آمریکایی‌ها در پی به‌دست آوردن سهم در بازار ایران

بازار ایران نصیب کدام خودروساز می‌شود؟

میهن صنعت: دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران دهم آذر در تهران برگزار می‌شود. از چندی پیش زمزمه‌های حضور امریکایی‌ها در این همایش به صورت مستقیم و غیرمستقیم به گوش می‌رسد و با نزدیک شدن به زمان برگزاری این همایش، این احتمال رفته‌رفته جای خود را به اط

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از روزنامه تعادل دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران دهم آذر در تهران برگزار می‌شود. از چندی پیش زمزمه‌های حضور امریکایی‌ها در این همایش به صورت مستقیم و غیرمستقیم به گوش می‌رسد و با نزدیک شدن به زمان برگزاری این همایش، این احتمال رفته‌رفته جای خود را به اطمینان داده است.

خبرهای رسیده حاکی از ابراز علاقه‌مندی برخی از شرکت‌های امریکایی برای حضور در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران است. اما به نظر می‌رسد همه‌چیز بستگی به نتیجه مذاکرات هسته‌یی دارد که در ابتدای آذر مشخص خواهد شد.

البته در این میان یکی از برگزار‌کنندگان همایش پا را کمی فراتر نهاده و از احتمال حضور یک شرکت امریکایی که درحوزه تولید خودروهای برقی هم فعال بوده، سخن گفته است.

همچنین وی اظهارکرده که خودروسازان با محدودیت‌های وضع شده از سوی دولت خود مواجه هستند و با وجود میل باطنی نمی‌توانند آزادانه در این زمینه تصمیم بگیرند. اما آنها نمی‌خواهند در این عرصه از خودروسازان اروپایی نیز عقب بیفتند.

تاکنون حضور شرکت‌های بزرگ خودروساز اروپایی و آسیایی ازجمله فیات، بنز، فولکس‌واگن، ولوو، پژو، رنو، هیوندای و کیا در این همایش قطعی شده است به گونه‌یی که بسیاری از این شرکت‌ها در سطوح عالی و برخی نیز در سطح مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره در ایران حضور خواهند یافت.

 دلیل تلاش امریکایی‌ها برای حضور در ایران

وسعت بازار ایران هر خودروسازی را برای همکاری و مشارکت در این کشور وسوسه می‌کند. بدیهی است که خودروسازان امریکایی نیز نمی‌خواهند چنین موقعیتی را از دست بدهند. بازار ایران بازاری استراتژیک است زیرا به بازارهای بزرگ منطقه به آسانی دسترسی دارد. همچنین مرز خشکی و آبی آن نیز موقعیت خوبی را برای واردات و صادرات فراهم کرده است بنابراین خودروسازانی که در این بازار حضور بیابند قطعا می‌توانند بازارهای منطقه را نیز از آن خود کنند.

از سویی بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه در ایران فعال است و این موضوع قطعا به سود شرکا و همکاران این خودروساز است. صنعت خودرو ایران با فعالیت چند کارخانه بزرگ خودروسازی یکی از مهم‌ترین قطب‌های خودروساز منطقه محسوب می‌شود بنابراین جاه‌طلبی امریکایی‌ها برای کسب چنین بازاری زیاد هم دور از ذهن نیست.

اینکه امریکایی‌ها برای کسب چنین بازاری خود را به آب و آتش می‌زنند به پیشینه حضور قوی خودروسازان این کشور و محبوبیت خودروهای امریکایی در ایران نیز بر می‌گردد. خودروهای امریکایی که در گذشته در ایران تولید می‌شدند هنوز هم در خاطر مردم مانده‌اند. در نتیجه امریکایی‌ها می‌دانند با حضور مجدد در بازار گسترده ایران ‌قطعا روزهای آرمانی پیش رو خواهند داشت. از یک سو کسب بازار منطقه و از سوی دیگر استقبال از خودروهای امریکایی باعث می‌شود حتی پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌یی، آنها نسبت به حضور در ایران ابراز علاقه‌مندی کنند.

  جنرال موتورز؛  شریک تجاری کرمان موتور

به سال‌ها پیش برمی‌گردیم. زمانی که کرمان موتور با دوو وارد مشارکت شد و علاوه بر همکاری، شریک تجاری یکدیگر نیز محسوب می‌شدند. هنگامی که دوو سهام این شرکت را به جنرال موتورز واگذار کرد ‌عملا این شرکت امریکایی به یکی از سهامداران کرمان موتور تبدیل شد بنابراین نمی‌توان گفت امریکایی‌ها طی این سال‌ها بازار ایران را رها کرده‌اند بلکه حضورشان نا محسوس بوده  است.

 بازار ایران، ‌بازار از رده خارج‌هاست

سال‌هاست که کارخانه‌های خودروسازی ایران به تولید خودروهای از رده خارجی همچون پژو 405 و پراید روی آورده‌اند و در بخش تجاری نیز هنوز نیسان وانت و مزدا وانت در چرخه تولید وجود دارد. از این رو بازار ایران بازار بکر به حساب می‌آید و می‌تواند برای هر برندی مفید و پر سود باشد. دلیل اقبال خودروهای چینی در بازار ایران نیز همین مساله است. بدیهی است چنانچه خودروهایی به نام امریکایی وارد گود شوند ‌با اقبال مواجه خواهند شد.  با تمام این تفاسیر در بازار ایران هم‌اکنون به جای خودروهای اروپایی و امریکایی، ‌این چینی‌ها هستند که جولان می‌دهند و از این موقعیت استفاده کرده‌اند تا جایی که توانسته‌اند دو قطب بزرگ خودروسازی را نیز برای شراکت و همکاری با خود همراه کنند.

 ارث چینی‌ها برای خودروهای ایرانی

کیفیت عاملی مهم در تولید خودرو است اما چند سالی است که خودروهای ایرانی همواره مورد انتقاد مصرف‌کنندگان واقع شده‌اند. برخی از کارشناسان می‌گویند اگر به جای چین خودروسازان اروپایی و امریکایی در ایران حضور داشتند ‌قطعا کیفیت خودروهای ایرانی چنین حال و روزی نداشت. بی‌کیفیتی خودروهای چینی به ایرانی‌ها نیز سرایت کرده و با افزایش مشارکت دو قطب خودروساز کشور باید مراقب بود وضعیت از آنچه هست بدتر نشود.

اخیرا رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران گفته  که سطح کیفی خودروهای ایرانی در حد خودروهای چینی است. این اظهارنظر وی در واقع زنگ خطری برای خودروسازان ایرانی محسوب می‌شود چراکه بیانگر افت شدید کیفی خودروهای داخلی است. به هر حال حضور و مشارکت خودروسازان امریکایی و اروپایی در ایران منوط به نتایج مذاکرات هسته‌یی است. باید دید بازار ایران در این میان پذیرای چه خودروهایی است؟ خودروهایی با برندهای اروپایی و امریکایی که کیفیتشان زبانزد خودروسواران است یا چینی‌هایی که با آب و رنگشان توانسته‌اند سهمی از بازار را کسب کنند؟

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=61211
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه