«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

بازار بلیت فروشی هواپیما در انتظار اهرم های نظارتی/ دلال ها در انتظار اربعین 97

چند سالی است با توجه به نزدیک‌شدن به ایام اربعین سازمان هواپیمایی نرخ مصوبی برای مقصد های بغداد و نجف تعیین می کند اما عمدتا شاهد تخلف و گران فروشی هستیم و دلالان نیز برندگان اول و آخر این پروازها هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین و رشد تقاضا برای سفر به بغداد و نجف طی سالهای اخیر سازمان هوپیمایی به منظور جلوگیری از سودجویی، نرخ‌های تکلیفی برای ایام اربعین درنظر می گیرید، اما ناگفته نماند که در چند ساله اخیر این هدف آنطور که باید و شاید اجرا نشده و هر سال شاهد سوداگری افراد در این مدت زمان بوده ایم.

سال گذشته مقصود اسعدی سامانی؛ دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از تعیین سقف نرخ بلیت پرواز عتبات عالیات در اربعین خبر داده و گفته بود: نرخ بلیت پرواز رفت و برگشت مشهد ــ‌نجف و تهران‌ــ‌نجف به‌ترتیب 1.5 میلیون تومان و یک میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است.

همچنین وی با بیان این‌که قیمت بلیت پرواز از سایر شهرهای کشور به شهرهای نجف و بغداد نیز یک میلیون و 200 هزار تومان است، افزود: نرخ بلیت افراد زیر12 سال معادل  75 درصد نرخ بلیت بزرگسالان است.  نرخ‌ بلیت پرواز تهران ــ نجف 600 هزار تومان  و قیمت بلیت یک‌طرفه مشهد ــ نجف نیز 750 هزار تومان تعیین شده است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اعلام این‌که قیمت بلیت پروازهای بیزینس بر اساس تعرفه ایرلاین‌ها اعلام می‌شود، اظهار کرد: مقرر شده شرکت‌های‌ هواپیمایی نسبت به فروش تدریجی اقدام کنند، در این راستا لیست دفاتر مجوزدار در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری می‌شود.

اما قیمت بلیت پرواز های مورد نظر در سال جاری دستخوش افزایش قیمت 100 درصدی قرار گرفته اند و اسعدی سامانی از نرخ تعیین شده خبر داد و گفت: قیمت بلیت پرواز تهران ـ نجف ـ تهران و تهران ـ بغداد ـ تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده همچنین قیمت پروازهای مشهد ـ نجف ـ مشهد و مشهد ـ بغداد ـ مشهد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد علاوه بر این مورد قیمت بلیت عتبات برای پروازهای اربعین در سایر شهرها هم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت رفت و برگشت است و نرخ بلیت یکطرفه تهران ـ نجف یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و یک‌طرفه مشهد ـ نجف یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد.

این در حالی است که روز گذشته مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر قیمت بلیت هواپیمایی مسیر های پروازی برای ایام اربعین را از 2 میلیون و 400 هزار تومان تا 2 میلیون و 700 هزار تومان اعلام کرد بود که همین امر یکی از دلایل برای بروز آشفتگی در بازار خواهد بود.
 
علل بالارفتن قیمت بلیت هواپیما به گفته مسئولان صنعت هوایی کشور متاثر از گران شدن قطعات هواپیما و کمبود آن بود و با توجه به اینکه  بیش از 70 درصد هزینه های شرکت هواپیمایی مصارف ارزی دارد، رشد نرخ ارز مزید بر علت شده تا شرکت ها دست به بالا بردن قیمت بلیت های خود بزنند البته در این خصوص دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اینطور بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی برای رفاه حال زائران اربعین فعلاً نرخ‌ها را تعدیل کرده‌اند و نرخ بلیت‌ها برمبنای نرخ ارز سامانه نیما و کمی پایین‌تر تعیین شد‌ه است.

با توجه به این موضوع که با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی بلیت‌ پروازهای نجف و بغداد کمیاب شده اما در مقابل به لطف حضور دلالان و سوداگران بلیت به کرات در بازار سیاه یافت می شود. سازمان هواپیمایی و دستگاه های نظارتی باید برنامه ای برای کنترل و جلوگیری از بروز این بازار در دستور کار خود قرار دهند به این ترتیب که سال گذشته قیمت بلیت هواپیما در ایام اربعین نرخ بلیت پرواز رفت و برگشت مشهد ــ‌نجف و تهران‌ــ‌نجف به‌ترتیب 1.5 میلیون تومان و یک میلیون و 200 هزار تومان اعلام شده بود و شرکت های هواپیمایی از نبود بلیت دم می زنند در شرایطی که بلیت این پروازها به وفور در بازار سیاه با قیمت های 2 میلیون تا 2 میلیون و 500 هزار تومانی موجود بود.

نکته ی جالب توجه این جا بود که بخش زیادی از آژانس های هواپیمایی چنین بلیت هایی را زیر سایه نظارت دقیق سازمان هواپیمایی کشوری به فروش می رسانند.


سال گذشته سازمان هواپیمایی کشوری نام و نشانی آژانس های هواپیمایی مورد تایید سازمان را در سایت منتشر کرده بود که این امر در راستای جلوگیری از سودجویی افراد در دستور کار قرار گرفته بود. شاید چنین اقداماتی به تنهایی راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از بروز بازار سیاه و سواستفاده سودجویان مناسب نباشد.

باید دید سازمان هواپیمایی و دستگاه های نظارتی ذیربط برای اربعین سال 97 چه اقدامات و برنامه هایی را در دستور کار خود قرار می دهند تا دیگر شاهد جریانات سال گذشته نباشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=161671
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه