیم داشت به سیاست انتقال جمعیت به حاشیه خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: تراکم جمعیت در مناطق کویری و حاشیه ای مرزها به شدت ناموزون است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از مهر ،عادل آذر  رئیس مرکز آمار ایران گفت: هم اکنون تحرک مثبتی در مجلس برای پیگیری سیاست‌ های ابلاغی جمعیت وجود ندارد. رئیس مرکز آمار ایران افزود: نکته کلیدی که در سیاست‌های ابلاغی جمعیت به عهده مرکز آمار و سازمان ثبت احوال گذاشته شده موضوع رصد جمعیتی کشور است که باید به کمک شاخص‌ ها، هشدارهای جمعیتی را به سیاست‌گذاران و جامعه انتقال دهیم.

وی ادامه داد: پس از ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی کمیسیون ویژه ای با این عنوان در مجلس تشکیل شد، اما در موضوع جمعیت چنین اتفاقی نیفتاده است این در حالی است که باید برنامه ششم توسعه را  متناسب با این سیاست‌ ها بنویسیم.

آذر با بیان اینکه هم اکنون ستادی با عنوان تدوین برنامه ششم شکل گرفته که در حال تدوین و نهادینه کردن اهداف، برنامه ها و اقدامات کشور است گفت: به نظر من با توجه به ابلاغ سیاست های جمعیتی و اهمیت مباحث جمعیتی ضروری است که فصلی با عنوان فصل جمعیت در برنامه ششم تدوین شود.

وی ادامه داد: به همین منظور پیشنهاد من این است که کمیته ویژه ای برای تدوین نگارش فصل جمعیت با حضور جمعیت شناسان و کارشناسان این حوزه تشکیل شود تا ضرورت ایجاد فصل جمعیت را در برنامه ششم به وجود آوریم.

رئیس مرکز آمار ایران به موضوع توزیع جمعیتی در کشور و بحران های موجود اشاره کرد و بیان داشت: نتایج آخرین سرشماری نشان می دهد که توزیع جمعیتی در مناطق کویری و حاشیه ای مرزها به شدت ناموزون است و باید در برنامه ششم به این موضوع توجه شود و از سیاست های تشویقی برای انتقال جمعیت به این مناطق کم تراکم استفاده شود.

آذر با بیان اینکه باید سیاست‌ های تشویقی برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شود بیان داشت: یکی از موضوعات مهم در بحث جمعیت کشور، هرم جمعیتی است که بررسی ها نشان می‌دهد 35 سال آینده جمعیتی بسیار پیر خواهیم داشت.

وی افزود: بنابراین یکی از بندهای جدی سیاست‌ های ابلاغی جمعیتی موضوع تأمین اجتماعی است چرا که چالش ایران در 35 سال آینده هم چالش جوانان و هم چالش سالمندان است.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در ابتدای سال 60 به دنبال افزایش جمعیت به فکر آن نبودیم، بیکاری جوانان بود گفت: هم اکنون نُرم باسوادی جمعیت کشور زیر 90 درصد است که باید در برنامه ششم این موضوع دیده شود.

آذر خاطرنشان کرد: هم اکنون 36 درصد دختران و 59 درصد پسران بین سنین 20 تا 29 ساله ازدواج نکرده ‌اند، بنابراین باید به دنبال تسهیل ازدواج باشیم. وی ادامه داد: در سال 90 میزان زنان دارای تجرد قطعی (که شانسی برای ازدواج کردن ندارند) 2 و هشت دهم درصد و میزان مردان یک و هشت دهم درصد است که نباید اجازه دهیم این نمودار مانند برج میلاد بالا برود.

وی در ادامه به سیاست‌ های کلی جمعیت در بعد مهاجرت اشاره کرد و افزود: 2 بند از این سیاست ها به بحث مدیریت مهاجرت و سوق دادن جمعیت به روستاها به خصوص حاشیه خلیج‌ فارس و دریای عمان مطرح شده است.

رئیس مرکز آمار ایران اظهارداشت: پیشنهاد من این است که چند ماده قانونی برای برنامه ششم توسعه به زبان قانون‌گذار طراحی کنیم تا بتوانیم مهاجرت‌ها را سروسامان دهیم و تشویق برای مهاجرت معکوس انجام شود.

آذر به بحث جوانان اشاره کرد و گفت: آمار نشان می‌دهد باید وضع موجود جوانان را دریابیم تا کشور به اوج بهره‌وری برسد. وی با بیان اینکه هم‌ اکنون 11 میلیون جوان با درصد جنسیت 50،50 در کشور وجود دارند که شرایط ما از این نظر فوق‌العاده است افزود: باید در برنامه‌ های اقتصادی تمرکز را به مولدترین قشر جامعه که جوانان هستند سوق دهیم.

وی با بیان اینکه هم ‌اکنون نرخ بیکاری در میان جوانان 26 و چهار دهم درصد است گفت: البته کیفیت نرخ بیکاری تغییر کرده است. براساس آمار بین سال های 84 و 92 نرخ بیکاری درباره افراد بیسواد تغییر نکرده است درباره افراد دیپلم و زیردیپلم این میزان از 8 و شش دهم به 12 و یک دهم درصد رسیده است.

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: اما درباره کسانی که تحصیلات عالی دارند این میزان از 15 و پنج دهم درصد به 18 و نه دهم درصد رسیده که این موضوع نگران کننده است.

وی به بحث ایجاد اشتغال اشاره کرد و اظهارداشت: اگر پیش از این به ازای هر 20 میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌ شد اکنون باید کارهای دانش‌بنیان و دانش‌محور انجام دهیم که هزینه ‌های بالاتری نیاز دارد.

آذر افزود: یکی دیگر از چالش‌های جدی ما اشتغال زنان جوان است چرا که جهت‌گیری شغل‌های ما مردانه بوده و باید به فکر کار مناسب برای آنها باشیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=53580
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه