بازار خودرو یا سیرک
بازار خودرو ایران را میتوان به یک سیرک تشبیه کرد که هر روز برای تماشاگران، برنامهای ویژه و خندهدار تدارک دیده است. پس از دو هفته کاهش قیمت در بازار ( که اشتباه ترین روش برای مبنا قرار دادن قیمت است) که توسط بسیاری از رسانهها اعلام شد و نظر همگان را به خودش جلب کرد، از صبح شنبه افزایش قیمتها دوباره کلید خورد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بازار خودرو ایران را میتوان به یک سیرک تشبیه کرد که هر روز برای تماشاگران، برنامهای ویژه و خندهدار تدارک دیده است. پس از دو هفته کاهش قیمت در بازار ( که اشتباه ترین روش برای مبنا قرار دادن قیمت است) که توسط بسیاری از رسانهها اعلام شد و نظر همگان را به خود جلب کرد، افزایش قیمتها از صبح شنبه دوباره کلید خورد.
بار دیگر به این نکته میپردازیم که در بازار ایران فرمول برای اعلام کاهش قیمت و فرافکنی بدینگونه است که ابتدا قیمت خودرو مورد نظر را یکشبه 10 تا 20 میلیون بالا برده و طی روزهای هفته نیز با رقمهای کوچکتر این کار را ادامه میدهیم، سپس شروع به کاهش قیمت با رقمی بسیار ناچیز میکنیم و اعلام میکنیم که قیمتها رو به کاهش است. این روند را تا یک دهم قیمت افزایش داده شده ادامه میدهیم و بعد دوباره قیمت را بالا میبریم تا بار دیگر توسط همین فرمول قیمت را پایین آورده و بساط شادی را برای مردم فراهم کنیم. بدین ترتیب شاهد یک نمایش بسیار زیبا و البته با ژانر کمدی در بازار خودرو ایران خواهیم بود.
امروز بعد از گذشت دو روز از ابتدای هفته، و با توجه به اینکه هیچ اتفاق خاصی در جریان نیست، قیمتها با افزایش بسیار شدیدی مواجه است. برای اینکه این موضوع را بیشتر درک کنید به جدول زیر توجه کنید.
نام خودرو
قیمت روز پنجشنبه
قیمت روز شنبه
قیمت روز یکشنبه
سمند LX
80.000.000
83.000.000
86.000.000
سمند دوگانه سوز
85.000.000
88.000.000
90.000.000
دنا پلاس
154.000.000
158.000.000
168.000.000
450 SLX
80.000.000
82.000.000
85.600.000
پارس
97.000.000
100.000.000
104.000.000
پارس اتوماتیک
137.000.000
141.000.000
156.000.000
207
121.000.000
124.000.000
134.000.000
207 اتوماتیک
156.000.000
160.000.000
180.000.000
207 صندوقدار
156.000.000
159.000.000
178.000.000
206 تیپ 2
78.500.000
80.000.000
85.000.000
206 تیپ 5
97.000.000
100.000.000
109.000.000
2008
303.000.000
310.000.000
327.000.000
تندر 90 E2
123.000.000
127.000.000
131.000.000
ویتارا
470.000.000
498.000.000
510.000.000
H30 کراس
118.000.000
127.000.000
134.000.000
جک S3
195.000.000
201.000.000
209.000.000
جک S5
284.000.000
294.000.000
304.000.000
در همین رابطه روز گذشته دکتر زرندی، معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : ما معتقدیم که طی ماه های آینده وضعیت بازار خودرو بهبود خواهد یافت. آنچه که امروز در بازار خودرو ایران شاهد هستیم پدیده ای بخ نام حباب هست. کاهش قیمت داشته ایم اما هنوز حباب قیمتی وجود دارد و ما پیش بینی می کنیم که قیمت خودرو به زودی کاهش خواهد یافت.
در این میان فربد زاوه – کارشناس صنعت خودرو – معتقد است: " به زودی قیمت خودرو به کف میرسد. کاهش قیمت خودرو در بازار نتیجه اثرات روانی مسائل سیاسی است که در کشور وجود دارد و این مورد تأثیر خود را بر قیمت ارز نیز گذاشته است. پایداری قیمتها و ادامه روند به مسائل بسیار زیادی بستگی دارد".
وی افزود: "ریشه تمامی این اتفاقات خوشبینی سیاسی موجود در کشور است و در صورت ادامه شرایط، روال تا چند ماه آینده نیز به همین صورت خواهد بود. البته باید ذکر کرد که رکود سنگین در بازار ایجاد خواهد شد و افراد منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند."
با توجه به این مصاحبه که مربوط به روز چهارشنبه است، از آن روز تنها دو روز کاری گذشته و هیچ اتفاق سیاسی و افزایش ارزی را در این دو روز شاهد نبودیم، اما خودرو افزایش قیمت قابل توجهی داشته است.
همچنین رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در آخرین گفتوگوی خود، با بیان اینکه قیمتها در بازار خودرو از مدتی پیش تاکنون نزولی پیش رفته است، از افت بیشتر قیمتها در این بازار و کاهش تقاضا و تعلل مردم برای خرید خودرو به علت اینکه باز هم قیمتها پایین خواهد آمد، خبر داده است.
به گفته سعید مؤتمنی "لازم است که خودروسازان نیز عرضه خود را بیشتر کنند. متأسفانه زمانی که قیمتها کاهشی میشود، خودروسازان نیز میزان عرضه خود را پایین میآورند. چنانچه ۵۰ هزار خودرویی که طبق اعلام وزیر صنعت قرار است به زودی بازار تزریق شود، وارد شود، قیمتها تعادلی خواهند شد".
با توجه به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاهدارن و فروشندگان، باید امروز نیز شاهد کاهش قیمت و رکود بازار باشیم اما در حال حاضر این روند برعکس شده و شاهد افزایش قیمتها و رکود در بازار هستیم.
به گزارش خبرنگار میهن صنعت، وضعیت بازار خودرو کشور متاثر از تحریم و هزار اتفاق دیگر روز به روز در حال آشفته تر شدن است. وضعیتی که نه ستاد تنظیم بازار و نه هیچ نهاد نظارتی دیگری زورش به آن نرسیده و در نهایت ما بازاری آشفته به همراه تعداد زیادی دلال، تحویل خریداران واقعی خودرو خواهیم داد. بر اساس آنچه که نوسانات بی منطق بازار می گوید هیچ یک از روش های اجرا شده تا به امروز دوای درد بازار خودرو نبوده و باید ماند و دید در ادامه مسیر متصدیان امر چه نسخه جدیدی برای این آشفته بازار خودرو خواهند پیچید؟
نویسنده: اشکان آثار
انتهای پیام/