«میهن صنعت» گزارش می دهد:

بازار خودرو محتاج نظارت بیشتر/ افزایش عرضه نوشداروی‌ خروج از آشفتگی

برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا باعث شده تا بازار خودرو همچنان آشفته و البته همراه با رکود باشدو معضلی که به عقیده کارشناسان تنها با عرضه محصول به بازار مرتفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، روند افت و خیز قیمت خودرو طی ۷ ماه اخیر در نوع خود قابل توجه بوده به  طور مثال قیمت خودروها تنها پس از گذشت ۲۴ ساعت یا در مواردی حتی کمتر زمین را به مقصد آسمان هفتم ترک می کردند و به نوعی دسته بندی ها را برهم می زنند به این ترتیب که اگر فلان خودرو که از آن به عنوان یک اتومبیل متوسط یاد میشد بعد از گذشت کمتر ۲۴ ساعت به گروه خودروهای لوکس اضافه می شد.

 
نکته جالب توجه تاثیر این حرکت سینوسی قیمت بر بازار دست دوم این خودروها بود و در مواردی شاهد پیشی گرفتن قیمت خودرهای کارکرده از دیگر اتومبیل های صفرکیلومتر بودیم به طور مثال قیمت خودروی ۲۰۶ با رنگ سفید که حدود بیش از ۴ سال از نمونه صفر کیلومتر آن گذشته، از پراید صفر کیلومتر  سفید رنگ گران تر شد.
 
البته این اتفاق جالب توجه که قیمت خودروهای کارکرده که از ارزشی در زمان تولید داشته اند پیشی می گیرد، در پی همین نوسانات بازار خودروهای صفر کیلومتر بروز می کند. نکته دیگری که در بازار خودروی دیگر کشور ها اثری از آن نیست وجود ارقام نجومی از خودروهای صفر کیلومتری که هنوز به بازار نیامده اند ( البته به گفته ی خودروسازان ) است. به طور مثال هم اکنون به صورت تقریبی قیمت ‌پراید از درب کارخانه ۲۲ میلیون تومان بوده اما مدل صفر آن در بازار ۳۳ میلیون تومان است.
 
علت این فاصله بسیار زیاد قیمت کارخانه تا بازار متاثر از عوامل بسیاری نظیر کاهش عرضه خودرو، تاخیر خودروسازان در تحویل خودرو و سوداگری دلالان همیشه در صحنه است که دست بر قضا از قدرت بالایی هم برخوردارند. خلا موجود میان قیمت ها به نوعی موجب شد تا خودروسازان و دلالان بازار وارد رقابتی عجیب و غریب شوند، رقابتی که در آن خبری از کاهش قیمت و برقراری تناسب با قدرت خرید مردم نیست.
 
 
نکته ای که بخش قابل توجهی از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو بر آن اظهار دارند از بین بردن بازار خودروهای صفر کیلومتر است، به این علت که با حذف این حوزه بازار خودرو از آشفتگی که سالها گرفتار آن بوده خارج می شود و این امر تنها در افزایش عرضه توسط خودروسازان خلاصه می شود.
 
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که خودروسازان با توجه به افزایش قیمت دستمزدها، مواد اولیه و از همه مهمتر نوسانات ارزی در تولید دچار مشکلات فراوان شده اند. به نظر می رسد با توجه به شرایط فعلی زیان تولید گریبانگیر خودروسازهای بزرگ کشور شده و اگر این روند اداکه پیدا کند بر زیان انباشته خودروساز ها افزوده خواهد شد.
 
طی هفته های اخیر قیمت خودرو در بازار در مسیر نزولی قرار گرفته که این مورد در پی کاهش تقاضا برای خودرو در بازار بوده و همین امر موجب شد تا افراد هم دست به پایین آوردن قیمت ها بزنند تا سبب ایجاد رغبت برای خریداران شوند. گرچه طرح های پیش فروش خودرو که توسط خودروسازان درنظر گرفته شد از دیگر مواردی است که تاثیر بالایی بر کاهش قیمت ها داشت. یکی از علائم آشفتگی در بازار خودرو حساسیت بالای این بازار بوده به این ترتیب که تنها با پیچیدن خبر پیش فروش، قیمت ها روند کاهشی گرفت چنانکه می بینیم بهبود سیستم عرضه و تقاضا خود به تنهایی بخش زیادی از مشکلات را مرتفع خواهد کرد.
 
به گزارش «میهن صنعت» آنچه که مشخص است بازار خودرو تشنه محصول است و این محصول تنها از سمت خودروسازها باید تامین شود. اینکه خودروسازان داخلی هم اکنون در حال تولید با زیان هستند مشکل مردم نیست اما نمی توان با این استدلال دومین صنعت بزرگ کشور را به حال خود رها کرد. متولیان صنعت کشور باید فکری به حال این صنعت پرحاشیه بکنند که البته در این فکر، تغییر نگرش مهمترین راهکار خواهد بود چراکه سیاست های 40 ساله حمایتی از خودروسازان داخلی جوابگو نبوده و قطعا نیازمند تغییر است.
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=165752
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه