«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

بازار شب عید را به کام مردم تلخ نکنیم/ لزوم نظارت بیشتر پیش از پایان سال

با نزدیک شدن به پایان سال بازار کشور نیازمند نظارت بیشتر خواهد بود چنانکه در سال های گذشته تجربه گرانفروشی و مشکلات عدم توانایی در تنظیم بازار را داشته ایم. مشکلات نظارتی یکی از بزرگترین ضعف های بازار کشور بوده که وقتی از مسئولین ذی ربط در این خصوص پرسش می شود هر نهادی توپ را به زمین نهاد دیگری می اندازد و در نهایت هم معلوم نیست چه کسی مسئول بلاتکلیفی م

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، با نزدیک شدن به پایان سال بازار کشور نیازمند نظارت بیشتر خواهد بود چنانکه در سال های گذشته تجربه گرانفروشی و مشکلات عدم توانایی در تنظیم بازار را داشته ایم. مشکلات نظارتی یکی از بزرگترین ضعف های بازار کشور بوده که وقتی از مسئولین ذی ربط در این خصوص پرسش می شود هر نهادی توپ را به زمین نهاد دیگری می اندازد و در نهایت هم معلوم نیست چه کسی مسئول بلاتکلیفی مردم در این بازار است؟

اما بر خلاق سال های گذشته، امسال با توجه به اتفاقات رخ داده و شروع جنگ اقتصادی در کشور، سال متفاوت تری را پیش رو خواهیم داشت از این رو که گرانی ها و کمبود کالا ها در بخش های مختلف از جمله بازار میوه، بازار لوازم خانگی، بازار خودرو، بازار لبنیات و … پیش از فرا رسیدن بازار شب عید دچار التهاب شده اند و باید اذعان داشت که سازمان های نظارتی تا این لحظه عملکرد موفقی نداشته اند.

گرچه در این میان تنهای دولت را نمی توان مقصر دانست. پس از ابلاغ دستورالعمل ثبت قیمت کالاهادر سامانه 124، هنوز شرکت های تولیدکننده به وظیفه خود در این خصوص عمل نکرده و یا قیمت های ثبت شده را به روزرسانی نکرده اند. البته لازم به ذکر است که در این مورد هم ضعف نظارتی و عدم برخورد قاطع باعث بروز این مشکل شده است.

البته در همین ارتباط وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل رصد کالا در زنجیره تجاری کشور را به منظور شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار و مصوبات ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرد که می تواند گام موثری در تنظیم و البته نظارت بازار باشد.

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با انتقاد از سازمان تعزیرات در بخش نظارت گفت: ما در بازار میوه هیچ گونه نظارتی نمی بینیم، در کالاهای بسته بندی و دیگر نیز نظارت دقیقی نیست و اختلاف فاحش قیمت ها این را نشان می دهد.

او افزود: بر اساس آنچه دولت پیشنهاد می کند مجلس ورود می کند و بر اساس بودجه موجود تقسیماتی انجام می شود بنابراین اگر چنانچه نظارت ها به خوبی انجام نشود مشکلات برطرف نخواهد شد.

او گفت: اعدام دو نفر در بازار ارز خیلی خوب و موثر بود چون عبرتی برای دیگران شد.

او افزود: ضعف در اجرا وجود دارد و در کشور ما احترام به قانون عملیاتی نشده است بنابراین باید سازمان های نظارتی با توجه به شرایط بحرانی عمل کنند. در زمان معمول زمینه رانت از بین رفته بود و مشکلی وجود نداشت اما در شرایط فعلی زمینه رانت مهیاست و با توجه به تعداد بالای پرونده ها روند رسیدگی سریع پیش نمی رود و اینکه پرونده ای سه ماه طول بکشد تا رسیدگی شود برای مردم فایده ای ندارد.

همچنین هوشیار فقیهی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف نیز در همین رابطه گفت: در نظارت و بازرسی اصناف در حوزه تامین و تولید ما کوچکترین نظارتی را نمی توانیم داشته باشیم اما در توزیع نظام صنفی موظف هستیم و قانون کلیه آیتم هایی که باید از طرف بازرسان ما مورد بررسی قرار گیرد، مثل نصب اتیکلت و دادن فاکتور و غیره را مشخص کرد است.


او افزود: با احتساب آبان یک میلیون و 800 هزار اکیپ بازرسی میدانی انجام داده ایم که از این تعداد 97 پرونده تخلف تشکیل و 110 میلیارد جریمه نیز در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار «میهن صنعت»، بدون شک نظارت بیشتر و البته نه به روش های قدیمی بازار کشور را از التهاب خارج خواهد کرد. ضعف های نظارتی طی چند ساله گذشته باعث شده تا بازار به جولانگاه دلالان و گرانفروشان مبدل شود و هر طور که بخواهند مردم را در این بازار سرکیسه کنند. سازمان حمایت به عنوان اصلی ترین نهاد متولی در این امر می تواند به این معضلات با نگاهی دقیق رسیدگی کرده و با برنامه ریزی دقیق به استقبال بازار شب عید برود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=168019
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه